ההיסטוריה והעתיד של גלי ההלם – הסוף לכאבים !!

הטיפול בגלי הלם החל את דרכו כאופציה טיפולית לריסוק אבנים בכליות בשנות השמונים. אורולוגים שטיפלו בשיטה זו החלו להבחין בשינויים שהתרחשו לטובה ברקמות סמוכות אצל המטופלים בשיטה כמו עליה בצפיפות עצם והתחדשות של רקמות (יצירת כלי דם חדשים). מנקודה זו החלו מחקרים בנושא ונמצא כי טיפול בגלי הלם יעיל כטיפול אפקטיבי מאוד ולא פולשני בבעיות אורטופדיות שונות כגון דורבן, הסתיידות בכתפיים ודלקות גידים כרוניות. הטיפול גורם לירידה משמעותית בעוצמת הכאבים וחזרה מהירה ככל האפשר לתפקוד מלא.

מאז ועד היום, הטיפול בגלי הלם שולב בשנים האחרונות באופן מלא ונמצא בשימוש רחב בקהילה הרפואית ברחבי העולם בכל הנוגע לטיפול בבעיות אורטופדיות כרוניות באיזורי גוף שונים עם אחוזי הצלחה מרשימים במיוחד, למשל: “דורבן”- 85-95% , בעיות בכתף (היסתיידות ודלקות גידים, “כתף קפואה”) 90-80% , מרפק “טניס”/”גולף” 80-85% , דלקת בגיד אכילס- 75% .

במחקר שערך ה FDA האמריקאי על 150 מטופלים עם אבחנה של “דורבן” כרוני, דירגו הנבדקים את עוצמת הכאב בסולם של 1-10 . הממוצע לפני הטיפול עמד על 7.7. לאחר קבלת טיפול אחד בגלי הלם, שוב נשאלו על עוצמת הכאב בנקודות זמן שונות (3-5 ימים, 6 שבועות, 3 חודשים, חצי שני ושנה). לאחר שנה הכאב הממוצע עמד על 0.6 – ירידה של 92%!

כיום, שיטת טיפול זו נמצאת במחקר מתמיד ותגליות על הצלחות מתפרסמות בכל שנה ושנה. למשל, הטיפול בגלי הלם יכול להיות טיפול יעיל בכיבים סכרתיים בכפות רגליים לאחר ששאר הטכניקות השמרניות נכשלו ועומדים בפני אופציה לניתוח.

הפיזיולוגיה מאחורי גלי ההלם

המחקרים שנעשו על השפעות גלי ההלם בגוף האדם מצאו כי טיפול זה מעודד ומעורר את הגוף לטפל בעצמו ע”י הפעלה של תהליכים פיזיולוגים רבים בעלי השפעות רפואיות חיוביות ושונות. מכשיר גלי ההלם מוצמד לרקמה הפגועה ויוצר לחץ מכאני ממוקד ע”י נקישות בעוצמה ובתדירות גבוהה. כמות הנקישות, עוצמתם ותדירותם משתנים ממטופל למטופל ונקבעים ע”י המטפל. נקישות אלו מעוררות מספר תהליכים:

פרוק הסתיידויות – הוכח כי הגורם העיקרי להופעת דלקות גידים הוא נוכחות של הסתיידות מקומית על סיבי הגיד (הצטברות של יוני סידן כתוצאה מהזדקנות וניוון של הגידים). הטיפול בגלי ההלם חודר לעומק הרקמה ויוצר כוחות המסוגלים לפרק ולפורר את ההסתיידויות. יוני הסידן שפורקו יחד עם חומרי הפסולת של הדלקת המקומית מפונים בזרם הדם החוצה מן הגוף. כך למעשה ישנה אפשרות לפתרון מלא של הבעיה.

היתרון המשמעותי של הטיפול בגלי ההלם לעומת תרופות אנטי-דלקתיות או זריקות מקומיות של קורטיזון/סטרואידים במקרי הסתיידות הוא הטיפול במקור לבעיה. תרופות וזריקות יכולות להקל על הכאבים ולשפר תפקוד באופן זמני מאחר והן מטפלות בדלקת המקומית. עם זאת, ישנה סבירות גבוהה להישנות הבעיה מאחר וההסתיידות הגורמת לדלקת עדיין קיימת ולא טופלה.

עליה בקצב חילוף החומרים – הטיפול בגלי ההלם מעלה את זרימת הדם המקומית ברקמה המטופלת, ממברנות התאים נעשות חדירות יותר ובעקבות זאת ישנה עליה בקצב חילוף החומרים – מצד אחד עליה בכמות חומרי הבניה וההזנה ומצד שני זירוז של סילוק חומרי הפסולת החוצה עם זרם הדם. פרט לכך, נמצא כי הטיפול בגלי הלם גורם לצמיחה של מערכת כלי דם חדשים באזור בעקבות פירוק ההסתיידויות- neovascularization– תהליך שמזרז עוד יותר את החלמת הרקמה.

עירור תאים חדשים – המחקרים הרפואיים שנערכו בתחום מצאו כי הטיפול בגלי הלם מעורר תאים האחראים על שיקום ובניה של רקמות ומעלה ריכוזים של חומרים כימיים שתפקידם ריפוי וחידוש רקמות בגוף-פקטורי צמיחה- growth factors . סוג אחד של תאים שהטיפול מעודד הינו הפיברובלסטים- fibroblasts האחראים על בניה של רקמות חיבור- גידים ורצועות. הנקישות שהמכשיר יוצר מפרקות את הקשרים החלשים הקיימים בגיד הפגוע ומעוררות פעילות של תאי הפיברובלסטים לבניה מחודשת של סיבי גיד חדשים וחזקים. כמו כן, הטיפול בגלי הלם מעורר לפעילות תאי עצם- osteoblasts שתפקידם בנייה וריפוי העצמות בגוף כך שהמכשיר מזרז את תהליך הריפוי- למשל בשברי מאמץשברים קטנים בכף הרגל.

הפחתת כאבים – אפקט הפחתת הכאב של הטיפול בגלי הלם פועל בשני דרכים- מייד לאחר הטיפול נוצר אלחוש מקומי של האזור בעקבות גירוי יתר שהמכשיר יצר על האזור המטופל ושחרור אנדרופינים – אפקט מיידי שלעיתים נשמר. בטווח הארוך, גלי ההלם עובדים על מנגנון הנקרא “תאוריית השער” בו הגירוי הדומיננטי של גלי ההלם, חוסם את אותות הכאב הנשלחים למוח מהאזור הפגוע, שובר את מעגל הכאב בו המטופל נמצא ומשנה את תפיסת הכאב במוח- מעיין אתחול מחדש. מחקרים בתחום חיזקו השערה זו בכך שמטופלים שהשתמשו בחומרי אלחוש מקומי לפני הטיפול קיבלו תוצאות פחות טובות ממטופלים שלא השתמשו באלחוש מסוג זה.

אם כן זה ברור (ניתן גם להתרשם מתגובות המטופלים בדף אודותינו) לרוב, הטיפול בגלי הלם מוריד דרמטית את עוצמת הכאבים ומאפשר חזרה מלאה ומהירה לתפקוד ללא זמן החלמה ממושך.

להלן קישורים לאתרים מומלצים לעיון נוסף: