קיימות אינספור פעילויות גופניות. פעילות גופנית מוגדרת כפעילות פיזית כמו עליה במדרגות, הרמת משקולות, ריצה, שחיה, פילאטיס ועוד. כמעט כל פעילות גופנית אינטנסיבית יכולה להביא עימה כאבים שונים – יותר ופחות. בשורות הבאות נאפיין בקצרה את סוגי הפעילות הגופנית ואת הכאבים הטיפוסיים העשויים להתלוות אליהם.

נהוג לחלק את סוגי הפעילות הגופנית לשלושה סוגים:

אימון אירובי: סוג אימון זה מצריך מאמץ גופני גבוה יחסית הכולל עליה בדופק הלב. ריצה, קפיצה, הליכה, ספינינג ושחייה הם חלק ממגוון הפעילויות האירוביות הקיימות. לאימון זה חשיבות עליונה במניעת מחלות לב, מחלות העלולות להתפתח במערכת הנשימה ואף מחלות כמו סכרת, כולסטרול ועליה בלחץ הדם. בנוסף, לאימון זה קשר ישיר לירידה מבוקרת במשקל הגוף, לכן כל המעוניין להוריד ממשקלו מומלץ כי ישלב פעילות אירובית בנוסף לדיאטה.

עם זאת, יחד עם היתרונות קיימת סכנה של פציעות בחלקי הגוף השונים כתוצאה מאימון אינטנסיבי מידי או כזה שנעשה בצורה לא נכונה.

סוגים נפוצים של פציעות כתוצאה מאימון אירובי הם: דורבן העקב ומגוון דלקות שונות בגידים. במקרים אלה הטיפול היעיל ביותר הוא טיפול פיזיותרפי הכולל מגוון תרגילים רפואיים, וטיפול ידני משולב בטיפול בגלי הלם. בנוסף יתכנו גם כאבי שרירים שיטופלו על ידי מנוחה.

אימון פיתוח גמישות: מטרת האימון היא ליצור טווח תנועה רחב יותר במפרקי הגוף, לשפר את זרימת הדם, לפתח את הגמישות בגוף ולהשרות רוגע ונינוחות. פילאטיס, אימון באמצעות כדורים, אימונים מחזוריים ומתיחות הם חלק ממגוון אימוני פיתוח הגמישות הקיימים. לרוב יגיעו לעסוק בפעילות זו אנשים הסובלים מבעיות אורטופדיות כגון כאבי גב, או כאבי שרירים. לסובלים מכאבים מומלץ להקדיש את הזמן לאימון מסוג זה שהוא איטי ולא מאסיבי במקום אימון כוח המצריך עומס על השרירים.

פציעות נפוצות הן שרירים מתוחים וכאבים מקומיים.

אימון כוח: מטרת האימון הוא חיזוק וחיטוב שרירי הגוף. משקולות, כדורים, גומיות ורצועות TRX הם חלק ממגוון אימוני הכוח הקיימים. אימון כוח תורם לעלייה במסת השריר ומשפר את תפקוד השרירים, השלד והגידים.

סוגים נפוצים של פציעות כתוצאה מאימונים אלה הם דלקות בגידים, שרירים תפוסים וכואבים, מתיחות של הגידים ועוד. רוב הפציעות עוברות לאחר טיפול במשחות מקומיות ומנוחה מספקת לגוף. במקרה של דלקות גידים, במידה והמנוחה לגוף איננה עוזרת, מומלץ לשלב פיזיותרפיה עם טיפול בגלי הלם. כמובן שבכל מקרה של כאבים חזקים שאינם עוברים יש לגשת לבדיקת רופא/פיזיותרפיסט.

לאחר שהכרנו את שלושת סוגי האימון הנפוצים ניתן דגש נוסף לסוגי הכאבים השונים. כאבים אלה מתייחסים לשלושת סוגי האימונים שהזכרנו למעלה ויכולים להיגרם כתוצאה מהם.

קיימים שלושה סוגים שונים של כאב:

כאב כרוני: כאב שניתן להרגיש אותו לפני ואחרי הפעילות הגופנית. סוג כזה של כאב יכול להצביע על בעיה אורטופדית או בעיה אחרת. בכל מקרה של כאב כזה יש להתייעץ עם רופא או פיזיותרפיסט טרם המשך הפעילות.

כאב אקוטי: כאב שניתן להרגיש אותו תוך כדי האימון. כאב זה יסתיים זמן קצר אחרי האימון והוא לגיטימי ולא מצריך טיפול מאחר ובמהלך כל אימון קיים עומס על קבוצות השרירים העובדים.

כאב מאוחר: כאב שניתן להרגיש אותו כמה שעות מסוף האימון ועד שלושה ימים לאחריו. הכאבים יופיעו בקבוצת השרירים עליה בוצע האימון. גם כאב זה אינו צריך טיפול.

לסיכום, פעילות גופנית היא דרך מצוינת לשמור על אורח חיים בריא ותקין. בכל מקרה של כאב צריך לברר את הסיבה שבגינה הוא מופיע ובמקרה הצורך לקבל את הטיפול המתאים.