קרע בגיד בכתף

מה זה קרע בגיד בכתף?

קרע בגיד בכתף זהו מצב שכיח מאוד ויכול להיווצר כמקרה טראומה של נפילה או חבלה פתאומית (overload) ולחלופין יכול גם להיווצר מעומסים חוזרים ונשנים על האזור במשך שנים (overuse). ככל שהגיל עולה, הסיכוי לקרע עולה גם כן אך אין זה קשור ישירות לסימפטומים שמרגישים- ישנם מבוגרים עם קרעים חלקיים בגידים שאינם מרגישים כל כאב או מגבלה תנועתית!

סיווג:

הקרע הנפוץ ביותר הוא קרע בשריר מקבוצת שרירי ה rotator cuff והוא שריר הסופרה ספינטוס  (Supraspinatus). קבוצת שרירים אלו אחראים על תנועה וייצוב בכתף. ישנם מצבים של קרע חלקי שרק חלק מהסיבים הגיד נקרעים לעומת קרע מלא שיש נתק מלא בין שני חלקי הגיד וכמובן קרע של מספר גידים אל מול קרע של גיד בודד.

הסיבות לקרע בגיד בכתף:

קרע בגיד הכתף המתרחש כטראומה בספורט למשל לספורטאים מענפים שונים כגון אופניים (חשופים יותר לנפילות), שחיה, האבקות וכדור יד ובעצם לכל ענף המערב תנועה חוזרנית בגפה העליונה. במרבית המקרים תהיה זו טראומה ישירה לאזור ונראה זאת בגילאים הצעירים.

מהצד השני,תהיה האוכלוסייה שאינה פעילה בספורט וסובלת משינויים ניווניים באזור, הסתיידויות על הגיד ואיבוד בגמישות שלו. מצב זה מתרחש לרוב בגילאים המבוגרים.כמובן שכל מקרה לגופו וישנם מקרים שאינם מתאימים לפרופילים אלו.

סימפטומים

כמובן שיש לבצע בדיקות אצל אורטופד או פיזיותרפיסט כדי לאבחן שאכן מדובר בקרע בגיד הכתף ע"י בדיקות ידניות ודימות מתאים (אולטרסאונד, CT,MRI וכו') אך אם אתם חשים אחד או יותר מהסימפטומים הבאים ואתם בפרופיל המתאים (בין הגילאים 40-60 -למרות שיתכנו מקרים גם בגיל צעיר יותר) כדאי לגשת לבדיקה ולעבור איבחון מתאים.

 מה מרגישים כשיש קרע בגיד הכתף?

  1. כאב מפושט בכתף עם הקרנה אופיינית בזרוע ועד למרפק, כאב בתנועה (הרמה של היד, יד מאחורי הגב וכו')
  2. הגבלה בטווחי תנועה- ברוב המקרים נראה זאת אך ישנם מקרים של קרעים חלקיים בגיד שאינם מגבילים תנועתית בצורה משמעותית ויופיע רק כאב.
  3. כאבים בלילה ובשכיבה על הצד שנפגע- במצב שכיבה יש לחץ של עצם הזרוע שנדחסת לכיוון הגידים בכתף מצב המגרה את הגידים ומעורר כאבים- לעומת עמידה או ישיבה שעצם הזרוע מתרחקת מהגידים הפגועים.
  4. אם המצב ממושך לעיתים נראה גם ירידה במסת השריר מסביב לכתף מאחר והימנעות מתנועה כתוצאה מכאב מחלישות את השרירים ונפחם יורד עם הזמן.

טיפול בקרע בגיד בכתף

ברוב המקרים בקרע בגיד בכתף נתחיל עם טיפול שמרני ורק אם לא תהיה כל התקדמות ניתן לשקול התערבות ניתוחית. טיפולים נוספים הם מתן טיפול אנטי דלקתי- דרך תרופות אנטי דלקתיות, זריקות סטרואידים או PRP.

הטיפול השמרני עם התוצאות הטובות והמהירות ביותר הוא הטיפול בגלי הלם בשילוב פיזיותרפיה. הטיפול בגלי הלם בקרע בגידים מקצר משמעותית את זמן ההחלמה מאחר וגלי ההלם מזרימים המון דם למקום בזמן הטיפול ומעודדים צמיחה של כלי דם חדשים המזרזים את ההחלמה. מאחר וגיד הוא רקמה עם אספקת דם נמוכה באופן טבעי אשר מקשה על הריפוי שלו, השימוש בגלי הלם מעלה משמעותית את זרימת הדם במקום ואיתה את תהליכי הריפוי של הגוף.

