מי מכם שמכיר את תחושת הכאב, יודע כי זוהי הרגשה שלעיתים נאלצים לחיות איתה במשך תקופה או אפילו במשך חיים שלמים. ואין אנו מדברים על תחושה של כאב חולף כתוצאה ממכה, או פציעה שאיננה חמורה, אלא על כאב שחווים אותו בוקר וערב, לפני או אחרי מנוחה, כאב שלא מרפה ומותיר את האדם הכואב לעיתים חסר אונים ומיואש.

כדאי לדעת כי חלק לא מבוטל מסוגי הכאבים השונים ניתנים לטיפול, או לפחות להקלה. אמנם, לעיתים יש צורך בטיפול מיוחד ולוא דווקא תרופתי, אלא בטיפול המצריך מאותו אדם זמן או השקעה כספית, אך התחושה שאותה מרגיש האדם לאחר ההקלה, פעמים רבות, אין לה מחיר.

אז מה ניתן לעשות כשכואב ואיך ניתן לטפל בזה?

קיימים היום לא מעט סוגי טיפולים והם לרוב יותאמו לחולה על פי רמת הכאב אותו הוא חש, המיקום, העדפות אישיות ואפשרות כלכלית. במאמר זה נציג מספר טיפולים שיכולים להתאים לכאבים שונים. חשוב לדעת כי אין חובה לקבל את הכאב ולחיות איתו, אלא קיימות לא מעט מרפאות מומחים ומכונים המציעים לחולה סל אפשרויות וטיפולים המותאמים במיוחד עבורו. בכל מקרה, אם המטופל חווה כאב שאינו חולף, מומלץ לגשת לבדיקה רפואית טרם השימוש באחת מהאפשרויות הבאות:

גלי הלם – טיפול המאפשר חזרה יחסית מהירה לשגרה. זהו כלי טיפולי שיכול לסייע בכאבים הנובעים מתופעות כמו דלקות בגידים, דורבן בעקב ועוד. אחד מיתרונות הטיפול הוא שבזמן הטיפול מופרשים בגוף באופן טבעי חומרים היוצרים הקלה מיידית בכאב ולכן תהליך החזרה לתפקוד הוא מהיר יחסית.

יתרון נוסף של הטיפול הוא שניתן לבצע אותו ללא טיפול תרופתי או כירורגי. זהו טיפול אשר יתר האפשרויות המוצעות להקלה בכאב יכולות להוות השלמה עבורו ומומלץ לשלב אותו כחלק ממערך שיקום לאיבר הפגוע.

התדירות בטיפול הינה אחת לשבועיים וכמות הטיפולים המומלצת היא בין חמישה לעשרה טיפולים. לאחר הטיפול אין צורך במנוחה או בהנחייה מסוימת, אלא המטופל יכול לחזור לשגרת יומו עד לטיפול הבא. מטופלים רבים מעידים כי הטיפול מצליח, הכאב נעלם ותוצאותיו נשמרות לאורך זמן.

שחיה – לא אחת אנו שומעים על אנשים הסובלים מכאבי גב, כי הם פותרים את הכאב ומקלים עליו באמצעות שחיה מתונה בבריכה מחוממת. שחיה שאיננה תחרותית במים מחוממים גורמת לגוף להרגיש קל יותר ולכן מאפשרת לגוף לשחרר את המפרקים והשרירים מכאבים. בנוסף, השחיה מותירה את הגוף חופשי ורגוע והתחושה היא מיידית ונשמרת לאורך זמן.

ווטסו – על בסיס אותו הרעיון של שחיה במים חמימים, מטפלים רבים משלבים טיפולים שונים מתחום הרפואה האלטרנטיבית ומבצעים אותם באמצעות טיפול במים – שיטה הנקראת ווטסו. באמצעות שילוב של טיפולים כגון שיאצו, יוגה ומדיטציה המטפל מגיע יחד עם המטופל לטיפול חוויתי ומרפא הגורם להרפיה של הגוף ולאיברים הכואבים. שיטה יחודית זו פועלת על עמוד השדרה והמפרקים דבר שגורם לשרירים לנוח והמתח הפיזי יורד ומאפשר הקלה בכאב.

שיאצו – שיטת טיפול מתחום הרפואה האלטרנטיבית גם כן ומקורה ביפן. השיטה מתמקדת במגע. פירוש המילה שיאצו ביפנית הוא לחץ – אצבע.

