התמודדות יומיומית עם כאבים כרוניים, עלולה להיות מתסכלת עד מתישה. המחשבה כי אנו הולכים ומאבדים שליטה על חיינו, ונתונים למרותו של עריץ אכזר שאין יודעים בדיוק מתי יופיע ובאיזו עוצמה, עשויה להוביל למתח נפשי רב, דיכאון וחרדה. גם כאשר מצאנו כי טיפול בגלי הלם, למשל, יעיל ומתאים לנו, נדרש זמן מסוים עד שהשפעת הטיפול מורגשת. בדרך אל הריפוי צריך עדיין לעבור ימים ואף שבועות לא קלים.

כדי להפוך את תקופת הריפוי לנסבלת יותר, ולאפשר לעצמנו לחזור בהדרגה לסדר יום חדש ונטול כאבים, אנו ממליצים על מספר שיטות להקלה בכאב שאינן דורשות שימוש בתרופות וחלקן אף יכולות להיעשות בבית, באופן עצמאי וללא תשלום.

שיטות לטיפול עצמי בכאב

הרפיה: בזמני מתח, כאשר אנחנו חווים פחד, דאגות, כאב וחרדה, עוברת מערכת העצבים שלנו שינוי המשפיע ישירות על תהליכים שונים בגוף. מחקרים מראים שתרגול יומי של הרפיה מוריד תחושות של לחץ ומתח ומחזיר תחושות שליטה על החיים. מטרתם של תרגילי ההרפיה היא להרגיע את הגוף והנפש. אלו הן שיטות פשוטות לתרגול, המסייעות להפחית לחץ ומתחים.

כל שעלינו לעשות הוא לשבת בצורה נוחה ולשים לב לנשימה. להרגיע את סחרחרת המחשבות בעזרת התבוננות על הנשימה, ובעזרת הנשימה להרפות את השרירים – לעבור על אזורי הגוף השונים, לשים לב להתכווצויות, לתחושת חוסר נוחות ועוד, ושוב להרפות בעזרת הנשימה.

דמיון מודרך: זהו כלי תודעתי משלים להרפיה. הרעיון הוא להשתמש בדמיון על מנת להעלות מחשבות נעימות ואסוציאציות אחרות להתמודדות עם מצב בו אנו נמצאים. דמיון מודרך מתרגל את שליטת המוח על תפקודי הגוף השונים, ובכך מחזק את היכולת שלנו לתמוך בשינוי הגופני אותו אנו רוצים לחולל.

הצעד הראשון לדמיון מודרך הוא הרפיה גופנית עליה הרחבנו בפסקה הקודמת. לאחר מכן נדמיין חוויה חדשה לגמרי: איך יראו חיי כאשר אפטר מהכאב, כולל כל מה שאוכל לעשות ללא מגבלה פיזית; איך הגוף נלחם בכאב ומנצח; איך האיבר הכואב מחלים; איך הגוף מגייס כוח וחומרי בניין להתחדש וכן הלאה.

מדיטציה: זהו שם לכל טכניקה המאפשרת להתנתק מזרם המחשבות הבלתי פוסק ומהזדהות עם רגשות העולים בנו כל הזמן. רוב טכניקות המדיטציה מתמקדות בהתרכזות בנשימה, בחפץ מסוים או במשפט מסוים, כדי להגיע למצב מדיטטיבי בו נהיה ערים ומודעים לגוף, לזמן ולמרחב בו זמנית. מדיטציה בסיסית מופיעה במגוון שיטות ותרגולים. היא יכולה להועיל בהתמודדות עם כאב על ידי כך שהיא ממקדת את המחשבה, מפחיתה הסחות דעת, מגבירה את הקשר של האדם אל עצמו, מרגיעה ומגבירה שלווה פנימית.

ניתן למצוא הרבה הנחיות למדיטציה, הרפיה ודמיון מודרך באינטרנט. שווה לנסות מספר שיטות עד שתתחברו לזו שמתאימה לכם במיוחד. כדי שמדיטציה, הרפיה ודמיון מודרך יועילו יש לבצע אותם כל יום.

הוקרת תודה: כאשר אנו מוקירים תודה, אנו למעשה הולכים ומגדילים את ה”יש” בחיינו. לכאב יש נטייה לצבוע את שגרת היומיום בצבעי אפור-שחור, ולנו יש נטייה להתרכז ברע ולשכוח את הטוב. זה הזמן להתחיל לתרגל הוקרת תודה – מהדברים הקטנים והמובנים מאליהם בחיינו, ועד דברים ייחודים וחד פעמיים; מדברים שיש לנו – תכונות, חוזקות, יכולות ועד דברים שמישהו עשה עבורנו. שימו לכם מחברת קטנה ליד המיטה, וכל לילה לפני השינה רשמו לפחות חמישה דברים עליהם אתם מוקירים תודה היום. תופתעו לגלות כי בכל ערב הרשימה מתארכת.

