טיפולי פיזיותרפיה: שוק, קרסול, כף הרגל

פציעות באיזורים אלו יכולים להיות בעלי רקע שחיקתי הנובע מעומס חוזרני על אזור מסויים (דלקות) או מטראומה כמו פציעת ספורט/נפילה וכו'

קצת על אזור השוק, הקרסול וכף הרגל

האזור התחתון של הרגל מורכב משלושה אזורים הנמצאים מתחת למפרק הברך. אזור השוק, מפרק הקרסול וכף הרגל. לכל אזור מאפיינים וייחודיות משלו הנובעת ממבנה ושונות השרירים והעצמות, הביומכאניקה ומבנים נוספים הבונים אזורים אלו.

כל אזור הוא עולם ומלואו העלול להינזק במקרים שונים ומסיבות שונות ועל כך נפרט לכל אזור בנפרד. עם זאת אזורים אלו קשורים באופן הדוק גם באבחון וגם בטיפול בהם.

כף הרגל מותאמת במבנה שלה לעמוד בעומסים שונים ולהתאים את עצמה לפני השטח המשתנים. היא מחולקת לשלושה אזורים עיקריים:

כף הרגל הקידמית- Forefoot- הכוללת את האצבעות ואת המפרק שהן יוצרות עם עצמות המסרק- Metatarsal. מלפנים.
כף הרגל האמצעית- Mid foot- באזור הקשת נמצאות עצמות המסרק Metatarsal (5) היוצרות מפרק עם עצמות כף הרגל ועם האצבעות.
כף הרגל האחורית- Hind foot- הכוללת את עצם הטלוס ( Talus), עצם העקב (Calcaneus) , עצם הנביקולה (Navicular), עצם הקובייה (Cuboid) ו 3 עצמות ה Cuneiform.

טיפולי פיזיותרפיה אזור כף הרגל

לכף הרגל קשתות (אורכית ורוחביות) השומרות על גמישותה ובולמות זעזועים שונים בזמן הליכה, ריצה וקפיצה ממש כמו קפיץ שאוגר ומשחרר אנרגיה. כאשר ישנו שינוי מבני בקשתות כף הרגל כמו למשל בפלטפוס- כף רגל שטוחה, העומסים המופעלים על כף הרגל משתנים ועלולים להיווצר כאבים והתפתחות של נזק למבנים שונים בכף הרגל.

שרירים

השרירים בכף הרגל מייצרים 4 תנועות עיקריות- כפיפה כפית וגבית (Plantar Flexion/Dorsi ) "פויינט" ו "פלקס" והטייה צידית פנימה והחוצה (Eversion, Inversion,) . השרירים האחראים לתנועות מחולקים לשרירים חיצוניים (Extrinsic muscles) המגיעים לכף הרגל מאזור קדמת השוק, אחורי השוק וצד השוק ושרירים פנימיים (Intrinsic muscles) בתוך כף הרגל האחראים על תנועות האצבעות למשל.

מבנים נוספים בכף הרגל

בחלקה התחתון של כף הרגל מצוייה הפסיה הפלנטרית (Plantar Fascia) הנאחזת בעצם העקב והיא חלק ממבנה הקשת האורכית של כף הרגל. זוהי רקמת חיבור אלסטית התומכת בקשת וחלק ממנגנון בלימת הזעזועים בכף הרגל. רקמה זו עלולה להינזק מסיבות שונות ולפתח תהליכים דלקתיים כמו פלנטר פצאיטיס (Plantar Fasciitis) או "דורבן".

מבנה נוסף העלול לפתח בעיות היא כרית השומן המצויה באזור העקב שתפקידה להגן ולבלום זעזועים- גם היא עלולה לפתח תהליכים דלקתיים כתגובה לעומסים שונים מצב הקרוי Heel Fat Pad Syndrome.

רצועות כף הרגל- Ligaments- תפקיד רצועות אלו הוא ייצוב המפרקים ועצמות כף הרגל. ישנן רצועות רבות בכף הרגל ואלו המועדות לפציעות הרבות ביותר נמצאות גם בחלקה החיצוני וגם בחלקה הפנימי. בחלקה החיצוני Lateral collateral ligamentsו בחלקה הפנימי Deltoid ligament.

אלו הרצועות הנפגעות במקרה של נקע בקרסול. על פי מנגנון הפציעה, החלק הפנימי או החיצוני יפגע. הנפוצה יותר להיפגע היא ה ATFL הנמצאת בחלק החיצוני של הקרסול.

ישנם כמובן גם עצבים בכף הרגל העלולים להיפגע בצורות שונות ולהוביל לכאבים ולפגיעות תחושתיות כמו למשל ב"מורטון נוירומה" פתולוגיה עצבית המתרחשת לרוב בין אצבע 3 ל 4.

סוגי הכאבים באזור הקרסול וכף הרגל

בכף הרגל ישנם מקרים רבים של כאבים הנובעים מסיבות שונות ומגוונות חלקן פציעות אקוטיות כמו נקע בקרסול או שבר וחלקן פציעות שחיקתיות כמו למשל דלקות (פלנטר פצאיטיס), היסתיידויות (דורבן העקב) וקרעים בגידים ובמבנים שונים (קרע ברצועה) ,שינויים ניווניים ואף בעיות עיצביות שונות (מורטון נוירומה).

טיפולי פיזיותרפיה אזור כף הרגל

קובעים טיפול ומפסיקים את הכאב

כאבים בכף הרגל וסביבתה נפוצים מאוד ומקשים על התנהלות יומיומית וספורטיבית תקינה. אין סיבה להמשיך ולהישאר מוגבלים ולהימצא בתוך מעגל הכאב. מתלבטים לגבי הבעיה שלכם? צלצלו עוד היום לייעוץ ללא התחייבות ותהיו צעד אחד קדימה לקראת הפתרון והיציאה שלכם מהכאבים ומהמגבלה.053-4916670 שירי צ'רבוננקו אילוז

    לקוחות ממליצים

    מטופלים מספרים על חווית הטיפול שעברו בקליניקה:

    טיפול בגלי הלם לפלנטר פצאיטיס בכף הרגל/ דורבן העקב

    טיפול בדורבן העקב בגלי הלם בשילוב פיזיותרפיה

    טיפול בגלי הלם בדורבן אחורי בעקב (הסתיידות בגיד אכילס)

    טיפול פיזיותרפיה הכולל דיקור יבש

    מאמרים ומידע נוסף על כאבים באזור הקרסול וכף הרגל

    • פלנטר פצאיטיס: טיפול באמצעות גלי הלם

    פלנטר פצאיטיס: טיפול באמצעות גלי הלם

    תרפיית גלי הלם לכאבים בעקב פלנטר פצאיטיס (Plantar fasciitis) היא דלקת שנגרמת על ידי מתיחה מוגזמת של הפלנטר פשיה (הרקמה הגידית הרחבה שמתחילה בתחתית עצם העקב ומתרחבת עד לקדמת כף הרגל). כאשר גיד זה מתוח מידי, המצב עלול לגרום לדלקת שמובילה לכאבים בעקב, בקשת כף הרגל ולדרבן. הטיפול בגלי הלם, [...]

    חלוקת אזורי הכאב

    בחרו באיזור המתאים לאיזור הכאב שלכם וצפו בכל סוגי הטיפולים המוצעים.