הטיפול בגלי הלם מיועד לפתור בעיות אורטופדיות שונות החל מדורבן העקב ועד להיסתיידות ודלקת גידים בכתף. מה הקשר בין זה להיי טק? פשוט מאוד- עובדיי חברות ההיי טק עצמם. אופי העבודה של אוכלוסייה זו דורש שעות ארוכות בישיבה מול מחשב תוך כדי הקלדה אין סופית ושימוש קבוע בעכבר במשך רוב שעות היום וללא הפסקות. בעצם, כל עובד המבלה את רוב שעות היום במשרד מול מחשב נמצא חשוף לפגיעות אורטופדיות רבות הנפוצות בעבודות אלו.

בכתבה זו נתמקד בבעיות האורטופדיות הנפוצות מהם סובלים “אנשי המחשב” ואיך שינוי דפוסי פעולה פשוטים וגלי ההלם יכולים לבוא לעזרתם.

נתחיל בבעיות בכפות הידיים הנובעות בעיקר משימוש ממושך ולא נכון במקלדת ובעכבר. בשימוש יומיומי במחשב, כפות הידיים נמצאות במנח של פשיטה לאחור ונשענות על המקלדת / השולחן. נוסף לכך, מנח זה חוזר על עצמו כשהיד על העכבר כך שנוצר לחץ מתמיד על שורש כף היד וזה מוביל לבעיות אורטופדיות כמו למשל לתופעה הנקראת תסמונת התעלה הקרפלית. בפתולוגיה זו חשים נימול או הירדמות של 3 אצבעות ולעיתים כל כף היד. במקרים מסויימים ישנם כאבים ותחושה שהידיים כבדות. הסיבה לכך פשוטה- בשורש כף היד ישנה תעלה ובה עוברים גידים של שרירי כף היד ובינהם העצב המדיאני. בעבודה מול מחשב נוצר לחץ חיצוני על המקום בתוספת של חוסר תנועה לזמן ממושך כך ששילוב זה יוצר מצב של חוסר באספקת הדם אל העצב וכשזה קורה מתחילים להופיע אותם סימפטומים לא נעימים שהזכרנו המפריעים לתפקוד היומיומי.

המפרק הבא הסובל משימוש ממושך במחשב הוא המרפק והפתולוגיה הנפוצה בו היא “מרפק טניס“. אנטומית, השרירים הפושטים את כף היד נאחזים במרפק בחלקו החיצוני. במקרים של הפעלת שרירים אלו ביתר עומס לאורך כל היום מול המחשב (בהקלדה/ שימוש בעכבר), נוצר מצב של שחיקת הגידים וזה מוביל לדלקת גידים. דלקת גידים במרפק גורמת לכאבים בתנועות שונות של כף היד, הרמת חפצים כבדים ובמגע שטחי של האזור. לעיתים אף נראה אודם או נפיחות מקומית ואפילו חוסר יכולת להזיז את היד בעקבות הכאב.

ומי הכי סובל? האיבר שמקשר את הכל – עמוד השדרה. ישיבה היא המנח היוצר את העומס הגבוה ביותר על חוליות עמוד השדרה והדיסקים הבין חוליתיים. ליושבים מול המחשב יש לרוב כאבים וחסור נוחות בגוו התחתון ובצוואר אך גם בגוו האמצעי המאחד את עבודת השכמות, הכתפיים והגפיים העליונות. הכאבים שחשים נוצרים בין היתר מנוקשות שרירית שמקורה במנח קבוע ובחוסר התנועה לאורך זמן וגם מעבודה חוזרנית כך שאותם שרירים עובדים כל היום (הטרפז, השכמות וכו’) ללא גיוון תנועתי. שני מצבים אלו מביאים להיווצרות של “קשרים” נקודתיים בשרירים הנקראים – trigger points . אלו בעצם קשרים בסיבי השריר שאינם מסוגלים להשתחרר בעצמם, ישנה ירידה באספקת דם מקומית ומתעוררים כאבים חזקים.

מה עושים? מתחילים בארגון סביבת העבודה כמו משטחים רכים לתמיכה בשורש כף היד, ישיבה כשהאמות תמוכות, העיניים מביטות לשליש העליון של המסך וכו’ כפי שמתארת התמונה.

מה עוד אפשר? הפסקות, הפסקות והפסקות יזומות! לנסות ולהימנע מעבודה רציפה למשך שעות ואז לקחת הפסקה ארוכה אלא, לקחת הפסקות קצרות במהלך היום למשל:

הפסקה מהקלדה ו/או החזקת העכבר לדקה או שתיים (כן, זה מספיק!) ולבצע מתיחות ותנועות שחרור לידיים לצוואר ולחגורת הכתפיים כל 30 דק’

הפסקה לגוו- לקום מהכיסא ל 2-3 דק’ ולהתמתח, ניתן לבצע תנועות בגוו לכל הכיוונים או פשוט ללכת לפינת הקפה ובחזרה- זה יעשה את העבודה. מומלץ לעשות זאת פעם ב-40-60 דק’ של ישיבה רציפה.

אם לאחר שינויים אלו לא הרגשתם שיפור במצב, יתכן ונכנסתם למצב כרוני של הבעיה ואתם זקוקים לטיפול. ישנם טיפולים רבים ושונים בשוק הרפואי כיום, אחד היעילים והמהירים מהם הוא הטיפול בגלי הלם.

הטיפול בגלי הלם מעורר תהליכי ריפוי בגוף העוזרים להחלמה מהירה של האזור הפגוע. במקרה של תסמונת התעלה הקרפלית, גלי ההלם מאיצים את זרימת הדם המקומית, גורמים לצמיחה של כלי דם חדשים ומורידים נפיחות ובצקת מקומית הנוצרת מהדלקת. כל אלו גורמים להחלמת העצב ואזור התעלה ולהפחתה בכאבים. לרוב דרושים בין 4-6 טיפולים בגלי הלם להחלמה מלאה.

במקרה של “מרפק טניס“, הדלקת הממושכת שנוצרת באזור גורמת להצטלקות סיבי הגידים, לירידה באספקת הדם המקומית (בעקבות הנפיחות והבצקת), כאבים בתפקוד ובמקרים כרוניים גם להסתיידות מקומית של הגידים. הטיפול בגלי הלם מגדיל את אספקת הדם המקומית, מעודד צמיחה של כלי דם חדשים, מפרק את ההצטלקות ו/או ההיסתיידות (אם קיימת) באזור ומרפא את הדלקת בגידים כך שהרקמה נבנת מחדש בצורה סדירה ולא פתולוגית. לרוב דרושים 5-8 טיפולים להחלמה מלאה.

Trigger points – באזור עמוד השדרה הם מצב כואב מאוד ומגביל תנועה ותפקוד תקין. הטיפול בגלי ההלם מפרק קשרים אלו הנוצרים בסיבי השרירים ומאפשר להם “להיפתח” ולאזור להחלים כמו כן, אספקת הדם המקומית עולה- חומרי הריפוי מגיעים ביתר קלות והפסולת מתפנה במהירות. לרוב דרושים בין 2-6 טיפולים בגלי ההלם.

השילוב בין סידור סביבת העבודה, תנועתיות במשך היום והטיפול בגלי הלם מובילים לפתרון מלא הנשמר לאורך זמן של הבעיות האורטופדיות הנפוצות אצל אלו העובדים בישיבה מול מחשב.