כאבי גב תחתון

כאבי גב תחתון היא אחת התסמונות השכיחות ביותר בעולם המערבי, רוב האנשים יסבלו מכאבי גב לפחות פעם אחת בחייהם הבוגרים. כאבי גב תחתון גורמים בהרבה מהמקרים למגבלה קשה, כאבים ופגיעה באיכות החיים. הערכת שכיחות התופעה היא 60%-80% בתלות באוכלוסייה הנמצאת במחקר והארעות הנקודתית היא 20%-30% מהאוכלוסיה למרות שברב המקרים(80%-90%) הכאבים פוחתים תוך 2-3 חודשים, הישנות התסמונת רבה, בעיקר בשנתיים שאחרי האירוע הראשוני. 7.7% מאלו הסובלים מכאב גב אקוטי יהפכו לסובלים מכאב כרוני ול 4.7% מהם יהיו כאבים בלתי פוסקים גם אחרי 22 חודשים. את מירב תשומת הלב מקבלים 5%-10% מהנפגעים כיוון שאלו הופכים מוגבלים כרוניים, למשך תקופה של יותר מ 3 חודשים, ומהווים 75%-90% מעלויות הטיפול בתופעה. כאבי גב תחתון על רקע תעסוקתי מהווים מרכיב משמעותי להיעדרות מהעבודה עם אחוז תביעות משפטיות בארצות הברית העומד על 1.8% מהעובדים ונעמד ב 8.8 מילארד דולר בשנה. מדברים אלו קל להבין כי שכיחותה הגבוהה של התופעה, הסבל שגורמת והשלכותיה הכלכליות מציבים בפני המערכת הרפואית אתגר גדול לטיפול.

מחקרים אין ספור נכתבו על תסמונת כאבי הגב התחתון, אך שכיחותה עדיין גבוהה. מבין הגישות הרבות לטיפול בכאב גב ניתן למצוא: טיפולים שמרניים כגון טיפול פסיבי לרקמות רכות, מוביליזציות, אלקטרותרפיה ותרגילים רפואיים לחיזוק השרירים, טיפולים כירופרקטיים,טיפולים תרופתיים וזריקות לצד טיפולים פולשניים כמו ניתוחים על סוגיהם השונים. במאמר זה מוצגת גישה אחת מבין השיטות הקיימות, לטיפול בעזרת תרגילים רפואיים. יתרונם של התרגילים הרפואיים על פני גישות אחרות הוא בהפיכת האדם הסובל מכאב גב, ממטופל פסיבי שנח וממתין שהכאב יעבור, לאקטיבי ואחראי על קצב השיקום והחזרה לתפקוד.

בשנים האחרונות נעשו מספר מחקרים על חוסר התפקוד השרירי הנגרם בעקבות כאבי גב תחתון אשר גילו ליקויים בתפקוד שרירי הגו העמוקים המתפקדים לצורך הגברת הייצוב הסגמנטאלי של עמוד השדרה. מחקרים אלו הביאו לפיתוח גישות טיפול המבוססות על תרגילים רפואיים מותאמים. נקודת המפתח לביסוס גישה זו היא מציאת חוסר יציבות של עמוד השדרה אצל חלק מהלוקים בכאבי גב. כמו כן, יש לברר את חוזקם של השרירים ויכולתם לעמוד במאמצים. (במקרים של חוסר יציבות, תנועת החוליות אינה נשלטת ועלולה להיות מופרזת, מבנים ורקמות רגישות עלולים להיות מועמסים בכוחות מתיחה או דחיסה אליהם אינם רגילים, דבר העלול לגרום לתגובה דלקתית ולהתבטא בכאב)

התרגילים הרפואיים שפותחו לשם הגברת יציבות עמוד השדרה, חיזוק זוקפי הגוו ושיפור ש”ומ מבוסס על מחקרים ביומכניים ונויורפיזיולוגיים רבים אשר הוכיחו מעל לכל ספק את חשיבותם במצבים של כאבי גב תחתון:

אנו נציג כאן סדרת תרגילים מומלצת ומוכחת אשר נבנתה ע”פ פרוטוקול המחקרים האחרונים.

התרגילים הרפואיים אמורים להתבצע בדיוק רב ובהכוונה מראש והם אמורים לתת כלים לאותם אלו הסובלים מכאבי הגב ממושכים והמעוניינים לשמור על בריאות הגב לאורך זמן. התרגילים משפרים את זרימת הדם, מאיצים את תיקון הרקמות, מחזקים את השרירים אשר נחלשו לאורך הזמן ושומרים על טווח התנועה. אופן ביצוע התרגילים עשוי להשתנות מאדם לאדם ולכן על מנת לבצע את התרגול כמו שצריך באיכותם ובכמותם, יש להיוועץ באיש מקצוע ובאבחנה ברורה.

לפרטים נוספים, אבחון, ייעוץ והכוונה: שירי 053-4916670

מטופלים ממליצים:

טיפול בכאבי גב תחתון עם הקרנה לרגל