על מה נעבוד בפיזיותרפיה?

הטיפול הפיזיותרפי בקרע בגיד הכתף מכיל מרכיבים רבים ומשתנה ממקרה למקרה מאחר והטיפול מותאם באופן ספציפי למטופל, לגילו, למטרותיו ולמצבו ההתחלתי.

מרכיבים שיופיעו בכל טיפול יהיו הפחתת כאבים, שיפור טווחי תנועה וחיזוק והגמשת שרירים סביב הכתף. טכניקות הטיפול יהיו מגוונות ומותאמות למקרה ויכללו שימוש במכשור כמו אולטרסאונד ומכשירי זרמים שונים, דיקור יבש, טכניקות טייפינג וקיניזיוטייפינג שונות, תרגילים רפואיים מותאמים אישית, טיפולים ידניים/מנואליים ועוד.

לסיכום, קרע בגיד הכתף הוא מצב שכיח וניתן להימנע מניתוח ע"י השילוב של פיזיותרפיה מותאמת אישית יחד עם הטיפול בגלי הלם אשר מזרזים החלמה ומאפשרים חזרה מלאה לתפקוד יומיומי וספורטיבי.

רוצים להתייעץ לגבי המקרה האישי שלכם? צלצלו עוד היום לייעוץ ללא התחייבות עם פיזיותרפיסטית מוסמכת ותתחילו להתקדם אל עבר הפתרון ולחזור לחיים פעילים.
054-452089 שירי צ'רבוננקו אילוז.

טיפולי פיזיותרפיה המתאימים לטיפול בקרע בגיד בכתף:

טיפול בגלי הלם

שימוש במכשיר טיפולי עוצמתי המיועד לזרז תהליכי ריפוי בבעיות אורטופדיות נפוצות בגופנו.

טיפול בדיקור יבש

טיפול באמצעות מחטים המוחדרות לנקודות טריגר לשחרור שרירים תפוסים והפחתת כאבים.

טיפול בטייפינג וקיניזיוטייפינג

טיפול המבוסס על חבישות באמצעות “מדבקות” המונחות על הגוף להגדלת טווחי תנועה ועוד.

טיפול באלקטרותרפיה

שימוש במכשירים שונים המפיקים זרמים חשמליים לצורך ריפוי והפחתת כאבים.

טיפולים מנואליים

טיפולים ידניים כמו עיסוי של רקמה רכה (שריר, גיד, פסיה), מתיחות של שרירים, מניפולציות ועוד.

ארגונומיה

שיפור סביבתו היומיומית של המטופל למזעור הנזקים משימוש בחפצים שאינם מותאמים לגוף האדם.

תרגילים רפואיים

תרגילים בדרגות קושי שונות, המותאמים ספציפי לבעיה, ליכולת המטופל ומשתנים על פי התקדמותו.

קבעו תור לטיפול בגלי הלם

פיזיותרפיה בשילוב גלי הלם יפתרו את הבעיה ויחזירו אתכם לפעילות מלאה תוך מספר טיפולים בודדים. רוצים לשמוע עוד? צלצלו עכשיו והתחילו בפתרון של הבעיה: 053-4916670

שאלות ותשובות

שאלות ותשובות בנושא קרע בגיד בכתף:

עדיין לא מצאת תשובה לשאלה שלך בעמוד הטיפול?
אשמח לקבל את שאלתך בטופס:

    מוצרים לרכישה

    מוצרים שיכולים לעניין אותך הקשורים לקרע בגיד בכתף

    מאמרים ומידע נוסף על קרע בגיד בכתף

    • דלקת גידים בכתף: סיבות ודרכי טיפול

    דלקת גידים בכתף: סיבות ודרכי טיפול

    הפתרון לכאבים ולהסתיידות בכתפיים – שילוב של טיפול בגלי הלם ותרגילים לחיזוק חגורת הכתפיים: בעיות וכאבים בכתפיים הינה בעיה נפוצה באוכלוסייה, החל מספורטאים מקצוענים/חובבנים העוסקים בפעילות חוזרנית של הכתפיים ועד [...]

    חלוקת אזורי הכאב

    בחרו באיזור המתאים לאיזור הכאב שלכם וצפו בכל סוגי הטיפולים המוצעים.