מתיחה בשריר הירך האחורי

מתיחה בשריר הירך היא אחת מפציעות הספורט השכיחות ביותר גם בספורט המקצועני וגם בחובב. לרוב, מדובר בספורט הכולל כוח מתפרץ פתאומי, שינויי כיוון וקפיצה כמו למשל ריצה, כדורגל, רוגבי וכו'.

מה זה מתיחה בשריר הירך?

שריר הירך האחורי הוא בעצם קבוצה של 3 שרירים האחראים על תנועה גם בברך וגם בירך. קבוצת שרירים אלו כוללת את שריר הבייספס פמוריס- שריר הירך הדו ראשי הנמצא בחלקה החיצוני של הברך ו2 שרירים הנמצאים בחלקה הפנימי והם סמיטנדינוזוס וסמיממברנוזוס. קבוצת שרירים זו יוצרת 2 תנועות: פשיטה של הירך וכפיפה של הברך.

מתיחה בשריר היא מצב בו השריר מתארך יתר על המידה וסיבי השריר נפגעים כתוצאה מכך. למשל בזמן ריצה, כאשר מרימים את הרגל שרירים אלו בעיקר מכופפים את הברך ומתקצרים. בהמשך מעגל הריצה, כאשר מניפים את הרגל קדימה, הם בעיקר בולמים את תנועת הירך והשוק לפנים ובכך מתארכים וזו "עבודה" מאוד מאומצת לשריר כך שאם הוא לא מאוזן, חלש וכו' הוא מועד יותר לפציעה.

אפשר לסווג את הפציעה ל 3:

דרגה 1- מתיחה קלה- מתיחה וקרעים קטנים של מספר קטן של סיבי שריר- תהיה תחושת כאב ונוקשות של השריר. מצב זה יחלוף לאחר מס ימים של מנוחה.

דרגה 2- מתיחה בינונית- קרעים נרחבים יותר בשריר שיבואו לידי ביטוי בכאב חזק, נפיחות והגבלה תנועתית בהליכה ובעמידה. במרבית המקרים גם נראה ירידה משמעותית בכוח השריר. מצב זה ימשך בין שבועיים לשלוש לפחות עד לריפוי מלא.

דרגה 3- מתיחה קשה – קרעים מעל 75% מסיבי השריר ועד לקרע מלא. במצב זה יהיה כאב חריף מאוד ולא תהיה יכולת לכווץ את השריר או להמשיך את הפעילות. זמן ההחלמה יהיה ממושך ואף יכול להגיע למס חודשים.

הסיבות האפשריות המובילות למתיחה בשריר הירך:

מתיחה בשרירי הירך האחוריים יכולה להתרחש בעקבות מספר גורמים כמו:

  1. עייפות השריר הגורמת לחוסר דיוק ואיזון בזמן הפעלת השריר- למשל לקראת סוף האימון
  2. חוסר איזון של השריר אל מול שרירים אחרים (ירך קידמית וירך אחורית)- חולשה מול חוזק
  3. אי הקפדה על חימום לפני פעילות ואז השריר אינו "מוכן" לפעילות
  4. פציעה קודמת או הצטברות של מיקרוטראומות באזור השריר

סימפטומים:

במקרים בהם מדובר במתיחה קלה, השריר ירגיש נוקשה, יהיה כאב מציק באזור מסויים בשריר, רגישות למגע ובתנועה של הרגל (בעיקר במתיחה של השריר) הכאב יגבר משמעותית. במקרים בהם מדובר במתיחה חזקה בדרגות 2 ו 3, יהיה כאב חריף עם חוסר יכולת ללכת בצורה תקינה עד כדי צליעה והכאב יהיה מפושט יותר. סימן מובהק למתיחה חזקה בשריר היא התחושה של כאב חד ופתאומי "כאילו זרקו עלי אבן/ סכין" ואז תגיע הגבלה תנועתית משמעותית הנובעת מהכאב. לעיתים נראה גם שטף דם מקומי באזור הקרע מאחר וכלי הדם הקטנים באזור נפגעו.

טיפול במתיחה בשרירי הירך

פציעה בדרגה קלה אינה מחייבת טיפול פיזיותרפי ולרוב מספיקה מנוחה של מס ימים וטיפול ביתי של קירור ע"י קרח, הרמת הרגל להורדת הנפיחות במידה ויש וחבישה. לאחר מס ימים, יש לחזור ולהניע את השריר בהדרגה על מנת להחזיר תנועתיות במקום ולהתחיל לחזור לפעילות.

חשוב מאוד!  אם החזרה לפעילות אינה הדרגתית הדבר עלול לגרום לפציעות חוזרות וחריפות יותר ואף להפוך לבעיה כרונית שחוזרת על עצמה. הדבר נובע מאזור ההצטלקות בשריר שאינו מטופל כראוי. הצלקת גורמת לירידה באלסטיות השריר באזורים שנפגעו והופכת לאזור "בעייתי" שמועד לפציעות חוזרות.