שיטה זו מבוססת על עקרונות הרפואה הסינית. על פי עקרונותיה קיימים בגוף האדם מרידיאנים – ערוצי אנרגיה המשפיעים על האיברים הפנימיים באדם ומושפעים מהם. מטרת השיאצו הינה לטפל בבעיה ולא רק בסימפטום. המשמעות היא שכל כאב מגיע מסיבה מסוימת ולכן מטפלים בסיבה ולא רק בכאב. חלק מהסיבות לכאב הוא שישנם בגוף אזורים או איברים שהם לא מאוזנים ולכן יש צורך לטפל באזורים האלה על ידי תזונה נכונה, פתרון של בעיות רגשיות ולשלב יחד איתם את הטיפול עצמו. הטיפול שהוא סדרת לחיצות ומתיחות באותם אזורים לא מאוזנים, יוצרים בגוף גירויים שנועדו לסייע ולהקל בכל אותם כאבים מהם סובל המטופל.

דיקור סיני – טיפול נוסף של הרפואה האלטרנטיבית. על פי שיטה זו, הגוף מחולק לאזורים כאשר כל אזור אחראי על תפקוד מסוים. הטיפול מבוסס על דקירה של אותו אזור בגוף על ידי מספר סיכות דקות מאד. הטיפול מסייע מאד לכאבים ומחלות שונות בגוף ולרוב מצריך סדרת טיפולים קצרה יחסית על מנת לרפא את האזור הפגוע. בחלק מהמקרים נדרשים טיפולי מניעה, גם לאחר החלמת האזור הפגוע.

עיסוי – שיטת מגע המבוססת על לחיצות בנקודות מרכזיות בגוף. שיטה זו הינה אחת מהאפשרויות המוצעות למטופל על מנת להרגע ולהרפות את גופו עד להקלה משמעותית בכאב. הטיפול מתבצע על שרירים ורקמות ומתרכז במערכת השלד של האדם. הטיפול יכול לארוך בין מספר דקות עד לשעה. החזרה על הטיפול תהיה בהתאם לצורך המטופל.

פיזיותרפיה – תחום העוסק באבחון, שיקום ומניעה של בעיות רבות ושונות במערכת השלד. טיפול זה מתמקד בשיפור היכולות התפקודיות של המטופל, תוך כדי טיפול בבעיות הקיימות במערכת העצבים, השרירים והשלד. מטרת הפיזיותרפיה היא לגרום למטופל להגיע לתפקוד מיטבי.

אחד מהטיפולים המוצעים למטופל על ידי פיזיותרפיסט הוא תרמותרפיה – טיפול המבוצע על ידי כריות חימום, קרח ואולטראסאונד. בנוסף ובהתאם לחומרת הפציעה יתכן ואף ישתמשו בטכניקות כגון גירויים חשמליים ותרגול של סיבולת וכח לקבוצות שרירים מסוימות וזאת על מנת לחזק את השריר או האיבר הפגוע ולאפשר לו לבצע את הפעולות ללא כאב.

פעילות גופנית מתונה – אחד הטיפולים שבהם עושים שימוש לא קטן הינו מתן הנחיה למטופל לביצוע פעילות גופנית יומיומית מתונה. אין כאן הכוונה לגרום למטופל לפתח סיבולת לב ריאה, אלא לגרום לו לטפל בכאב באמצעות הרפיית השרירים הכואבים. ביצוע של מתיחות, הליכה קלה, חימום המפרקים על ידי תרגילים מיוחדים וכל פעילות גופנית אחרת שאינה מאומצת יכולה להקל בצורה משמעותית על הכאבים.

מזותרפיה – שיטת טיפול ותיקה, פשוטה ויעילה במסגרת הרפואה הקונבנציונלית.

בשיטה זו הרופא מחדיר לעומק של כמה מילימטרים באמצעות מחט דקה מאד, שעובייה כעובי שערה, אל מתחת לעור מינון קטן של חומרים אנטי דלקתיים, ויטמינים ומינרלים נקודתית לאזור הכואב שבו יש דלקת. פעולה זו גורמת לגירוי של המערכת החיסונית ומגדילה את אספקת הדם אל המקום הכואב. לכן הגוף מתמקד בריפוי נקודתי והפעולה מתבצעת בצורה מהירה יותר מאשר כל טיפול תרופתי אחר.

לאחר שהחומר מוחדר לגוף, מתחיל תהליך הריפוי. התהליך אורך בממוצע 16 שעות שבמהלכן הגורמים לדלקת מסולקים מהגוף עד להעלמת הכאב וחזרת הגוף לפעילות תקינה.

כדי להגיע לתוצאות אופטימליות ומהירות הטיפולים מבוצעים אחת לשבוע.

לסיכום, כאב הוא תחושה וחוויה לא נעימה. כדאי לדעת כי באמצעות אבחנה נכונה וטיפול נכון ניתן להעלים את הכאב, או לפחות להקטינו. אם אתם חשים כאבים לאורך זמן, אין צורך לקבל זאת בהכנעה, אלא לברר את מקורו ולקבל את הטיפול הטוב ביותר עבורו. והעיקר, תהיו בריאים.