מה זה “דורבן“?

מונח דורבן הוא בעצם האבחנה הרפואית: heel spure או Plantar fasciitis וזהו מצב דלקתי של הרצועה האורכית בתחתית כף הרגל הגורם לכאבים בדריכה באזור העקב . לרצועה האורכית (plantar fascia) יש מספר תפקידים:

היא מחברת את עצמות כף הרגל ועוטפת את השרירים במקום ומבחינה מבנית היא שומרת על הקשת האורכית של כך הרגל. במקרים מסויימים היא עוברת תהליך ניווני שגורם להופעת תהליך דלקתי ובמקרים מסויימים גם להופעת זיז גרמי (הסתיידות) שנראה בצילום כמו קוץ ולכן נטבע המונח דורבן.

איך יודעים שיש דורבן?

ישנם סימנים ספציפיים לתופעה והם יכולים להופיע כולם או חלקם ובעוצמה שונה. האבחון מתבצע בדרך כלל על פי הבדיקה הקלינית ותאור המטופל וכן באמצעות מישוש האזור ועריכת צילום רנטגן שבו ניתן לראות בחלק מהמקרים זיז גרמי בולט שהתפתח בעצם העקב. הרופא עשוי להשתמש גם בבדיקות הדמיה אחרות כמו MRI או אולטרה סאונד במקרים קשים יותר.

  • כאבים בדריכה באזור העקב לאחר פעילות- עמידה/הליכה ממושכת לאורך היום
  • כאבים בדריכה באזור העקב לאחר מנוחה- לאחר שכיבה/ישיבה ממושכת ולאחר השינה בבוקר.
  • שינויים בדפוס ההליכה – צליעה והעמסת משקל על הרגל השניה, הימנעות מדריכה על העקב (הליכה על אצבעות).
  • כאב מקומי במישוש אזור העקב
  • כאב נקודתי וחד בעיקר באזור הפנימי (מדיאלי) של העקב והקשת האורכית.
  • כאב חזק בדריכה ראשונה שנחלש לאחר מס’ צעדים אך חוזר בסוף היום לאחר מאמץ.

מדוע זה קורה?

הסיבה הנפוצה ביותר להופעת הדורבן היא דלקת מקומית הנובעת מתהליך ניווני שהרצועה האורכית עוברת בעקבות עומסים חוזרים על כף הרגל. עומסים חוזרים יבואו לידי ביטוי ב: עמידה ממושכת לאורך היום, הנעלה לא טובה, עודף משקל, חוסר איזון שרירי, מבנה לא תקין של כף הרגל (רגל שטוחה, קשת גבוהה, פנייה כלפי פנים), פעילות ספורטיבית אינטנסיבית (ריצה, הליכה ממושכת), מכה ישירה ואפילו לחצים רגשיים. כל אלו יגרמו להופעה של דלקת ובמקרים מסויימים אף להיסתיידות מקומית של הרצועה (יראה בצילום כ”דורבן”) וזהו מצב הגורם לכאבים עזים.

טיפול

ישנם טיפולים רבים המוצאים כיום לריפוי הדורבן חלקם מוצלחים יותר וחלקם פחות. רצוי להתחיל לטפל מהקל אל הכבד ולא למהר לבצע תהליכים פולשניים ולעיתים בלתי הפיכים כמו זריקות וניתוחים.

הטיפול בגלי הלם לסובלים מדורבן, מוכח מחקרית ונמצא יעיל מאוד ביותר מ-90-95% מהמקרים. ע”פ המחקרים החדשים ביותר כיום מספיקים כ 5 טיפולים על מנת לפתור את הבעיה ולהיפטר מהכאבים באופן מלא. הטיפול מוצלח ביותר ומומלץ ע”י רופאים אורטופדים ופיזיותרפיסטים רבים.

היתרון הגדול של הטיפול בגלי הלם הוא היעילות שלו גם במקרים כרוניים של “דורבן עקשן” שאינו מגיב לאף טיפול שמרני כמו: פיזיותרפיה, כדורים נוגדי דלקת וכו’. ישנם מספר הסברים מדוע הטיפול בגלי הלם יעיל לריפוי של דורבן העקב במצבים כורניים וזאת ע”י טיפול במספר מנגנונים:

  • בניית סיבי גיד חדשים – במצבי דלקת כרוניים כמו בדורבן, ישנו מעגל פתולוגי של הרס ובנייה של סיבי הגיד שנפגעו מהדלקת. בעקבות העומס החוזר על הגיד נוצר הרס של הסיבים ונוצרת תגובה דלקתית שאינה עוברת. גלי ההלם מעודדים צמיחה של כלי דם חדשים באזור הדלקת ומאפשרים ריפוי מקומי של סיבי הגיד הנבנים מחדש. הזיז הגרמי הנראה בצילום רנטגן מורכב מיוני סידן- מעין הסתיידות מקומית. גלי ההלם מרעידים ומפרקים את ההסתיידות ע”י הגלים האקוסטיים שהם יוצרים ובכך מסייעים לריפוי.
  • עידוד תהליכי ריפוי – הטיפול בגלי הלם מפרק את אזור הסיבים הנגוע בדלקת ומזרז צמיחה ובניה של סיבי גיד חדשים וחזקים יותר. הטיפול בגלי הלם מעודד עליה בזרימת הדם וצמיחה של כלי דם חדשים (neovascularization) התורמים לריפוי מהיר יותר ע”י פינוי יעיל יותר של גורמי הדלקת ועליה בקצב חילוף החומרים ובכמות החמצן המגיע לאזור הפתולוגי.
  • שיכוך הכאבים – בזמן הטיפול בגלי הלם ישנו שחרור של אנדרופינים המאלחשים את עוצמת הכאב באופן מיידי אך המנגנון העיקרי בהפחתת הכאב הוא שבירת מעגל הכאב הכרוני העומד בבסיס הפתולוגיות . הטיפול בגלי הלם עושה זאת ע”י גירוי מקומי חזק המשבש את השדר העיצבי המגיע מהמקום הכואב אל המוח. הרציונל העומד מאחורי הטיפול בגלי הלם הוא לעורר את הגוף לטפל בעצמו בצורה הטבעית ביותר וללא סיכונים כמו בטיפולים פולשניים אחרים.

שיטות טיפול נוספות אשר מועילות במצבים של דורבן הם מנוחה, הפחתת משקל, הפחתת הפעילות בזמן הטיפול, הגמשה ומתיחות לשרירים הרלוונטיים, חיזוקי שרירים, חבישה מיוחדת להפחתת העומס, מדרסים , סד לילה (night splint), קרח- קומפרסים קרים, במקרים חמורים של התופעה ניתן להקל על המטופל בעזרת משככי כאבים והזרקות של סטרואידים לאזור.

במקרים קשים אף יותר מתבצע ניתוח כירורגי להסרת הזיז הגרמי, הליך שנמנעים מלעשותו בתחילה בשל חשש לפגיעה עצבית. במהלך הטיפול בגלי ההלם תינתן הדרכה מתאימה ותרגילים רפואיים המיועדים למנוע את הישנות התופעה ולזרז את תהליכי הריפוי.