מרפק טניס, גלי הלם ומה שבינהם. איך יוצאים מהמצב הזה?

סיפור מקרה: א’ (מהנדס בחברת הייטק) התחיל לשחק טניס לפני כחצי שנה. הוא קנה ציוד והחל לשחק עם חבר פעמיים בשבוע במגרש השכונתי. לאחר שלושה חודשים א’ התחיל להרגיש כאבים במרפק ובאמה בזמן משחק , אך גם כשאחז בקבוק מים גדול ובעבודה בזמן השימוש במחשב. הוא הפסיק לשחק טניס למשך חודש וחצי, חש בהקלה אך הכאב עדיין הציק מידי פעם. לאחר ההפסקה החליט לנסות ולחזור לשחק אך התוצאה היתה שהמאמץ החדש גרם לכאב גדול שהגביל אותו מאוד בתפקוד והחריף את מצבו. לבסוף א’ פנה לאורטופד שאבחן אצלו מרפק טניס והמליץ על טיפול בגלי הלם. א’ הגיע אלי לטיפול בגלי הלם ועבר סדרה של 5 טיפולים+ הדרכה לתרגילים רפואיים וייעוץ ארגונומי לעמדת המחשב בעבודה. כיום הוא חזר לשחק טניס ללא כאבים ובמקביל לוקח שיעורים ללימוד טכניקה נכונה של משחק.

מה זה בעצם מרפק טניס / טניס אלבו / Lateral epicondylitis ?

מרפק טניס הוא מצב שבו ישנה פגיעה בשרירים ובגידים הנאחזים בחלקו החיצוני של המרפק (אלו השרירים המיישרים את כף היד ובעיקר extensor carpi radialis brevis ), פגיעה זו גורמת לדלקת מקומית בגידים ולכאבים. אמנם הפתולוגיה נקראת “מרפק טניס” אך שחקני טניס מהווים רק 5% מאלו הסובלים ממרפק טניס! לעומת זאת, מתוך שחקני הטניס כמעט 50% יושפעו ויסבלו מפתולוגיה זו. טניס אלבו מתרחש בעקבות טראומה ישירה למרפק או עומס יתר חוזרני המופעל על שרירים אלו תוך כדי עבודה לא נכונה למשל: עבודה ממושכת מול מחשב בסביבה לא מותאמת מבחינה ארגונומית או שחקן טניס חובבן המשחק בטכניקה לקויה לאורך זמן, מצבים אלו יובילו לכאבים במרפק ולבסוף גם למרפק טניס. השילוב של העומס החוזר והסיבה הפיזיולוגית שאזור זה מאופיין באספקת דם לא טובה (מצב שמקשה על ריפוי המקום) גורם מצד אחד להופעה מהירה של הבעיה ומצד שני לקושי בריפוי.

איך אני יודע/ת אם הכאב שלי במרפק הוא מרפק טניס?

ברוב המקרים הסימנים של מרפק טניס כוללים אחד או יותר מהבאים :

  • קושי וכאב בזמן אחיזה והרמת חפצים כבדים כמו: כוס מים, בקבוק ולעיתים אף שמיטת חפצים (“אין מספיק כוח ביד” או “תחושת כאב חד”)
  • קושי, כאב ונוקשות בתנועות שונות של המרפק
  • רגישות מקומית במישוש/מגע של האזור החיצוני במרפק (קרוב לעצם).
  • כאב בהתנגדות לתנועת פשיטה בשורש כף היד
  • גילאים נפוצים: 35-60, שכיח יותר אצל נשים

מרפק טניס טיפול ופתרונות

כיום יש מספר אופציות של טיפול במרפק טניס החל מפיזיותרפיה ועד לניתוח. הטיפול היעיל ביותר הנמצא עם אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר הוא טיפול בגלי הלם המשולב עם הדרכה לתרגילים רפואיים ספציפיים. מכשיר גלי ההלם מוצמד לאזור ויוצר גלים אקוסטיים המרעידים בעוצמה את אזור הדלקת המקומית דבר הגורם לפירוק של סיבי הגיד הדלקתיים, עליה בזרימת הדם המקומית ובנייה של כלי דם חדשים- כל אלו יחד גורמים לפינוי טוב יותר של חומרי הפסולת והדלקת ולבניה של סיבי גיד חדשים וחזקים יותר. בזמן תהליך הטיפול בגלי ההלם יש לבצע תרגילים רפואיים המחזקים ומעצבים את המבנה התקין של סיבי הגיד החדשים שנבנו ושומרים על כוח שריר תקין. ההדרכה לתרגילים צריכה להיות ע”י פיזיותרפיסט מוסמך.

טיפול בטניס אלבו מועדף כולל: טיפול בגלי הלם בשילוב טכניקות מעולם הפיזיותרפיה כגון: תוכנית תרגילים רפואיים, חבישות- טייפינג וקיניזיוטייפינג, טיפול ידני בשיטת מאליגן, “דיקור יבש”, עיסוי רקמות עמוק ועוד..

שלבי הטיפול השונים במרפק טניס:

שלב 1 – מטרה: הפחתת הדלקת והכאבים ועידוד החלמת הרקמה.

