Achilles tendinopathy – כאבים בגיד אכילס

התופעה של דלקת בגיד אכילס הינה נפוצה מאוד אצל ספורטאים אך היא הולכת וגדלה בעיקר מאחר וטרנד הרצים החובבים הופך לרחב יותר כל שנה. ישנן מספר מושגים המתארים מצבים שונים בגיד אכילס אך בכולם הכאב מתרכז בגיד עצמו. מושגים כמו אכילס טנדיניטיס, אכילס טנדינוזיס, הסתיידות בגיד אכילס ואף קרעים בגיד אכילס מבלבלים ואף לא תמיד מובנים לאוכלוסייה הרחבה ולעיתים גם לחלק מהרופאים. על פי רוב, קוראים לכאבים בגיד אכילס בשם כללי של אכילס טנדינופתיה. לא תמיד מדובר בתהליך דלקתי ובמרבית המקרים הכרוניים לא מדובר בדלקת פעילה אלא בעיקר בתגובת ריפוי לקויה של הגיד.

גיד אכילס הוא המשך ישיר של שריר התאומים (gastrocnemius) ושריר הסוליה/סולאוס (soleus) הנאחז בעצם העקב בחלקה האחורי. הוא סופג כוחות מכאניים רבים בהליכה וריצה ונדרשת לו גם גמישות ואלסטיות לתפקוד יעיל ופונקציונאלי שלו. באופן גורף, ניתן לומר כי אספקת הדם לגידים היא לא מאוד גבוהה וזו חלק מהבעיה הקיימת בריפוי המקום כאשר הוא נפגע מעומסים שונים.

ישנן סיבות רבות לפציעות בגיד אכילס, חלקן פנימיות וחלקן חיצוניות. סיבות פנימיות יכולות להיות- שינויים ניווניים בסיבי הגיד, הסתיידויות, אספקת דם לקויה לגיד, חוסר יציבות בקרסול, בעיות מבניות בקשת כף הרגל (pes cavus) ועוד. גורמים חיצויניים יכולים להיות- שינויים בעומסי אימון או בטכניקת הריצה, ריצה על משטחים קשים מידי או משופעים, פציעות עבר ועוד.

טיפול בדלקת בגיד אכילס – 5 מהטיפולים היעילים ביותר:

1. מתיחות – ביצוע מתיחות לגיד מעלה את האלסטיות שלו באופן משמעותי וגורם למיני קרעים שבסופו של דבר האיחוי שלהם גורם לעליה באספקת הדם ולריפוי המקום. את המתיחות האלו יש לבצע כבר בשלבים ראשוניים של הפתולוגיה ולא לפחד מכאב בזמן המתיחות! המתיחות צריכות להיות חזקות ומשמעותיות. אין למתוח פחות מ 30 שניות ויש לחזור על הפעולה לפחות 3 פעמים רצוף. המתיחה היעילה ביותר היא מתיחה אקצנטרית כלומר מתיחה המתבצעת תוך הארכה של השריר והגיד למשל- בעמידה על רגל אחת על מדרגה כשהעקב באויר ויורד כלפי מטה. ניתן אף לשים תיק עם משקל (ספרים/משקולת) על מנת להגדיל את העומס.

2. עיסוי – עיסוי עמוק וחזק של הגיד מעלה משמעותית את זרימת הדם המקומית לאזור ומשפר את הריפוי שלו. העיסוי צריך להתבצע בניצב לסיבי הגיד ועל כל חלקיו. גם כאן אין מה לפחד מכאב בזמן העיסוי ויש לבצע עיסוי עמוק ובחוזקה. ניתן גם לתפוס את הגיד בתפיסת “צבת” ולהניע אותו מצד לצד על מנת להגמישו ולהעלות את האלסטיות התנועתית שלו.

3. מדרסים – כמובן שיש להיתייעץ עם מומחים בנושא מאחר ויש המון סוגים של מדרסים כיום בשוק. המדרס צריך לתת תמיכה טובה לכף הרגל ולקשת. לעיתים מוסיפים הגבהה של אזור העקב על מנת “לקצר” מעט את הגיד ובכך להקל על העומס הקיים עליו.

4. פיזיותרפיה – טיפולי פיזיותרפיה הם הפתרון היעיל והראשוני ביותר שיש לעשות בפתולוגיות בגיד אכילס. בין הטיפולים הקיימים בתחום נראה טיפול באולטרסאונד, זרמים חשמליים, טייפינג, טיפולים ידניים שונים, דיקור מערבי, תרמותרפיה, הדרכה לתרגילים ולמתיחות, הדרכה לאימון נכון ועוד. הדבר החשוב ביותר הוא להגיע מהר ככל הניתן לטיפול בבעיה ולא להזניח! הסיבה לכך היא כי לפתולוגיות בגיד אכילס יש נטייה להסתבך ולהתארך בשלבי הריפוי מהסיבות שציינו לעיל.

5. גלי הלם – הטיפול בגלי הלם הוא אחד הטיפולים המומלצים כיום בשוק על מנת לפתור בעיה של פתולוגיות בגיד אכילס ובעיקר את הפתולוגיות הכרוניות ביותר שלא הגיבו לשום טיפול אחר. היתרון הבלעדי של הטיפול בגלי הלם הוא עוצמתו. הפולסים של גלי ההלם המוצמדים לגיד מאפשרים “שבירה” של הסתידויות מקומיות ופירוק של סיבי גיד פתולוגיים אך בעיקר עליה משמעותית בזרימת הדם המקומית לגיד. מחקרים הראו כי הטיפול בגלי הלם מעודד צמיחה של כלי דם חדשים ברקמה המטופלת באופן משמעותי ביותר מכל טיפול אחר. עובדה המעלה במאות אחוזים את הסיכוי לריפוי מהיר ואפקטיבי של הגיד מאחר ואספקת הדם שם מועטת מלכתחילה. שילוב של טיפול בגלי הלם וטיפולי פיזיותרפיה הוא היעיל והמומלץ ביותר על מנת לטפל בבעיה לעומקה ומהשורש שלה. אז אל תשבו בחיבוק ידיים ופנו עוד היום לייעוץ אצלנו במרפאה! כי העיקר שתחזרו מהר לפעילות ולבריאות מלאה.

דלקת בגיד אכילס – פרוטוקול תרגילים לסובלים מזה

את התרגול מומלץ להתחיל בחימום של כ-10 דק על אופניים. לאחר מכן, יש לקחת בחשבון שתרגול אפקטיבי חייב להיות עם כאב מתון (עד רמה נסבלת ובתנאי שלא ימשיך ליום למחרת).

התרגול מאוד ספציפי ודורש הכוונה של איש מקצוע.

יש לבצע את התרגילים באופן הבא:

3 סטים של 15 חזרות עם ברך ישרה (דקה מנוחה בין הסטים).
3 סטים של 15 חזרות עם ברך כפופה (דקה מנוחה בין הסטים).

הכאב מכתיב את התקדמות התרגול ולכן כאשר המטופל אינו מרגיש כאבים במהלך התרגילים יש להוסיף עומס ע”י תיק גב עם משקולות ובשלבים אחרונים weight machine.

עוד על איך מרפאים דלקת בגיד אכילס במאמרים השונים באתר.

יש לי מאות סיפורי הצלחה של מטופלים שמנעו מעצמם שנים של כאב וניתוחים רק בסדרת טיפולים אחת.
אני מזמינה אותך לאבחון ראשוני חינם אצלי בקליניקה. התקשר/י אלי: 053-4916670 (שירי)
(התחייבות להצלחה!)

מטופלים ממליצים: