כל הזמן אנחנו שומעים שהשימוש בסמארטפון מזיק לנו,שאנחנו מכורים אליו, שיש לו קרינה מסוכנת, שהוא מונע מאיתנו לתקשר אחד עם השני ועוד ועוד. אך מה עם גופנו? איך הוא מגיב לשימוש בסמארטפון? ובכן, גם כאן אין תשובה חיובית במיוחד. השימוש בסלולר גורם ללא מעט נזקים למפרקים ולשרירים שלנו הנובע מצורת השימוש בו ומאינטנסיביות השימוש היומיומית שלנו.

נתחיל בכף היד. השימוש הכי נפוץ בהקלדה ושימוש בסמארטפון הוא ע”י החזקתו ביד אחת ועבודה עם האגודל באותה היד. תנועה זו אינה מאוזנת מאחר והיא מאמצת צד אחד בלבד ואת האגודל שנתון למאמץ ושחיקה. דבר זה עלול להוביל לדלקות גידים באגודל ולבעיות מפרקיות בעתיד. אז מה עושים? מנסים לחלק את העומס בין שתי הידיים ולהקליד בשתיהם. ניתן להחזיק את הטלפון ביד אחת ולהקליד ביד השניה עם האצבע. חשוב מאוד מידי פעם למתוח את כפות הידיים והאצבעות ולמתוח את השרירים היטב. הרגל נוסף שרצוי לשנות הוא החזקה של הטלפון באופן קבוע ביד. החזקה סטטית זו גורמת לעומס מתמיד על שרירי כף היד הקטנים שנשחקים ועלולים לפתח בעיות. אז מה עושים? שמים אותו בכיס, בתיק או בנרתיק רק לא להחזיקו! כמובן שהשימוש באוזניות יכול גם הוא לעזור.

תנוחה פחות טובה:

תנוחה פחות טובה לאחיזת הסמארטפון
תנוחה פחות טובה לאחיזת הסמארטפון

תנוחה יותר מומלצת:

תנוחה יותר מומלצת לאחיזת הסמארטפון
תנוחה יותר מומלצת לאחיזת הסמארטפון

עוד נתון מעניין שנמצא ע”י ד”ר קנת’ הנסריי (Hansrai) – מנתח גב מניו יורק שפיתח מודל ממוחשב המדגים כמה לחץ מופעל בצווארנו כשאנו משתמשים בסמארטפון. מסתבר שאפילו כיפוף מינימאלי של 30 מעלות יוצר עומס עצום של כ 12 ק”ג על השלד שלנו! שלא נדבר על כיפוף של 60 מעלות שיוצר עומס של 27 ק”ג המופעל על הצוואר שלנו בכל יום ובכל פעם שאנו משתמשים בסמארטפון! זהו עומס מצטבר על השלד שלנו היכול לגרום לנזקים בלתי הפיכים לדיסקים ולחוליות שלנו.

כמו כן יש למנח זה השפעה על היציבה הכללית שלנו והשינוי מנח הראש למצב של forward head position והצורה הטובה ביותר לבדוק זאת היא שתנוך האוזן יהיה בקו הכתפיים ולא לפניו:

אז מה עושים עם זה? קודם כל מודעות! ברגע שנכניס את הרעיון לראשנו ונבין את הסיכון נוכל לשפר את המצב. הפתרון הפשוט ביותר יהיה להרים את הסמארטפון אל מול העיניים ולא לכופף את הראש אליו. תנוחה זו דורשת תרגול ומודעות אך עם הזמן הדבר יהיה כטבע שני.

במידה ומנח הראש כבר מתחיל לנוע קדימה ניתן לעבוד על כך ע”י חיזוק שרירי הצוואר והשכמות כמו למשל תרגיל ה chin out :

מכניסים את הסנטר פנימה כשהמבט נשאר פונה לפנים ומחזיקים 4 שניות. חוזרים על הפעולה 10 פעמים.

כמובן שחיזוק שכמות וגב עליון פרט לעבודה על שרירי צוואר יכולה להועיל מאוד במצבים כאלו.

מטופלים ממליצים: