בעשור האחרון אנו עדים לעליה במודעות לכך שהבריאות שלנו היא מרכיב חשוב כחלק באיכות החיים שלנו. עליה זו מתבטאת במעבר לתזונה נכונה, ביצוע פעילות גופנית, שמירה על משקל תקין והקפדה על בדיקות גופניות שגרתיות. בניגוד לעבר, אנו מייחסים תשומת לב רבה יותר לכאבים אשר יתכן שבעבר לא היינו שמים אליהם לב. תוצאה אחת של תשומת לב גוברת זו היא הנטייה להצמיד למכאובים מסוימים מונחים אשר הם לא בהכרח נכונים.

אחד מהמונחים הללו הוא דורבן בעקב. חשוב להבין כי לא כל כאב בעקב הינו דורבן בעקב. מאחר ורובנו מנסים להימנע מבדיקות מיותרות, כדאי להכיר את הסימפטומים ומתי באמת מומלץ לגשת לבדיקה ולקבלת טיפול בגלי הלם לדורבן.

ראשית, ננסה להבין מהו דורבן בכף הרגל:

דורבן בעקב הוא תופעה יחסית נפוצה המאופיינת על ידי דלקת הגורמת לבליטה קטנה בעצם העקב. בליטה זו נובעת לרוב מעומס גבוה על כף הרגל. העומס יכול להיגרם על ידי מספר גורמים היוצרים כאבים רבים וקושי רב ביציבה בזמן ההליכה. תופעה זו נפוצה ביותר אצל אנשים המשתייכים לאחת מקבוצות הסיכון השונות.

קבוצות הסיכון

קיימות באוכלוסיה מספר קבוצות סיכון העלולות לסבול מדורבן ברגל:

ספורטאים: אצנים בפרט וכאלה העוסקים באתלטיקה בכלל – כל ספורט שכולל דריכה מרובה וחוזרת על כפות הרגליים במשך זמן רב.

מבנה אנטומי של כף הרגל: אנשים שלהם כף רגל שטוחה מדי או קשתית מידי. מבנה זה של הרגל לא בולם את הזעזועים הנגרמים תוך כדי הליכה ולכן גורם לכאבים רבים.

תעסוקה המצריכה עמידה: אנשים העומדים רוב שעות היום ללא תזוזה רבה ובכך יוצרים עומס ולחץ על כפות הרגליים – קופאיות, מאבטחים, טבחים ועוד.

משקל עודף: כולל גם נשים בהריון. המשקל הרב יוצר עומס גבוה על כפות הרגליים.

סימנים וסימפטומים

כפי שציינו קודם, לא כל כאב בכף הרגל הוא דורבן בעקב ובטרם ניגשים לבדיקה ניתן לנסות ולאפיין לבד את התופעה. במידה וחוויתם את אחת מהתופעות הבאות, מומלץ לגשת ולהיבדק:

תחושה של כאב דוקר: הכאב המאפיין מטופלים שלהם דורבן בכף הרגל הוא כאב חד וחזק מאד. לעיתים התחושה תהיה כמו דקירה של סכין. כאב זה יופיע לרוב לאחר עמידה ממושכת או בצעדים הראשונים אחרי קימה משנת הלילה.

התעצמות של הכאב: מאחר ודורבן בעקב זה למעשה דלקת, ההתפחות של הכאב הינה הדרגתית ולכן הוא יחמיר ויתעצם עם הזמן.

הכאב יופיע לרוב בכף רגל אחת: בגלל חלוקת עומס לא שווה על כפות הרגלים, לרוב התופעה תתפתח רק ברגל אחת. יחד עם זאת כדאי לדעת כי קיימים מקרים, נדירים יחסית, של מטופלים שחוו את הדורבן בשתי כפות הרגליים.

איך מאבחנים את התופעה?

כמעט כמו בכל אבחון אחר, ראשית חשוב ללכת לרופא המתאים – האורתופד, במקרה שלנו. כשתגיעו אל הרופא, תתבקשו למסור היסטוריה רפואית משפחתית ואישית שלכם כדי שהוא יאסוף פרטים על הנטיות הגנטיות הקשורות בבעיות בכף הרגל שלכם ושל בני משפחתכם.

בנוסף ינסו לברר יחד אתכם מתי החל הכאב, היכן המקום בו כואב לכם והאם יש משהו שגורם לתחושת הקלה בכאב או מחמיר אותו. ינסו לברר איתכם האם הצעדים הראשונים בבוקר לאחר השינה כואבים לכם או שאתם מזהים כאבים אלה לאחר יום שבו עמדתם במשך שעות רבות.

אם אתם עוסקים בספורט תתבקשו לפרט באיזה סוג אתם עוסקים ועד כמה העיסוק שלכם אינטנסיבי.

במסגרת הבירור תעברו בדיקה פיזית. בדיקה זו נועדה לאמוד את חומרתה של הפגיעה ולכן היא תכלול בדיקה של מבנה כף הרגל שלכם, אופן ההליכה והעמידה שלכם, טווח התנועה ועוד.

במידה והמטפל יבחין כי קיים צורך בבדיקות נוספות ומתקדמות יותר תופנו לבדיקתMRI ואולטראסאונד. אם הבדיקות תאשרנה כי יש לכם דורבן בעקב תופנו לקבלת טיפול.