בשלב זה יש לפעול לפי מספר עקרונות:

  • מנוחה – יש להימנע מפעולות המחמירות את המצב אך בשום אופן לא להפסיק פעילות- מנוחה מוחלטת גורמת לירידה במסת שריר ובזרימת הדם המקומית דבר המאט את ההחלמה. יש לתת לכאב להנחות אותנו עד כמה ניתן להעמיס ולהפעיל את היד.
  • קרח – ניתן להשתמש בקומפרסים של קרח לאורך כל הטיפול כל עוד יש רגישות מקומית ודלקת. שימוש בקרח מפחית כאב, מקטין את השגשוג של דלקת במרפק טניס ע”י האטה של זרימת דם ומטבוליזם ומפחית ספאזם שרירי וזהו כלי יעיל ופשוט לשימוש. אין לשים קרח ישירות על העור אלא לעטוף במגבת/סדין ולהצמיד למקום למשך 10-15 דקות ועל פי התחושה. ניתן לחזור על הפעולה כל שעתיים בהתחלה ואז לפי הצורך
  • הגבהה – הרמה של היד גבוה על כרית כשהיא תמוכה היטב יפחית נפיחות אם קיימת ויגביר החזר ורידי מקומי.

שלב 2 – מטרה: חיזוק ועבודה על: כוח שריר, גמישות, סבולת שרירית, הגברת הפעילות הפונקציונאלית וחזרה לפעילות. התרגילים צריכים להתבצע ללא כאבים. בשלב זה ניתן להעזר בסד למרפק שמקל על התפקוד אך לקראת המעבר לשלב ה 3 יש להיגמל מהשימוש בו.

  • מתיחות – מותחים את שורש כף היד כשהמרפק ישר. מותחים לכל הכיוונים (למטה/ למעלה / לצדדים/ ברוטציה) ומחזיקים את המתיחה 20-30 שניות. חוזרים על המתיחה כ-5-10 פעמים ומבצעים פעמיים ביום. יש להימנע ממתיחה הגורמת לכאבים ומעוררת את הסימפטומים.
  • חיזוק שרירי – תרגילים נבחרים:
  1. פשיטת שורש כף היד – שורש כף היד פונה כלפי מטה והאמה תמוכה על שולחן או הברך כך שכף היד חופשיה לתנועה. מרימים את שורש כף היד לאחור עד לסוף הטווח ומורידים באטיות מטה. ניתן לבצע עם משקולת קטנה/בקבוק מים (לא לתרגל תוך כאב גדול מידי). ניתן לבצע את אותו התרגיל הפוך כך שכופפים את שורש כף היד. חוזרים על התרגיל 2X 12 חזרות. ניתן לבצע עם גומייה.
  2. סיבוב שכ”י ואמה (פרונציה/סופינציה) – החזקה של חפץ כבד (לדוג’ פטיש), גם כאן האמה תמוכה יחד עם כף היד המחזיקה את הפטיש בבסיסו. עמדת המוצא היא כשהפטיש מאונך לרצפה ומשם מסובבים את כף היד לכיוון הרצפה עד שהפטיש מקביל לרצפה וחזרה לעמדת המוצא. התנועה צריכה להיות איטית ומבוקרת. יש לבצע 2X12 חזרות בכל צד.
  3. פשיטת אצבעות עם גומייה – לוקחים גומייה ושמים אותה סביב כל האצבעות. פותחים וסוגרים את האצבעות לסרוגין. חוזרים על הפעולה 3X 25 פעמים.

*לאחר ביצוע התרגילים יש לבצע “עיסוי” עם קוביית קרח על אזור הגידים למשך כ 5 דקות

שלב 3 – מטרה: המשך שיפור כל המרכיבים: גמישות, כוח וסבולת שריר תוך חזרה מבוקרת לפעילות ברמה גבוהה- חזרה לפעילות ספורטיבית. בשלב זה יש להעלות את דרגת הקושי של התרגילים ע”י גומיות חזקות יותר ודגש על המרכיב האקצנטרי (חיזוק תוך הארכה של השריר) בתרגילים ע”י חזרות איטיות (בתרגול פשיטת כף היד – הורד את כף היד עם המשקולת בצורה מבוקרת). החזרה לפעילות ספורטיבית צריכה להיות בהדרגה ועל פי כאב.

מרפק טניס היא פתולוגיה נפוצה ועם טיפול נכון ניתן להחלים ממנה לחלוטין. עם זאת, אם דוחים את טיפול במרפק טניס, נכנסים למצב כרוני וזמן ההחלמה מתעכב. לכן, אם ישנם כאבים במרפק הנמשכים יותר משבועיים יש לפנות לרופא לבדיקה ולקבלת אבחנה. כיום, הטיפול השמרני עם אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר הוא הטיפול בגלי הלם בשילוב תוכנית תרגילים רפואיים ספציפיים למרפק טניס.

יש לי מאות סיפורי הצלחה של מטופלים שמנעו מעצמם שנים של כאב וניתוחים רק בסדרת טיפולים אחת.

לקבלת ייעוץ מקצועי ללא עלות עבור טיפול בטניס אלבו צרו קשר דרך הטופס או מלאו את השאלון באתר וקבלו תשובה מקצועית תוך 48 שעות! או פשוט התקשרו אלי: 053-4916670 (שירי)
(התחייבות להצלחה!)

מטופלים ממליצים: