אצל נשים רבות ההריון היא אחת מהתקופות היפות ביותר. בדרך כלל אחרי שבוע 14 לרוב הנשים עוברות הבחילות, הבטן מתחילה לבלוט, עוד לא כבד ולא לוחץ וההתרגשות מתחילה לפעפע בכל האיברים בגוף. זוגות רבים לאחר בדיקת השקיפות העורפית, יתחילו לבשר לכולם את דבר ההריון. בתקופה זו נהנים מאד מההיריון.

אבל תקופת הנוחות חולפת יחסית מהר.

אצל חלק מהנשים, אפילו לפני הכניסה לשליש האחרון של ההיריון מתחילים כאבים בחלקי הגוף השונים. חלק מהכאבים מצריך בדיקה וחלק מהם נובע מהסיבה שיש עומס רב על הגוף. העליה במשקל נותנת את אותותיה. הגוף מתחיל להרגיש את העומס המכביד עליו וכאב ברגלים הוא אחד הכאבים המטרידים ביותר שיש.

במהלך ההריון, במידה ויש כאבים, צריך להבין ממה הם נובעים. אמנם אין צורך לרוץ למיון עם כל כאב אבל בהחלט צריך לפקוח עין. רוב הכאבים ברגליים ניתנים לטיפול בצורה מהירה יחסית.

כדאי לשים לב לסוגים שונים של כאבים:

כאב רגליים בעקבות דלקת

למשל, דורבן העקב – דלקת שגורמת להתפתחות של בליטה קטנה בין עצם העקב לבין אצבעות כף הרגל. מכיוון שבזמן הריון נוצר עומס יתר עקב המשקל על כף הרגל יש סיכוי גדול יותר לסבול מדורבן בעקב או דורבן בכף הרגל. יחד עם זאת, אין סיבה לסבול וניתן לטפל בזה באמצעות תרגילים שונים או חבישות. במקרים קשים, ניתן לפנות לטיפול בגלי הלם המשיג תוצאות משביעות רצון בהפחתת הכאב. לא כדאי להזניח את הכאב ולהתעלם ממנו מכיוון שהוא בר טיפול.

בצקות

בדרך כלל הבצקות מגיעות לקראת סיום ההריון, אך בהרבה מאד מקרים הן גם מפתיעות לפני. בצקת היא מצב של התנפחות הגפיים התחתונות בדרך כלל, עקב זרימת נוזלים. זוהי תופעה שמופיעה לרוב במזג אויר חם אבל אסור להתעלם ממנה. בצקת היא אחד מתוך שלושה סימנים לרעלת הריון. לכן תמיד יש לעקוב אחר התפתחות הבצקת. במקרים אלה מומלץ לשבת במהלך היום עם רגלים מוגבהות וגם במהלך הלילה מומלץ להרים את הרגליים על כרית. אגב, בצקות יכולות להופיע גם כיומיים-שלושה לאחר הלידה.

תחושת שריפה בכפות הרגליים

תופעה המאפיינת בעיקר מצבים של נשים הנועלות נעלים שאינן מתאימות. יש הרבה נשים שיעידו כי כף הרגל שלהן גדלה במידה אחת לפחות במהלך ההריון ונשארה כך עוד למשך מספר חודשים לאחר הלידה. מומלץ שלא לנעול נעלי עקב, וללכת עם נעלים פתוחות כמה שיותר כדי לתת לכף הרגל להיות כמה שיותר חופשית. אם גם זה לא עוזר, כדאי לטבול בסוף היום את הרגליים באמבט כדי שהן תרגענה מעט.

שריר שנתפס בכף הרגל

תופעה שמתרחשת הרבה במהלך השינה מאחר והגוף רפוי ואז מרגישים כי השריר שבכף הרגל נתפס. במקרים אלה מומלץ להגיע למצב עמידה ולהניח את כף הרגל על הרצפה עד שמרגישים את השחרור שבשריר.

תחושת נימול

גם מצב זה קורה הרבה פעמים במהלך השינה. תחושה זו נובעת מכך שהרגליים אינן זזות במהלך הלילה – יש חסימה חלקית של זרימת הדם ופעילות העצבים נפגעת מכך. תחושת הנימול היא ביטוי לעצבים שאינם פועלים באופן תקין. ברוב המקרים מדובר בעניין זמני ולא חמור. במקרים אלה יש להניע את הרגל למרות ההרגשה הלא נעימה עד שתחושת הנימול עוברת.

לסיכום

תקופת ההיריון היא באמת אחת התקופות היפות ביותר. לעיתים מתלווים אליה כאבים שונים שניתן לרוב להתמודד איתן, כי בסופו של דבר, כל מה שחשוב זו המתנה המדהימה שאנו מקבלים בסוף ההריון.

שיהיה במזל!

בתקופת ההריון, העלייה במשקל ולחץ העובר גורמים במקרים רבים למגוון גדול של כאבים ודלקות ברגליים. טיפול בגלי הלם בכפות הרגליים יכול להיות מבוצע בזמן ההיריון עצמו והוא טיפול טבעי, יעיל ומומלץ שניתן לפנות אליו .