איך מטפלים בדורבן בכף הרגל? דרכי טיפול בדורבן ברגל

טיפול שמרני: חלק גדול מהמטופלים מופנה לקבלת טיפול בדורבן ברגל שמרני מאחר וטיפול זה מראה הינו בעל סיכויי החלמה גבוהה בקרב המטופלים לאחר מספר חודשים. הטיפול כולל שימוש בקרח ובקיבוע הרגל, כאשר יש כלל מנחה והוא לנסות ולהימנע מכאב כמה שיותר. מומלץ לנעול נעלים רחבות ונוחות וללא עקבים. בנוסף במידה ואתם סובלים ממשקל עודף, תתבקשו לרדת במשקל על מנת להקל את העומס על כף הרגל. טיפול נוסף ואפשרי הוא שימוש בקביים על מנת לא לדרוך על כף הרגל ובכך לתת לה מנוחה.

בכל מקרה, במידה והטיפול הצליח ולאחר מספר חודשים אינכם חשים עוד כאב, יש לתת לכף הרגל תקופה נוספת של כשמונה שבועות בהן תתבצע חזרה איטית ומתונה לתפקוד על מנת להחלים בצורה מלאה. אם אתם עוסקים בספורט יש להקפיד על חזרה איטית והדרגתית לפעילות הגופנית על מנת שלא ליצור שוב עומס על כף הרגל.

טיפול תרופתי: מטרתו להקל את הכאב ולהפחית את הדלקת. התרופות הנפוצות הןNonsteroidal anti-inflammatory drugs – NSAIDs כדוגמת איבופרופן, נפרוקסן ועוד ומטרתן להקל את הכאב. בנוסף יתכן וישלבו בתהליך של טיפול בדורבן ברגל גם קבלת סטרואידים להפחתת הדלקת.

טיפול בגלי הלם רדיאלים: הטיפול החדשני ביותר שמטרתו לזרז את קצב ההחלמה. הטיפול מומלץ בעיקר למטופלים שהטיפול התרופתי לא עזר להם. טיפול בגלי הלם מתבצע אחת לשבוע ויש צורך בחמישה עד עשרה טיפולים בממוצע. לרוב, טיפול בגלי הלם רדיאלים ישולב עם מערך שיקום שלם למטופל – שיכלול לדוגמה גם פיזיותרפיה – וזאת על מנת לאפשר לו את קבלת הטיפול הטוב ביותר.

טיפול פיזיותרפי: טיפול זה נועד לחיזוק שרירי הרגליים ולהפחתת העומס על כפות הרגליים.

טיפול כירורגי: במקרים מסוימים ולאחר שכל יתר הטיפולים לא צלחו והמטופל סובל מכאבים חזקים מאד, הוא יופנה לקבלת טיפול כירורגי, על מנת להסיר את הדורבן מהעקב. דורבן ברגל טיפול מסוג זה לעתים מלווה בתופעות לוואי כמו הפרעה ביציבות כף הרגל ולכן משתמשים בו רק במקרים קיצוניים בלבד.

מניעת התופעה

אחד מהדברים החשובים ביותר אם חוויתם פעם אחת (או יותר) דורבן בכף הרגל או אם משתייכים לאחת מקבוצות הסיכון אותן הזכרנו הוא להקפיד על אמצעים למניעת התופעה.

נעליים: בחירה נכונה של נעליים הנה הצעד הראשון במניעה. חשוב לבחור בנעליים נוחות, מרופדות ורחבות מספיק המתאימות לסוג הפעילות שבה אתם עוסקים. הקפידו לבחור נעלי ספורט בהתאם לפעילות הגופנית אותה אתם מבצעים.

עמידה ממושכת: הימנעו מעמידה ממושכת על הרגליים. אם שגרת היומיום שלכם מחייבת אתכם לעמוד לזמן רב, צרו לעצמכם הפסקות רבות ככל האפשר על מנת לתת לגוף מנוחה.

פעילות גופנית: כשאתם מבצעים פעילות גופנית הקפידו על חימום נכון של כל המפרקים טרם הפעילות ועל מתיחות לאחר הפעילות עצמה. בנוסף, הקפידו על הדרגתיות בפעילות עצמה ועל עומס אימונים נכון. במידת הצורך, הקפידו להתייעץ עם מאמן כושר או איש מקצוע מתאים.

ריצה: הקפידו לרוץ נכון ובכך לחלק את העומס על כפות הרגלים. רוצו על משטחים רכים וגוונו את הפעילות האירובית אותה אתם עושים עם שחייה או רכיבה על אופנים בין אם בחוץ או בתוך סטודיו (indoor cycling).

לסיכום, דורבן בכף הרגל הינה תופעה כואבת ולא נעימה אך ניתנת לטיפול (באמצעות גלי הלם, דורבן ברגל טיפול טבעי לחלוטין בשיטה יעילה, קצרה ומוכחת). וכמובן במקביל לטיפול מניעת התופעה, דבר חשוב לא פחות. במידה והינכם חשים בסימפוטומים אותם הזכרנו למעלה גשו לקבלת טיפול והקפידו בסופו על חזרה הדרגתית לשגרה.

יש לי מאות סיפורי הצלחה של מטופלים שמנעו מעצמם שנים של כאב וניתוחים רק בסדרת טיפולים אחת. טיפול בדורבן בגלי הלם נהיה נפוץ ונפוץ יותר והתוצאות מוכחות.

אני מזמינה אותך לאבחון ראשוני חינם אצלי בקליניקה. התקשר/י אלי: 053-4916670 (שירי)