הפתרון לכאבים ולהסתיידות בכתפיים – שילוב של טיפול בגלי הלם ותרגילים לחיזוק חגורת הכתפיים:

בעיות וכאבים בכתפיים הינה בעיה נפוצה באוכלוסייה, החל מספורטאים מקצוענים/חובבנים העוסקים בפעילות חוזרנית של הכתפיים ועד לאוכלוסיה 070-551-VB מבוגרת שאינה פעילה כלל. רוב בעיות הכתפיים מתרחשות בגילאים 40-60 כשהגידים מאבדים מהאלסטיות שלהם ואספקת הדם המקומית קטנה. ישנם מספר סיבות לכאבי כתף נפוצים:

  • דלקת גידים בכתף / הסתיידות גידים – תהליך ניווני שהגידים עוברים בעקבות שימוש יומיומי וחוזרני במשך שנים. החל מהעשור הרביעי אספקת הדם לגידים בכתפיים קטנה והאלסטיות שלהם נפגעת עד להחלשות הגידים ובלאי שלהם. הגוף מנסה לתקן את הגידים הפגועים אך ניסיון זה יוצר משקעי סידן על סיבי הגיד ואלו מעודדים היווצרות דלקת, כאבים והגבלה בתנועה. אופציה נוספת לדלקת גידים מופיעה אצל ספורטאים המבצעים תנועות חוזרות בכתף או תנועה פתאומית היוצרת מיקרו-קרעים ובעקבות כך מתחילה הדלקת ואיתה הכאבים.
  • קרע חלקי / מלא בגיד הכתף – באוכלוסיה צעירה זו פציעה נפוצה בעיקר במצבי טראומה- נפילה או תנועה חדה של הכתף- למשל בזמן אימון בחדר הכושר ובאוכלוסייה מבוגרת בעיקר בגילאי 50-60 יופיעו קרעים כתוצאה מאיבוד הגמישות של הגידים וחוסר יכולת לספוג ולעמוד בעומסים המופעלים. בחלק מהמקרים יהיו קרעים חלקיים שאינם מפיקים כאב כלל ובביצוע תנועה חדה ספציפית פתאום יופיעו הכאבים. לרוב הכאב המשמעותי ביותר יהיה בהרחקת היד הצידה מהגוף.במצב של מיקרו-קרעים בגידים תופיע דלקת מקומית כחלק מניסיון של הגוף לרפא את הבעיה, מצב זה יוביל לכאבים מקומיים בכתף ולעיתים תהיה גם הקרנה לזרוע.
  • חולשה יציבתית – עם השנים ובעקבות יציבה לקויה 920-121, ישנה נטייה טבעית של שרירי השכמה להחלש ובכך הם גורמים לשכמה לצנוח כלפי מטה ולהתרחק מקו עמוד השדרה. מנח לקוי זה, מצמצם את הרווח בין עצם הזרוע לשכמה ועולה הסבירות לצביטה של הגידים בזמן הרמת היד כלפי מעלה. כשהגידים נצבטים בין העצמות נוצרת דלקת מקומית המעוררת כאב והגבלה תנועתית.
  • צמיחת אוסטאופיטים / אוסטאוארטריטיס– שינויים ניווניים המתרחשים עם השנים בעצמות ובמפרק הכתף גורמים לצמיחה ולהיווצרות של משקעי סידן בולטים באיזור קצות העצמות. משקעים אלו גורמים לחיכוך של הגידים, גירוי המפרק והיצרות כללית של המרווח המפרקי הקיים ובכך מעודדים מצב של תפס וצביטת גידים מצב המעורר דלקת, כאבים והגבלה תנועתית.

טיפול בגלי הלם – דלקת גידים בכתף

הטיפול בגלי ההלם מתאים למקרים של הסתיידות גידים, דלקת בגיד הכתף. גלי ההלם פועלים לפירוק משקעי הסידן שנוצרו על הגידים (מעודדי הדלקת) ע”י נקישות מכאניות שהמכשיר מייצר בעוצמה ותדר גבוה. חלקיקי הסידן מפונים ביעילות ע”י זרם הדם והגוף ממשיך בריפוי הדלקת המקומית. בעצם, גלי ההלם מעוררים בגוף תהליכי ריפוי ש”נעצרו” ואינם מסוגלים עוד להתקדם. הטיפול בגלי ההלם מעלה את זרימת הדם המקומית – בעיקר במקומות שאספקת הדם אינה תקינה (כמו במקרי דלקת גידים כרונית) ואף גורם ליצירה של כלי דם חדשים באזור המטופל המחדשים זרימה של חמצן לרקמות הפגועות.