שהייה בטבע: מחקרים רבים מראים כי לטבע יש השפעה מרפאת על נפש האדם. הטבע כשלעצמו הוא בעל יכולת עצומה של התחדשות עצמית. בעת שהייה בטבע אנו נחשפים לגודלו, עוצמתו ואיתנותו. הטבע חי ודינאמי ונמצא בתהליך השתנות מתמיד ומחזורי, תהליכי הצמיחה והמחזוריות של הטבע מחברים אותנו לעוצמות וליצירתיות שלנו ונותנים לנו כוח ותקווה. שהייה בטבע מעוררת אלמנטים של התמזגות, שייכות, קבלת הטבע כמות שהוא ואז גם קבלה עצמית מתוך התבוננות פנימה אל עצמי מזווית וממקום אחר.

פעילות גופנית קלה: כל פעילות גופנית משחררת אנדורפינים הגורמים לתחושה טובה יותר, וגם מזכירה לנו כי הגוף הכואב שלנו יודע ויכול לעשות עוד דברים ואף להביא לנו שמחה וסיפוק.

נבחר פעילות גופנית בהתאם למה שהכאב או המגבלה הגופנית מאפשרים – הליכה מתונה, שחייה, מתיחות עם רצועה, חיזוק השרירים מסביב לאיבר הכואב וכדומה. ניתן לשלב את הפעילות הגופנית במשחק עם עוד אדם או שניים, מה שיגביר את תחושת הכיף ויפחית תחושת בדידות.

עם קצת עזרה מאחרים

שיטות טיפול רבות מגיעות בשנים האחרונות מהמזרח למערב ומחוללות שינוי גדול בתפיסת הריפוי ובהתמודדות עם כאבים כרוניים. שיטות אלה דורשות ידע וניסיון – עזרה מבעלי מקצוע מתוך התחומים הללו.

דיקור סיני: הדיקור הסיני התפתח לפני כ-5000 שנה כשיטת טיפול לאיזון פיסי ונפשי, חיזוק אנרגיה, הרגעה, הפגת מתחים ושיכוך כאבים. באמצעות דיקור סיני ניתן לטפל במצב חולשה וכאב.

הדיקור מתבצע באמצעות החדרת מחטים מאוד דקות אל נקודות ספציפיות לאורך מסלולי האנרגיה העיקריים של הגוף ומאפשר יצירת איזון מחודש בין כלל תפקודי הגוף והמרצת זרימת האנרגיה בתוכו. ישנם מחקרים הטוענים שלמרות שלא מחדירים לגוף אף חומר, מביא הדיקור הסיני לשינויים פיזיולוגיים רבים.

שיאצו: שיטת טיפול שמקורה ביפן. שיאצו הוא טיפול במגע, המתבצע על ידי לחיצה באמצעות האצבעות.

טיפול השיאצו מתבצע בלבוש מלא על מזרן מיוחד. המטפל מבצע לחיצות על גוף המטופל, ומבצע רוטציות למפרקים שונים ומתיחות, תוך שימוש באלמנטים טיפוליים שונים, ושיטות המותאמות למצב המטופל. הטיפול טוב להשגת איזון גוף ונפש וגם לבעיות ספציפיות כמו כאבים שונים, מתח ולחץ נפשי ועוד. כמו כן, טיפול שיאצו מצוין כרפואה מונעת לתחזוקת גוף בריא.

רפלקסולוגיה: רפלקסולוגיה כשיטת טיפול, נשענת על ידע שהצטבר במהלך שנים רבות אשר מוכיח כי מעבר לקשר הקיים בין הגוף לכפות הרגליים, ניתן לראות מקומות בכפות הרגליים, אשר מייצגים אזורים מסוימים בגוף. על סמך ידע זה, המטפל ברפלקסולוגיה מנסה להשפיע על איברים ואזורים מסוימים, באמצעות לחיצות ועיסוי של מקומות אלה בכפות הרגליים. טיפול רפלקסולוגי מתאים לאנשים שיש להם קושי עם מגע מכיוון שקל יותר “לתת” את כפות הרגלים ולהתמסר לטיפול ולמגע, מאשר ללכת למטפל שעובד בעיסוי לדוגמא או בכל טכניקה אחרת הכוללת מגע בכל הגוף.

תמיכה טובה בגוף ובנפש היא תנאי חיוני להחלמה. מצאו מהי התמיכה הטובה ביותר עבורכם, מהן השעות בהן אתם מרגישים עירנים וחזקים ויכולים לנסות משימה חדשה ונעימה, מהו הטיפול שיכול להועיל ולשפר את הרגשתכם, ובאיזה איש מקצוע אתם יכולים להיעזר במידת הצורך. הדרך אל ההחלמה יכולה להיות קלה וקצרה יותר אם משתמשים בשיטה המתאימה עבורכם.