מה זה אצבע הדק?

אצבע הדק (trigger finger) היא סוג של דלקת גידים בגידים המכופפים של האצבעות, הבעיה נפוצה למדי. הגידים לאצבעות הם כמו חבלים קטנים הקשורים לשרירים באמה שבאמצעות התכווצותם, מניעים את האצבעות באמצעות הגידים שנאחזים בעצמות האצבע.

בסופו של דבר, אצבע הדק הינה תופעה של דלקת במעטפת הגיד המכופף של האצבעות בכף היד. האוכלוסיה אשר נמצאת בסיכון לפתלוגיה זו היא אנשים העובדים מול מחשב, אנשים אשר משתמשים לצורך עבודתם באצבעות ובתנועות עדינות וחוזרות, טרואומה בכף היד, היסטוריה של פתולוגיות בכף היד ונטייה גנטית.

הגיד נע בתוך תעלה ולכן עקב דלקת של הגיד והמעטפת נוצרת היצרות שגורמת לקושי במעבר הגיד בתוך התעלה שלו.

איך מטפלים?

טיפולי פיזיותרפיה הוכחו כיעילים לבעיית Trigegr Finger בשלב הראשון כאשר עדיין לא נוצרה חסימה והיתפסות של הגיד בזמן יישור האצבע. בשלב מתקדם יותר קיימת חוסר התאמה בין קוטר הגיד לגודל הרווח הקיים בתעלה והטיפול השמרני היחידי שניתן להציע בשלב הזה הוא באמצעות גלי הלם.

אם הנפיחות שנוצרה על הגיד עוברת את הרצועות המחזיקות את התעלה מתרחשת נעילה. אם מחזירים את האצבע בכוח למקום האצבע ‘קופצת’ בליווי של קליק וכאב. לעיתים הנפיחות גדולה מדי, כך שלא ניתן להחזיק את האצבע ליישור.

טיפול שמרני:

  • זריקות קורטיזון- להקטנת נפח הגיד. הצלחה של 50-50
  • NSAID
  • PT- US, פרפין, חימום, מתיחות
  • סדים- עד כה נראו תוצאות יפות לאחר שימוש ממושך של כמה חודשים. אך נשארת הגבלת כיפוף

טיפול ניתוחי: פתיחה אורכית של התעלה המקיפה את הגיד וניקוי ההתעבות

כאשר מתחילה היתפסות הגיד בזמן הניסיון ליישר את האצבע יש להתחיל סדרת טיפולים בגלי הלם בנוסף לטיפולי הפיזיותרפיה.

טיפול בגלי הלם מתבצע בתדירות של אחת לשבוע ובסדרה של 4-12 טיפולים. שילוב פיזיותרפיה לצד גלי הלם הוכח כיעיל ברמה של כ-80% הצלחה.