במצבי דלקת כרוניים הגידים באזור מנסים לתקן את עצמם ע”י גידול של סיבים חדשים, אך הקשרים הנבנים אינם מסודרים או חזקים מספיק ונוצר מצב של גידים פתולוגיים. גלי ההלם מפרקים את הקשרים החלשים הללו ומאפשרים בניה של תאי גיד חזקים יותר. מנגנון שיקום זה נכון גם עבור קרעים בגיד הכתף – גלי ההלם מאיצים את ריפוי הקרע ע”י הגדלת אספקת הדם המקומית ועירור צמיחה של סיבי גיד חדשים. על מנת להשיג תוצאה מקסימלית של הטיפול יש לשלבו עם ביצוע תרגילים רפואיים בהתאמה אישית ע”י פיזיותרפיסט מומחה על מנת לחזק את השרירים של כל חגורת הכתפיים שנחלש בזמן המחלה וההגבלה התנועתית.

להלן מס’ תרגילים רפואיים:

אין לבצע תרגול ללא הדרכה מסודרת של פיזיותרפיסט .מינון: 3 סטים של 10 חזרות.

קירוב שכמות

  1. עמדת מוצא – בשכיבה על הבטן כשהרגליים בפישוק קל והידיים ב-°90 הרחקת כתף כשהמרפקים כפופים.
  2. מהלך התרגיל – הרמת 2 הידיים בו זמנית לכיוון התקרה תוך קירוב השכמות, יישור וכיפוף המרפקים פעם אחת והורדה איטית מטה חזרה לעמדת המוצא.
  • דגשים – מומלץ לבצע עם כרית מתחת לאגן, המצח נשאר על המזרן כשהסנטר אסוף אל החזה (ניתן להשתמש בכרית קטנה). להימנע מהרמה מעלה של הכתפיים.

עמידת שש וייצוב השכמה

  1. עמדת מוצא – עמידת שש – ברכיים על המזרן כף יד אחת על המזרן והיד השניה מתוחה לפנים. כדור קטן מונח לצד הגוף
  2. מהלך התרגיל – מתאמן שמצליח לשמור על מנח זה למשך 30 שניות ללא קושי,יתקדם לשלב הבא ויניח תחת היד התומכת את הכדור תוך ניסיון לשמור על מנח זה יציב ככל הניתן.
  • דגשים – יש לשמור על גוו ישר תוך החזקת הבטן פנימה

ייצוב השכמה על קיר

  1. עמדת מוצא – עמידה בפישוק קל, יד אחת מאחורי הגב ויד שניה נשענת על הקיר (בגובה כתפיים) על גבי כדור קטן ורך.
  2. מהלך התרגיל – ביצוע סיבובים קטנים של הכדור תוך שמירה על ייצוב השכמה. בסיום הסט מחליפים ידיים.
  • דגשים – לנסות לייצב את השכמה בזמן התרגול בטן אסופה פנימה
  • דרגות קושי – ניתן לבצע על כדורים בגודל שונה

הרחקת כתף בעמידה

  1. עמדת מוצא – עמידה בפישוק קל כשהידיים לצידי הגוף אוחזות במשקולות
  2. מהלך התרגיל – ביצוע הרחקת כתף עד לגובה של °30 והורדה איטית חזרה לעמדת מוצא
  • יש להקפיד שהאגודלים פונים כלפי הגוף והמרפקים כפי חוץ (רוטציה פנימית בכתף) בזמן התרגיל גוו נשאר ישר ובטן אסופה פנימה

רוטציה חיצונית בכתף

  1. עמדת מוצא – עמידה בפישוק קל, יד שמאל מקבעת גומיה כשהמרפק צמוד לגוף וב-°90 ויד ימין באותו המנח מחזיקה את קצה הגומיה.
  2. יד ימין מבצעת רוטציה חיצונית בכתף (פתיחה של הגומיה). בסיום הסט מחליפים ידיים.
  • דגשים – יש להקפיד על חזרה איטית של היד לעמדת המוצא והמרפק נשאר צמוד לגוף. כששולטים בתנועה ניתן לבצע זאת בזויות שונות-כשהמרפק אינו צמוד לגוף.

יש לי מאות סיפורי הצלחה של מטופלים שמנעו מעצמם שנים של כאב וניתוחים רק בסדרת טיפולים אחת.

לקבלת ייעוץ מקצועי ללא עלות עבור דלקת בגיד הכתף צרו קשר דרך הטופס או מלאו את השאלון באתר וקבלו תשובה מקצועית תוך 48 שעות!
או פשוט התקשרו אלי: 054-4520892 (שירי)
(התחייבות להצלחה!)