טיפול בדלקת בגיד הפיקה

מה זה דלקת בגיד הפיקה?

דלקת בגיד הפיקה, או בשמה הנוסף, jumper’s knee (ברך קופצים), היא דלקת שמקורה בשימוש יתר ועבודה בעומסים גבוהים מידי מה שיוצר בסופו של דבר תהליך דלקתי בגיד. מצב זה מאופיין לרוב בכאב המתמקד באזור התחתון של עצם הפיקה ועד לאזור אחיזתו של הגיד בעצם השוק.

ישנן דרגות שונות של דלקת בגיד הפיקה והן מתחילות מכאבים רק בזמן פעילות גופנית ועד לכאב קבוע במנוחה ובפעילות ובמקרה החמור ביותר גם קרע מלא של הגיד.

במצבי דלקת כרוניים ממושכים, נוצרים שינויים מבניים בגיד ואף מיקרו קרעים, מצב המצריך טיפול שמטרתו ריפוי הגיד מהדלקת, וחזרה לפעילות בצורה מתונה ומדודה.

הדלקת היא תהליך טבעי שמתרחש בגופנו והיא מן אות אזהרה של הגוף שאנו עושים משהו לא כשורה שמצריך שינוי וטיפול. למשל אימון לא נכון או חולשה של אזורים אחרים והעמסת יתר של אזור הגיד.

במצבים מסויימים נראה אף הסתיידות על הגיד ובחלק מהמקרים ההסתיידות היא המקור להופעת התהליך הדלקתי בגיד. הסתיידות היא מצבור של משקעי סידן המתגבשים לכדי "גוש" סידני- מן סוג של עצם חלשה שסבוכה בין סיבי הגיד ויוצרים שם דלקת מקומית.

הסימפטומים לדלקת בגיד הפיקה

לרוב הכאב יורגש לאורך הגיד שנמצא מחלקה התחתון של הפיקה ועד לאחיזתו בעצם הטיביה בשוק. במישוש של האזור תהיה רגישות ואולי אף תחושה של נוקשות, עיבוי של הרקמה ונפיחות. במידה והבעיה רק התחילה, הכאבים יופיעו רק לאחר פעילו עצימה או במהלכה. אם ממשיכים להעמיס ללא טיפול הכאב ימשיך גם לפעילויות יומיומיות כמו מדרגות או קימה מכיסא.

ממה יכולה להיווצר דלקת בגיד הפיקה?

הסיבות לדלקת בגיד הפיקה הן רבות ומגוונות ויכולות לכלול מרכיבים חיצוניים כמו עומס לא מדורג באימונים, אימון על משטחים קשים מידי (אספלט), חוסר איזון שרירי וחוסר גמישות בשרירי הרגליים ובעיקר שרירי הירך האחוריים והארבע ראשי, פעילות הכוללת קפיצות חוזרות ועוד.

העומס החוזרני המופעל על הגיד יוצר מיקרוטראומות באזורים שונים בו וגורם להחלשותו וליצירת תהליך דלקתי מקומי הגורם לכאב. מצב זה יכול להימשך שבועות וחודשים רבים והופך למצב כרוני ויקרא טנדינופתיה (tendinopathy) . אחת הסיבות לכך שמצבים אלו נוטים להפוך לכרוניים היא הסיבה שאין בגידים אספקת דם טובה ולכן הריפוי בהם איטי ובעייתי יותר מאזורים אחרים בגוף.

הטיפול בדלקת בגיד הפיקה

הטיפול בדלקת בגיד הפיקה כולל מספר מרכיבים, הוא הדרגתי וכולל הפחתת פעילות המעמיסה על הגיד כמו קפיצות, ניתורים וכו'. לעיתים שימוש בתרופות NSAIDs‏ (NonSteroidal Antiinflammatory Drugs) בהתאם לצורך, ושימוש בקומפרסים של קרח על האיזור לאחר פעילות או להפחתת כאבים (לא יותר מעשר דקות כל שעתיים ולא ישירות על העור).

טיפולי פיזיותרפיה המתאימים לטיפול בדלקת בגיד פיקה:

טיפול בגלי הלם

שימוש במכשיר טיפולי עוצמתי המיועד לזרז תהליכי ריפוי בבעיות אורטופדיות נפוצות בגופנו.

