אנשים רבים סובלים מכאבים כרוניים. בחלק מהמקרים מדובר בכאבים הנובעים ממחלה או מטיפול במחלה, ובחלק מהמקרים הגורמים לכאב אינם ידועים כלל. טיפול בגלי הלם, לדוגמה, נמצא יעיל במקרים של כאב חריף וכאב כרוני אבל גם הוא לא תמיד מספיק. כאבים כרוניים לעיתים קרובות מלווים בדיכאון, חרדה ובעיות רגשיות שונות – בעיות שקשה לדעת אם הן גורמות לכאב הכרוני, נובעות ממנו או מהוות יחד איתו תופעה אחת. בעיות אלה משפיעות על איכות החיים לא פחות מהכאבים עצמם.

התמודדות עם כאבים כרוניים ועם הפרעות כאב היא עניין לא פשוט. הכאב לא פעם מגביל, מציק, פוגע בתפקוד ובמצב הרוח. מעבר להתמודדות עם הכאב עצמו, אנשים שסובלים מכאב כרוני למשך תקופות ארוכות מפתחים בעיות משניות – פסיכולוגיות, חברתיות, לעיתים גם כלכליות. ברמה הפסיכולוגית הפשוטה, טבעי שההתמודדות עם הכאב והשלכותיו תעורר קשיים נפשיים, תערער את תחושת הביטחון העצמי ותעורר חששות ופחדים. לכן, מעבר לטיפול תרופתי, חשוב לשים לב גם לאופן שבו אתם תופסים את עצמכם, את חייכם ואת הכאב שלכם.

המטרה של כתבה זו היא לעזור לסובלים להתמודד עם הכאב הפיזי, להקל ולאפשר לחזור לפעילות היום יום, ובמקביל לתת כלים להתמודדות עם הכאב הנפשי.

אל תסתירו – מצאו דרכים להקל על עצמכם

פעמים רבות, התמודדות עם כאב כרוני מלווה בתחושת בושה. הדחף להסתיר את המצב יוצר לחץ נוסף על הסובל מכאב כרוני ומייצר עוד קשיים במצב מורכב מלכתחילה. בדקו עם רופא המשפחה, ביטוח לאומי, אחראי רווחה בעבודה וכל גורם נוסף שיכול לסייע מה מגיע לכם ומה אינכם חייבים לקחת על עצמכם כרגע – מילואים, ראש ועד הורים, נסיעת עבודה לחו”ל וכדומה. יתר על כן, אם הבוס או הקולגה יראו אתכם בבוקר עם פרצוף חמוץ, או אם תצטרכו יום חופש – הם ידעו מה הסיבה למצוקה ויוכלו להגיב בהתאם.

מצאו קבוצת תמיכה

התמודדות עם כאבים כרוניים משולה לריצת מרתון: חשוב לכלכל נכון את הכוחות שלכם וחשוב לקבל עזרה מבעלי ניסיון. גם כאשר יש סביבכם בני משפחה וחברים קרובים ואוהבים, מצאו קבוצת תמיכה חיצונית מתאימה. האפשרות לדבר עם אנשים אחרים שמתמודדים גם הם עם כאב כרוני יכולה להוביל להבנה, קבלה ואף למציאת פתרונות חדשים להתמודדות עם המצב.

שמירה על סדר יום ברור וקבוע

על מנת שהכאב לא יכתיב את סדר היום ודפוס הפעילות, חשוב לקבוע סדר יום ולהתחייב אליו. חוסר תפקוד יכול להוביל לדיכאון, והרגשה טובה תלויה בהצלחות קטנות. לכן, בחירה וסימון של מספר משימות ואו פעולות שניתן להתחייב אליהן – בהתאם כמובן ליכולות הגופניות החדשות – מגדילים את הסיכוי להמשך תפקוד. כך, במקום להיכנע לכאב, ניתן להשיג לתחושה כללית טובה יותר של שליטה וסיפוק.

שינויים קטנים – השפעה גדולה

תשומת לב לגוף בכלל ולאזור הכואב בפרט היא חשובה מאין כמוה. חשוב להיות ערניים לכל אפשרות שיכולה להקל על הכאב ולו במעט – עיסוי עדין שמפחית את המתח בשריר וגם “מבלבל” את השדרים שנשלחים אל ומאת מערכת העצבים, מציאת עזרים וציוד שיסייעו לשהות בתנוחת ישיבה/שכיבה נוחה יותר, שימוש בחום וקור כמו בקבוקים חמים ואו קוביות קרח וכן אמבטיות חמות או קרות, כאשר ניתן להשתמש בהם לסירוגין. היו יצירתיים ואל תהססו לחקור את גופכם ואת סביבתכם כדי לבדוק כל רעיון שיכול להביא הקלה לכאב.

מצאו דרכים להירגע

כאב פיזי מוביל למתח נפשי רב ולחרדה ולהפך. כיום יש ידע רב מגובה במחקר על הקשר בין גוף לנפש. ניתן לטפל ולהפחית מתח וחרדה בשיטות שונות, דבר אשר יוביל גם להפחתה בתחושות כאב. שימוש בהיפנוזה, מדיטציה ודמיון מודרך, האזנה למוסיקה, נגינה ושירה, פעילות גופנית עדינה כמו הליכה או שחייה, תנועה מודעת, שהייה בטבע, חשיפה ליופי ואסתטיקה ועוד. ניתן ללכת לשיעורים ולהיעזר באנשי מקצוע וניתן לקנות דיסקים, ספרים ועוד אפשרויות רבות המוצעות באינטרנט.

