תרפיית גלי הלם לכאבים בעקב

פלנטר פצאיטיס (Plantar fasciitis) היא דלקת שנגרמת על ידי מתיחה מוגזמת של הפלנטר פשיה (הרקמה הגידית הרחבה שמתחילה בתחתית עצם העקב ומתרחבת עד לקדמת כף הרגל). כאשר גיד זה מתוח מידי, המצב עלול לגרום לדלקת שמובילה לכאבים בעקב, בקשת כף הרגל ולדרבן.

הטיפול בגלי הלם, או ESWT (ראשי תיבות: Extracorporeal shock wave therapy) הוא אפשרות טיפול חדשני עבור אנשים הסובלים מכאבי עקב כרוניים. השיטה היא מהירה, עדינה ובלתי חודרנית שמטרתה להפחית את הכאבים בעקב. שיטת הטיפול זהה לפירור אבנים בכליות ללא צורך בניתוח פולשני.

כיצד פועל ESWT?

הטיפול משדר גלי הלם ממוקדים לגוף באזור המבוקש. האזור הדלקתי הכרוני מתרפא באפקטיביות ללא כל נזק לרקמות הסובבות על ידי גירוי תהליך הריפוי העצמי והטבעי של הגוף.

פלנטר פצאיטיס טיפול בגלי הלם למעשה עובד על ידי גרימת מיקרוטראומה לרקמה שסובלת מפלנטר פצאיטיס. המיקרוטראומה יוצרת תגובת ריפוי על ידי הגוף. תגובת הריפוי גוררת היווצרות כלי דם והגברה של אספקת חומרים מזינים לאזור הפגוע. הטיפול מגרה את תהליך הריפוי הטבעי של הגוף ויכול להקל במידה רבה על הסימפטומים של פלנטר פצאיטיס.

לאחר הטיפול, אין כל מניעה מפעולות יומיומיות רגילות אם כי מומלץ שלא לאמץ יתר על המידה את האזור הפגוע שעבר טיפול. מחקרים מראים כי חלה הקלה משמעותית בכאב בקרב אחוז מטופלים רב’ מספר שבועות לאחר הטיפול. אין צורך בקיבוע האזור.

כיצד עלול להיווצר פלנטר פצאיטיס / דורבן?

מתיחה מוגזמת של פלנטר פשיה מובילה לדלקת ואי נוחות, ויכולה להיגרם כתוצאה מהפעולות הבאות:

  • כף רגל עם קשת גבוהה מהרגיל.
  • עלייה פתאומית בפעילות גופנית.
  • פרונציה (רגל שטוחה) שתוצאתה: הקשת קורסת עם נשיאת משקל.
  • עומס מופרז על הרגל, בדרך כלל בעקבות עלייה במשקל או הריון.
  • התאמת נעלים לא נכונות שגוררמת למתיחה הבלתי רצויה.

כשמדברים על פלנטר פצאיטיס דלקת, אי נוחות או כאב, בדרך כלל מתרכזים בחלקו התחתון הפנימי של כף הרגל, בנקודה בה העקב פוגש את הקשת. הכאב האקוטי הוא לעתים קרובות הדבר הראשון שמרגיש הסובל בבוקר או לאחר מנוחה ארוכה. הסיבה לכך היא משום שבזמן המנוחה מתכווצת הפלנטר פשיה בחזרה לצורתה המקורית. במהלך היום הפלנטר פשיה ממשיכה להימתח והכאב לעתים קרובות שוכך.

סובלים? אין צורך, אשמח לעזור! שירי צ’רבוננקו – מומחית טיפול בגלי הלם, פיזיותרפיסטית מוסמכת.