טיפול בדיקור יבש

טיפול באמצעות מחטים המוחדרות לנקודות טריגר לשחרור שרירים תפוסים והפחתת כאבים.

טיפול בטייפינג וקיניזיוטייפינג

טיפול המבוסס על חבישות באמצעות “מדבקות” המונחות על הגוף להגדלת טווחי תנועה ועוד.

טיפול באלקטרותרפיה

שימוש במכשירים שונים המפיקים זרמים חשמליים לצורך ריפוי והפחתת כאבים.

טיפולים מנואליים

טיפולים ידניים כמו עיסוי של רקמה רכה (שריר, גיד, פסיה), מתיחות של שרירים, מניפולציות ועוד.

ארגונומיה

שיפור סביבתו היומיומית של המטופל למזעור הנזקים משימוש בחפצים שאינם מותאמים לגוף האדם.

תרגילים רפואיים

תרגילים בדרגות קושי שונות, המותאמים ספציפי לבעיה, ליכולת המטופל ומשתנים על פי התקדמותו.

לסיכום:

ברוב המקרים של דלקת בגיד הפיקה, אפשר לפתור את הבעיה באופן מלא!

פיזיותרפיה המותאמת באופן אישי למטופל וכוללת מרכיבי טיפול וטכניקות שונות העובדות בדיוק על הנקודות החלשות שלכם! אם זה בטיפול ידני או מכשור רפואי, בניית תוכנית אימונים חדשה והבנה של הבעיתיות של הישנה יבהירו לכם בדיוק על מה לעבוד ואיך, בכדי לחזור לפעילות שאתם אוהבים.

בנוסף, השילוב שאני עושה בטיפולים של מכשיר גלי ההלם, מקצר משמעותית את כמות הטיפולים מאחר וגלי ההלם עובדים כמו "זרז" של תהליכי ריפוי בגוף.

דלקת בגיד הפיקה הוא מצב שגורם להגבלה בפעילות הספורטיבית והיומיומית וגם עלול להפוך לכרוני אם לא מטפלים בו בזמן.

מטופלים ממליצים:

קבעו תור לטיפול בגלי הלם

פיזיותרפיה בשילוב גלי הלם יפתרו את הבעיה ויחזירו אתכם לפעילות מלאה תוך מספר טיפולים בודדים. רוצים לשמוע עוד? צלצלו עכשיו והתחילו בפתרון של הבעיה: 053-4916670

שאלות ותשובות

שאלות ותשובות בנושא דלקת בגיד הפיקה.

יתכן ולזמן מסויים תאלצו להפסיק את האימונים כפי שהייתם רגילים אליהם ולעבור לתוכנית חלופית עד לפתרון של הבעיה. התוכנית החלופית תכלול מרכיבים החסרים באימונים הקודמים או שינוי בעומסים על מנת לאפשר החלמה מלאה של האזור. זה כמובן לא ימשך לנצח וברגע שהבעיה תיפתר תוכלו לחזור לאימונים שלכם. במידה והתוכנית הקודמת היתה לא טובה מספיק או אפילו גרמה לבעיה, תקבלו הדרכה לתוכנית חדשה, מאוזנת ונכונה יותר כך שתוכלו לשמור על גופכם בזמן הפעילות שאתם אוהבים ולהימנע מפציעות חוזרות.

אבחון יכול להיות מבוצע ע"י רופא משפחה, אורטופד וכמובן פיזיותרפיסט מוסמך אשר מבצעים בדיקה קלינית ידנית ו/או יחליטו גם על תוספת של בדיקות דימות כמו אולטרסאונד או MRI.

בבדיקה, הכאב יתרכז בעיקר בחלקה הקידמי של הברך לרוב בחלקה התחתון של הפיקה, באזור הגיד שלה, לעיתים יכאב בהתנגדות ליישור של הברך (הפעלת שריר הארבע ראשי) או במתיחה של השריר.

עדיין לא מצאת תשובה לשאלה שלך בעמוד הטיפול?
אשמח לקבל את שאלתך בטופס:

    מוצרים לרכישה

    מוצרים שיכולים לעניין אותך הקשורים לדלקת בגיד הפיקה:

    מאמרים ומידע נוסף על דלקות בברך

    חלוקת אזורי הכאב

    בחרו באיזור המתאים לאיזור הכאב שלכם וצפו בכל סוגי הטיפולים המוצעים.