רבים חושבים כי ארגונומיה היא משהו שקשור לסביבת המחשב ולחברות ההייטק בלבד אך לא כך הדבר. ארגונומיה מתייחסת לכל ממשק שיש לאדם עם הסביבה שלו ולצורך העניין הן לסביבת העבודה והן לסביבת פעילות הפנאי שלו בחוץ ובבית וכיצד חיבור זה יתבצע באופן הבריא ביותר כך שלא ייווצר נזק גופני לגוף האדם.

בעבודות הבית השונות ואפילו בפעילות היומיומית שלנו עם הילדים ישנן הרבה סכנות לגופנו שאנו אף לא מודעים אליהן. אפילו כשמרימים את הילד על הידיים יש דרך נכונה ובטוחה לעשות זאת. אז איך באמת נזהרים? נתחיל במה שהכי קרוב לליבנו ומה שגוזל בדרך כלל את מירב תשומת הלב שלנו וכמובן שאני מתייחסת לליבו של כל בית וזהו המטבח.

במטבח ישנן פעולות יומיומיות שאנו מבצעים ועלולים להיות למטרד פיזי לא קטן, במיוחד כאשר כבר קיימת בעיה אורתופדית. כך למשל מטלת שטיפת הכלים. כולנו נתקלנו לא פעם בערימת כלים ענקית בכיור שלא מביישת שום מסעדה לאחר שדחינו זאת יותר מידי זמן. במצב כזה, שטיפת הכלים עלולה להימשך זמן רב, לעיתים תוך כיפוף בגב והרמה של סירים ומחבתות דיי כבדים. במצב כזה אדם עם רגישות בגבו (או עם בעיה מאובחנת) יסבול מכאבי גב בזמן מטלה זו.

אז מה עושים? הדבר הכי פשוט וזמין שניתן לעשות הוא לשים מדרגה קטנה או שרפרף נמוך ועליו להניח את כף הרגל ולהחליפה לסירוגין עם הרגל השנייה כל כמה דקות. מנח זה מוריד מתח ועומס מהגב התחתון ומאפשר עמידה ממושכת ללא עומס ולמשך זמן ארוך יותר. כמובן שהמלצה זו נכונה ומתאימה לעבודות נוספות במטבח שדורשות עמידה ממושכת כמו עבודות חיתוך, קילוף ובישול. בסוף המטלה ניתן לבצע מתיחה קלה של הגב לאחור ומעט רוטציות מצד לצד למטרת שחרור.

עוד בתחום המטבח הוא הציוד שאנו משתמשים בו. למשל סכין המטבח לעבודות החיתוך השונות. לא בכדי השפים הגדולים משתמשים בסכינים מושקעות ומיוחדות. לרוב הן חדות מאוד, בעלות אחיזה עבה וכבדות. הזיבה היא שכך צריך לבצע מאמץ מופחת בכף היד על מנת לבצע את החיתוך. סכין טובה תמנע שימוש בכוח רב מידי בשרירי כף היד ועומס מצטבר שעלול לגרום לכאבים ודלקות בכפות הידיים.

ומה עם הילדים? המון הורים עושים טעויות ארגונומיות עם ההתנהלות מול הילדים. כך למשל הרמה של ילד הנעשת בגב ישר ולרוב זו תהיה תנועה מהירה כלפי מעלה יחד עם הילד. מנח זה גורם לעומס עצום על החוליות והדיסקים בגב ועלולים לגרום לנזק מצטבר ואף טראומטי בלתי הפיך (כמו פריצת דיסק). הדרך הנכונה היא התכופפות עם הברך כפופה כלפי הרצפה, קירוב הילד ככל הניתן למרכז הגוף והתרוממות מעלה דרך דחיפה של הרגליים ולא בעזרת הגב.

גם החזקה של תינוק בצד אחד בלבד הינה סיכון ארגונומי לפציעות. אמהות ואבות רבים מחזיקים את תינוקם כל הזמן בצד אחד ולאורך זמן. מנח זה יוצר חוסר סימטריות בגב ועומס מתמשך על החוליות. הכוח המופעל על היד גם כן יכול ליצור עומס על חגורת הכתפיים והצוואר. ניתן להשתמש במנשא המחלק את העומס באופן סימטרי בין שני צידי הגוף או אפילו כיסא מוגבה המאפשר גיוון לילד ומנוחה להורה.

נושא חשוב נוסף בהקשר לילדים נמצא בסביבתם כל הזמן והוא הסמארטפון, הטאבלט והלפטופ שילדינו יותר ויותר משתמשים בהם. השימוש של ילדנו בטכנולוגיות החדשות הינו מבורך ונראה כי הם עושים זאת מגילאים צעירים יותר יותר. אך עם זאת, נוצר הסיכון החדש של השימוש במכשירים אלו לגופם. גופו של ילד זקוק לתנועה מתמדת על מנת שגופו יתנסה במגוון התנועות האפשרי והכה חשוב להתפתחות תקינה. כאשר ילד מבלה זמן לא מבוטל מול מכשירים אלו, הוא נותר תקוע במנח אחד עם תזוזה מועטה ולרוב במנחים המעמיסים על מפרקי הגוף (כמו למשל כיפוף צווארי). מצב זה עלול לגרום לשינויים בשרירים, קיצורם ופגיעה ביציבה התקינה של הילד. חשוב מאוד להגביל את השימוש של הילד מול המכשירים לאורך היום ולהעלות את המודעות שלו לגופו ולמנח בו הוא משתמש במכשור זה.

גם כלי העבודה השונים יכולים להיות ארגונומיים. שימוש בכלי עבודה בעלי ידיות ארגונומיות רחבות ומותאמות לצורת כף היד, שימוש במברגה לעומת מברג ידני וכו’ יכולים להיות ההבדל מהפציעה הבאה. אפילו תאורה נכונה בבית בעמדת המחשב או במטבח יכולה לעשות את ההבדל בין עמדה בריאה וטובה יותר לפעילות היומיומית שלנו.

אז הקדישו תשומת לב גם לסביבת הבית בכל הקשור לסביבה בטוחה ובריאה יותר לגופנו ולילדנו.