בדרגות פציעה חמורות יותר, יש לבצע שיקום פיזיותרפי וחזרה זהירה ומושכלת לפעילות. הטיפול הפיזיותרפי יתחיל קודם כל בבדיקה של השרירים והבנה איזה מהשלושה נפגע ולפי זה יבוצע הטיפול בצורה ממוקדת. הטיפולים יכללו טכניקות שונות להפחתת כאבים, תרגילים להשבת טווח התנועה התקין, חיזוק של השרירים הרלוונטיים, הכוונה והדרכה לחזרה נכונה לספורט ולמניעה עתידית. טכניקות הטיפול יכללו טיפולים ידניים, עיסויים, אלקטרותרפיה (זרמים, US וכו'), גלי הלם, תרמותרפיה ושימוש באביזרי כושר שונים על מנת לתרגל את השריר ולהכינו לחזרה לספורט.

המטרה בסיום הטיפולים היא שהמטופל (כן, אתם!) יחזור לפעילות מלאה וללא כאבים! ויש לי את כל הכלים והניסיון לעזור לכם לעשות זאת.

אז אם אתם סובלים ממתיחה או לא בטוחים ורוצים לוודא זאת, השאירו פרטים או צלצלו לייעוץ ללא התחייבות עם פיזיותרפיסטית מוסמכת ומומחית בשיקום אורטופדי ופציעות ספורט.
054-452089 שירי צ'רבוננקו אילוז

טיפולי פיזיותרפיה המתאימים לטיפול במתיחה בשריר הירך האחורי:

טיפול בדיקור יבש

טיפול באמצעות מחטים המוחדרות לנקודות טריגר לשחרור שרירים תפוסים והפחתת כאבים.

טיפול בטייפינג וקיניזיוטייפינג

טיפול המבוסס על חבישות באמצעות “מדבקות” המונחות על הגוף להגדלת טווחי תנועה ועוד.

טיפול באלקטרותרפיה

שימוש במכשירים שונים המפיקים זרמים חשמליים לצורך ריפוי והפחתת כאבים.

טיפולים מנואליים

טיפולים ידניים כמו עיסוי של רקמה רכה (שריר, גיד, פסיה), מתיחות של שרירים, מניפולציות ועוד.

ארגונומיה

שיפור סביבתו היומיומית של המטופל למזעור הנזקים משימוש בחפצים שאינם מותאמים לגוף האדם.

תרגילים רפואיים

תרגילים בדרגות קושי שונות, המותאמים ספציפי לבעיה, ליכולת המטופל ומשתנים על פי התקדמותו.

קבעו תור לטיפולי פיזיותרפיה

לקבלת ייעוץ מפיזיותרפיסטית מוסמכת על הבעיה שלכם, התקשרו עוד היום:
שירי: 053-4916670

שאלות ותשובות

שאלות ותשובות בנושא מתיחה בשריר הירך האחורי:

מתיחות חוזרות היא בעיה נפוצה ומקורה יכול להיות במספר גורמים שכנראה לא טופלו כמו שצריך. הבעיה העיקרית (כנראה) היא אזור הצלקת הפנימית באזור המתיחה של טופלה כמו שצריך ומקום זה נשאר חלש יחסית ומועד לפציעה. גם חוסר איזון שרירי למשל בין שרירי הירך האחוריים מול הקידמיים (הארבע ראשי) יכול להוביל לפציעות חוזרות. אם זה המצב, יש לגשת לפיזיותרפיסט על מנת לאבחן לעומק את הסיבות לחזרה של הבעיה ולפתור אותה לצמיתות.

התשובה תלויה בחומרת המתיחה. אם מדובר במתיחה קלה ובימים הראשונים תקפידו על מנוחה, קרח,הרמת הרגל וחבישתה- תוך מספר ימים הבעיה תחלוף. אם מדובר במתיחה חזקה הכוללת כאב חריף, מגבלה תנועתית, נפיחות ושטפי דם- ההחלמה עלולה להמשך מספר שבועות עד חודשים. תלוי כמה מהר תתחילו בטיפולי הפיזיותרפיה.

עדיין לא מצאת תשובה לשאלה שלך בעמוד הטיפול?
אשמח לקבל את שאלתך בטופס:

    מוצרים לרכישה

    מוצרים שיכולים לעניין אותך הקשורים למתיחה בשריר הירך האחורי

    מאמרים ומידע נוסף על מתיחה בשריר הירך האחורי

    • כאבים ומתיחה במפשעה

    כאבים ומתיחה במפשעה

    מה זה? אזור המפשעה מכיל מבנים אנטומיים רבים כמו שרירים (קבוצת מקרבי הירך), עצבים, כלי דם גדולים וקטנים, קישוריות לימפה ועוד. כאשר ישנו כאב במפשעה יש לעשות אבחנה מבדלת בין המקרים [...]

    חלוקת אזורי הכאב

    בחרו באיזור המתאים לאיזור הכאב שלכם וצפו בכל סוגי הטיפולים המוצעים.