פתאום, ללא אזהרה מוקדמת, אני עשויים למצוא את עצמנו מתמודדים עם כאב כרוני, לעיתים לא מוסבר ולא מאובחן. מאנשים פעילים ועצמאים אנו עשויים למצוא את עצמנו הופכים לאנשים סובלים שתלויים באחרים. פתאום אנחנו משנים את שגרת חיינו ונמנעים מפעילויות שאהבנו והיינו רגילים לעשות.

גורמי כאב

לפעמים כאבים כרוניים יכולים להיגרם מסיבה פשוטה לכאורה:

דורבן בעקב – תופעה יחסית נפוצה המאופיינת על ידי דלקת הגורמת לבליטה קטנה בעצם העקב. בליטה זו נובעת לרוב מעומס גבוה על כף הרגל. הכאב המאפיין דורבן בכף הרגל הוא כאב חד וחזק מאד. לעיתים התחושה תהיה כמו דקירה של סכין. כאב זה יופיע לרוב לאחר עמידה ממושכת או בצעדים הראשונים אחרי קימה משנת הלילה. מאחר ודורבן בעקב הינו למעשה דלקת, ההתפתחות של הכאב היא הדרגתית ולכן הוא יחמיר ויתעצם עם הזמן.

הסתיידות גידים ודלקת גידים – תהליך ניווני שהגידים עוברים בעקבות שימוש יומיומי וחוזר במשך שנים. הגוף מנסה לתקן את הגידים הפגועים אך ניסיון זה יוצר משקעי סידן על סיבי הגיד ואלו מעודדים היווצרות דלקת, כאבים והגבלה בתנועה, למשל הסתיידות בכתף. אופציה נוספת לדלקת גידים מופיעה אצל ספורטאים המבצעים תנועות חוזרות בכתף או תנועה פתאומית היוצרת מיקרו-קרעים ובעקבות כך מתחילה הדלקת ואיתה הכאבים.

כאבים בכף היד, במרפק, בכתף – במהלך החיים, אנו נחשפים לפגיעות שחיקה רבות, כתוצאה מפעילות ספורטיבית, ישיבה ממושכת, או שימוש חוזר באיברי גוף מסוימים. השחיקה עלולה לגרום להתפתחות בעיות אורטופדיות בגפיים הגורמות לכאבים ופגיעה באיכות החיים.

הריון – בתקופת ההריון, העלייה במשקל ולחץ העובר גורמים במקרים רבים למגוון גדול של כאבים ודלקות ברגליים. הגוף מתחיל להרגיש את העומס המכביד עליו וכאב ברגלים הוא אחד הכאבים המטרידים ביותר שיש.

כל אלה ועוד, גורמים לכאבים חוזרים ונשנים, ולפגיעה משמעותית באיכות החיים ובשגרה. לא פעם, לוקח זמן להכיר בכך שיש לנו בעיה וכי עלינו לפנות לעזרה, ובנוסף, לא תמיד מגלים מיד מה מקור הכאב. אולם הכאבים כבר מתחילים להשפיע עלינו ולנהל לנו את החיים ואת מצבי הרוח. אולם, מכיוון שלא נשקפת לנו סכנת חיים, תלונות חוזרות ונשנות על כאבים מלוות לא פעם בבושה ובהסתרה, ועלולות להיתפס על ידי הסביבה כ”התבכיינות”, עצלנות וניסיון להימנע מפעילויות או מפגשים.

לספר או לא לספר – זאת השאלה

ידוע כי שיתוף במצוקות מקל על ההתמודדות איתן. האפשרות לקבל אוזן קשבת וכתף חמה, מנחמת, מסייעת במציאת פתרונות נוספים, מגדילה את תחושת הקבלה שלנו על ידי האחר, ובאופן כללי עוזרת לנו להרגיש מובנים יותר. בזכות הטכנולוגיה, קל היום למצוא את הדרך הנוחה והנכונה לשתף.