תמיכה דתית ורוחנית

מחלה ממושכת או כאב כרוני יכולים לכפות על אנשים להתייחס אל חייהם יותר ברצינות, לעורר שאלות הקשורות במשמעות, ייעוד, חיים ומוות ובאופן כללי לא לקחת דבר כמובן מאליו. שאלות כאלה עשויות לעורר תחושת של בדידות, פחד וניתוק מהסביבה – יכול להיות כי תמיכה רוחנית על ידי איש דת מתאים עשויה לספק נחמה והקלה.

הסחות דעת

שכיבה או ישיבה ארוכות ללא מעש יכולות לדכא אבל פרקי זמן קצרים של הנאה ופעילויות קצרות או ארוכות שונות הן משהו לחכות לו. צפייה בטלוויזיה, האזנה למוסיקה, משחקי קופסא, שיחה עם חבר, עיסוק בעבודת יד ועוד – כל אלה לא יעלימו את הכאב, אבל יזיזו אותו מעט הצידה ויאפשרו הפוגות מבורכות של עניין ושמחה.

תמיכה נפשית מאיש מקצוע

התמודדות עם כאב כרוני מעלה רגשות ומחשבות שלא תמיד קל להתמודד איתן. רגשות אשמה על חוסר היכולת לתפקד כמו פעם, כעס על בגידת הגוף ועל כל אשר אבד, תחושת בדידות וניתוק מהעולם ומהשגרה, מחשבות הקשורות בערך עצמי, ביטחון אישי, משמעות ועוד. נכון לחלוק ולשתף מטען רגשי זה – פגישות קבועות עם איש מקצוע, לשיחה, הבהרה ותמיכה מהוות מקום בטוח לפריקה ושחרור רגשי, לקבלת תובנות ובהירות, ולתחושה כללית טובה יותר של שייכות ויכולת.

כשהכאב נעלם – להתרגל לשינוי

ההתמודדות לא תמיד נפסקת כאשר הכאב נעלם סוף-סוף.

לא פעם אנחנו פוגשים אנשים, שגם לאחר שהכאב הפיזי נסוג, או פחת מאד עד כדי כך שנעלם, הם מתקשים להתאושש ולחזור לעצמם רגשית ונפשית. אדם שחווה תקופות ממושכות של כאב כרוני יצר לעצמו הרגלי חיים מסוימים, שגרת טיפול, ביקור תכוף במרכזים רפואיים ושייכות לקהילת חולים, כל אלה הופכים להיות מרכיב חשוב בזהות שלו. חשוב להבין כי גם כאן, למרות שמדובר בשינוי חיובי, נדרשים זמן וסבלנות להתרגל ולהסתגל לשינוי.

הסביבה יכולה לקבל את המחלים בשתי דרכים:

שמחה על ההטבה ועל החזרה לשגרת חיים בריאה וזירוז המחלים לשוב ולעסוק בכל אותם דברים בהם עסק קודם, רצון להחזיר לו משימות ואחריות, כאשר המטרה היא לשים מאחור את תקופת הסבל, לשכוח אותה ולחזור לחיים בדיוק כפי שהיו בעבר.

מצד שני נוכל גם לראות קושי בהחזרת תפקידים וסמכויות לאדם המחלים. מבנה משפחתי חדש נוצר בזמן המחלה, אנשים שונים לקחו על עצמם תפקידים ומשימות ולעיתים מתקשים להיפרד מהם ולבנות שגרה חדשה בה המחלים לוקח חלק פעיל.

חשוב מאד לזכור כי גם המעבר לחיים בריאים ונטולי סבל זה שינוי! דברים רבים, הן ברמה הרגשית-מחשבתית של האדם עם עצמו, והן ברמה החברתית-סביבתית, השתנו. הציפייה כי החיים יחזרו להיות מה שהם היו לפני המחלה והכאב היא ציפייה לא נכונה ואף מתסכלת.

כאשר מתרחשת הקלה בכאב הפיזי אך מחמיר הכאב הרגשי, זה הזמן לפנות לאיש מקצוע. לא כדאי להישאר עם התחושות הקשות לבד. לכאורה זהו שינוי חיובי, אך גם הוא מביא עמו לעיתים גם מחשבות ורגשות קשים – מה אני רוצה עכשיו? מה מתאים לי? למה עדיין אני מרגיש ניכור ובדידות? מתי הכאב יבוא שוב? איך הדברים החדשים שלמדתי על עצמי ועל חיי יכולים להמשיך לבוא לידי ביטוי במצב החדש? גם רגשות אשמה והחמצה יכולים להגיע – חוויות שהפסדתי, אנשים שאיבדתי וזמן שלא יחזור. זה הזמן להיות ערים למחשבות שמייצרות מתח וחרדה שיכולות בקלות להשפיע על הגוף – מתי הכאב יחזור? איפה הוא יתקוף אותי? איך אתמודד איתו שוב? האם אני בריא לחלוטין? ועוד. מחשבות כאלה מחלישות את האדם ופוגעות בתליך החזרה שלו לשגרה.

כאשר אנחנו חושבים על כאב פיזי אנחנו יודעים כי כאב רגשי ונפשי יגיע יחד איתו. ההתמודדות עם הכאב הפיזי שוחקת ומעייפת, הן את האדם הסובל ואת את סביבתו. המטרה היא למצוא את כל הדרכים לסייע ולהקל על ההתמודדות עם חיים בצל כאב כרוני, כאשר נכון למצוא דרכים לטפל גם בהשפעות הרגשיות נפשיות של המחלה ולא לזנוח מרכיב זה, שהוא חשוב ובעל השפעה על היכולת הפיזית להחלים.