חידוש זרימת הדם המקומית – זרימת דם תקינה היא הבסיס להחלמה ותיקון של רקמות פגועות בגוף האדם. בזמן הטיפול בגלי ההלם, נוצרים מיקרו קרעים בכלי הדם הקטנים (קפילרות), בסיבי הגידים ובעצם באופן כזה שקרעים אלו מעוררים הפרשה של פקטורי צמיחה (חומרים חיוניים בריפוי של רקמות). שילוב של גורמים אלו (הקרעים ופקטורי הצמיחה) מעודד צמיחה מחודשת ותיקון של כלי דם באזור הפגוע. כלי הדם החדשים שצמחו מגבירים את זרימת הדם המקומית וההזנה לרקמה מה שגורם להאצת תהליך ההחלמה בגידים ובעצם. התהליך מאפשר לדלקות גידים אקוטיות וכרוניות להיעלם יחסית במהירות. במקרים של דלקות גידים במרפק, דלקות גידים בכתף, דלקת בגיד הפיקה, דלקת בגידי שורש כף היד- חידוש זרימת הדם מהווה בסיס להיעלמות הכאבים וחידוש התאים.

דלקת גידים- הפיכה של התהליך הדלקתי הכרוני – במצבים של דלקת כרונית- דלקת שאינה חולפת במלואה ו”דוגרת” באזור עד להתקף הבא ישנה פגיעה ברקמות בריאות הסמוכות לאיזור ועלול להיווצר מצב של כאב כרוני. במצבים בהם מתרחש תהליך דלקתי, ישנה הפעלה של תאים מסוג mast המופעלים גם בזמן הטיפול בגלי ההלם. הפעלה של תאים אלו גורמת להפרשה של חומרים כמו ציטוקינים הפעילים בזמן דלקת. בעקבות הפעלת הגורמים הפעילים בזמן דלקת ישנו שפעול של הגוף לריפוי המקום ולתהליכי בניה וחידוש הרקמה כך שהגוף בעצם “מתעורר” לפעול באזור הפגוע במטרה לרפא את הדלקת המקומית.

ייצור מחודש של קולגן בגידים – ייצור של קולגן בגידים בכמות מספקת הינו תנאי הכרחי בתהליכים של בניה ותיקון רקמות. הטיפול בגלי ההלם מעודד ייצור של קולגן בגידים כך שהקולגן החדש שנבנה מתארגן בצורה אורכית בהתאם למבנה הגיד והוא חזק ודחוס יותר מהקולגן הפתולוגי שמיוצר בזמן תהליכי דלקת כרונית. למשל בדורבן, ייצור מחודש של הסיבים עשוי לזרז את תהליך ההחלמה ולהיפטר באופן סופי מהדורבן.

הפחתת כאב – העברת שדר של כאב למערכת העצבים המרכזית נעשה באמצעות סיבי עצב מסוג C . נוירוטרנסמיטור מסוג substance p הוא מתווך של העברת מסר הכאב בסיבי עצב אלו ומקושר במצבים של כאב חזק, עיקש וכרוני. הפחתה של ריכוז הנוירוטרנסמיטור substance p מפחית את העברת שדר הכאב בסיבי העצב ומביא לתוצאה סופית של הפחתה בכאב. הטיפול בגלי ההלם גורם לירידה בהפרשת נוירוטרנסמיטור זה כמו גם לירידה בהפרשת היסטמין וחומרים אחרים האחראים על תהליכי דלקת ובצקת מקומית והתוצאה תהיה ירידה משמעותית בכאב ובתהליך הדלקתי. הכאב הוא גורם מרכזי לסבל בפתלוגיות מסוג- טניס אלבו (מרפק טניס), דורבן, הסתיידות בכתף, תסמונת התעלה הקרפלית ועוד. הטיפול בגלי ההלם מיועד לסילוק הפתלוגיה ובכך להעלמת הכאב כתוצאה ממנה.

הסתיידות בכתף – פתרון להסתיידות של הגידים – ייצור של הסתיידויות באיזור הגידים נגרם בעקבות מיקרו קרעים או טראומות אחרות שהגידים סופגים לאורך החיים. הטיפול בגלי ההלם שובר את ההסתיידויות הקיימות לאורך הגיד ומפעיל תהליכים של דקלסיפיקציה- מניעה של ייצירת הסתיידות עתידית. תהליכים אלו שמתרחשים במקביל תורמים לריפוי הגידים ולהחלמת האזור. חלקיקי ההסתיידות שמשתחררים מהרקמה מפונים מהאזור ע”י זרם הדם והמערכת הלימפטית.

שחרור נקודות טריגר – נקודת טריגר הינה מן “קשר” הנוצר בתוך סיבי השריר הניתן למישוש ונמצא לרוב מקושר עם כאבי גב, צוואר כתפיים וגפיים. ה”קשר” הנוצר בשריר נובע מכיווץ יתר של סרקומרים בשריר (יחידת הכיווץ הקטנה ביותר בשריר משורטט). בעקבות הכיווץ החזק בו מצוי הסרקומר, אספקת הדם המקומית שלו קטנה מאוד בגלל הלחץ הנוצר על כלי הדם שמספקים אותו. מצב כזה גורם להצטברות של חומרי פסולת משום שכלי הדם חסומים ואינם יכולים לפנות אותם. הצטברות חומרי הפסולת גורמת לגירוי קצות העצבים באיזור ומצב זה גורם לכיווץ נוסף של הסרקומרים. מעגל זה יכול להשבר ע”י הטיפול בגלי הלם. מכשיר גלי ההלם מוצמד לאזור ה”קשר” ומפרק אותו כמו למשל בטריגר פינגר או בכאבי גב הנובעים מנקודות טריגר.