קבוצות תמיכה: יש לא מעט קבוצות תמיכה אליהן ניתן להצטרף. חיפוש מהיר ברשת האינטרנט או בירור אצל הרופא המטפל, יעזור לכם למצוא קבוצה באזור מגוריכם שחבריה מתמודדים עם קשיים שגם אתם חווים. האפשרות לצאת מהבית, לשנות אוירה, לפגוש אנשים שיכולים להבין ממש ומתוך התנסות מה עובר עליכם, לשמוע עצות או טיפולים חדשים, מייצרת מרחב מוגן ותומך שיכול לסייע לשיפור ההרגשה, ולהגדיל תחושת תקווה וחיוניות. לא פחות מכך, האפשרות לעזור, להקשיב ולתת עצות משלכם, מעצימה תחושות של משמעות, קרבה ונחיצות. קשרים מקבוצת תמיכה יכולים להתפתח לשיחות טלפון, בילויים משותפים, ומציאת פעילויות המתאימות לשגרה החדשה שלכם.

קבוצות רשת: ההתפתחות הטכנולוגית מאפשרת היום מגוון רחב ומעניין של קשרים, היכולים להיווצר בלי לצאת מהבית. יש הרבה מאד אפשרויות להיות חלק מקבוצה המקיימת קשר דרך מסך המחשב. במינימום מאמץ פיזי תוכלו לחוש מחוברים, מובנים ושייכים. בקבוצות רשת ניתן להעלות שאלות, להתלבט על סוג הטיפול, לשתף מניסיונכם ולחזק חברים אחרים. ישנן קבוצות שבהן ילוו את הדיון גם מומחים מתחום הרפואה או בריאות הנפש, כך שאתם מרוויחים גם מידע מקצועי ומהימן, וגם חוויות בלתי אמצעיות ממטופלים אחרים.

בלוגים: יש לא מעט פורטלים ופלטפורמות אינטרנטיות, בהן ניתן להקים בלוג בקלות וללא תשלום. בלוג הוא בעצם יומן רשת, שהיתרון שלו הוא אפשרות הפרסום, ומתוך כך גם האפשרות לקבל תגובה וליצור קשרים חדשים. בבלוג תוכלו לבחור לכתוב על כל מה שמעסיק, מטריד, מצליח, מתסכל, משמח אתכם כחלק מההתמודדות עם הכאב הכרוני, ולדעת שהקול והחוויה שלכם יוצאים החוצה ומגיעים ונוגעים באנשים אחרים. שיתוף כזה יכול להיות אנונימי או גלוי, לפי מה שנוח לכם, ומבטיח חוויה ייחודית, הן של כתיבה והן של קבלת תגובה.

טיפול מקצועי: התייעצות עם אנשי מקצוע, הן מתחום הרפואה והם מתחום בריאות הנפש, יכולה להוות שינוי מכריע ביכולת ההתמודדות שלכם עם כאב כרוני. רופא משפחה או חוות דעת רפואית נוספת תוכל לעזור לכם להבין מה הבעיה, לנרמל אותה וכמובן להציע פתרונות שונים ומעשיים לטפל בה. איש מקצוע מתחום הייעוץ והתמיכה הנפשית יוכל להקשיב, לעזור לכם להבין טוב יותר מה עובר עליכם ועל הסביבה שלכם, ולמצוא יחד פתרונות רגשיים ומחשבתיים שיסייעו לכם בתהליך ההחלמה.

שיתוף, אבל בחוכמה

שיתוף בקושי, הן הנפשי והן הפיזי, חשוב ויכול לשנות את מצבנו ולעזור לנו בדרכי ההתמודדות עם הכאב הכרוני. יחד עם זאת, חשוב וכדאי לבחור היטב את מי אנחנו משתפים. זו הזדמנות עבורנו לברר ולבדוק, מי מהאנשים סביבנו משפיע עלינו לטובה, מעודד אותנו, נותן לנו תחושת תקווה וגם לא מוותר לנו ועלינו. כאשר אנו מתמודדים עם כאב כרוני, לא נותרים לנו משאבים רבים להתמודד עם עוד כעס ומתחים, לכן רצוי לשים לב למי אנחנו משתפים ובמה.

בנוסף כדאי לזכור, שמשאבי התמיכה של הסביבה שלנו גם הם מוגבלים, ולעיתים חוסר התפקוד שלנו מייצר עומס על האנשים הקרובים לנו שלוקחים עליהם משימות שבדרך כלל אנחנו היינו עושים. לכן נהיה הוגנים ולא נתלה את כל ההתמודדות שלנו עליהם, אלא נעזר בדרכים שהוזכרו קודם, כדי להגדיל את מעגלי התמיכה שלנו.