בשנים האחרונות חלה עליה במודעות לחיים בריאים ולפיתוח הכושר הגופני. כמעט בכל מקום ניתן להבחין במאות אנשים שצועדים, רצים ועוסקים בפעילות גופנית. אנשים רבים מתחילים להבין כי פעילות גופנית משפרת את איכות החיים, יכולה לעזור בפתרון בעיות רפואיות מסוימות, מסייעת לירידה במשקל ובמיוחד – גורמת לשלוות נפש שקשה להשיג במהלך שגרת היום.

ריצה היא פעילות שלא עולה כסף, ניתן לעשות אותה בכל עת והיא לא מוגבלת בזמן. חלק מהרצים יעידו שהם מתמכרים לפעילות זו ויקפידו לרוץ לפחות מספר פעמים בשבוע.

חשוב להבין שכל פעילות גופנית צריכה להתבצע בהדרגה: להתחיל בצורה מתונה ולהתקדם בקצב המתאים לכם. למי שבוחר לעסוק בריצה, כמו בפעילויות ספורטיביות אחרות, כדאי להתחיל רק לאחר בדיקה גופנית המאשרת כי אין כל בעיה רפואית המונעת לעשות זאת.

למרות היתרונות המובהקים בריצה, לעיתים ימצאו את עצמם רצים סובלים מכאבים שונים באזורים שונים ברגליים. חשוב לתת עליהם את הדעת ולא להתעלם. במידה והכאבים לא עוברים מאליהם יש לגשת ולהתייעץ עם רופא.

רכזנו מספר סוגים של כאבים מוכרים לעוסקים בריצה:

כאב כתוצאה מדורבן העקב: כאב זה נובע מדלקת מקומית המתפתחת ברצועה האורכית ברגל בעקבות עומסים אינטנסיבים על כף הרגל. עומס כזה יכול להיווצר מפעילות גופנית היוצרת לעיתים עומס יתר עקב המשקל על כף הרגל. במקרים בהם הטיפולים הרגילים לא עוזרים כדאי לקבל טיפול בגלי הלם המשיג תוצאות טובות לאחר מספר טיפולים קטן יחסית.

כאב כתוצאה משברי מאמץ: שברי מאמץ ידועים גם כשברי הליכה. הם יכולים להופיע מתחת לברך או בכף הרגל. הכאבים יופיעו בדרך כלל בין שלושה שבועות לחודש לאחר תחילת הפעילות, עקב פעילות גופנית מאומצת. שברי המאמץ קורים בדרך כלל כיוון שהכניסה לפעילות הגופנית היתה אינטנסיבית מידי ולא הדרגתית. הטיפול המקובל הוא מנוחה של כחודש וחצי לפחות על מנת לתת לגוף להתאושש. יש לחזור לפעילות גופנית בהדרגה לאחר ההתאוששות, בשילוב תרגילי חיזוק לרגליים.

כאב כתוצאה מדלקת בגיד: על פי רוב דלקת בגיד תופיע בשני אזורים נפוצים ברגליים. האזור הראשון הוא סביב הברך. בדרך כלל הדלקת בברך מתפתחת מעומס גדול על הפיקה והשוקיים. העומס נוצר בגלל ריצה על משטח קשה – כמו כביש או מדרכה – וגם במקרים בהם מרבים לרוץ בעליה או במורד. האזור השני הוא בגיד אכילס. בדרך כלל הדלקת תתפתח שם בעקבות עומס רב באימוני הריצה. עומס זה יכול לגרום לשינויים שונים במבנה הגיד או בקרע חלקי שלו ועוד. בשני המקרים, במידה וטיפול במשחות מקומיות איננו עוזר, מומלץ לקבל טיפול בגלי הלם המשולב בפיזיותרפיה וטיפולים ידניים. החזרה לפעילות

כאבי שרירים: מספר לא מועט של אנשים העוסקים בפעילות גופנית אינטנסיבית יעידו כי לאחר אימון הם מרגישים כאבים חדים בשרירי הרגלים. כאבים אלה מעידים על כיווץ בשרירים שבחלק גדול מהמקרים נובע מחוסר מגנזיום בגוף.

למגנזיום תפקיד חשוב בהרפיית השריר. במהלך פעילות גופנית הגוף מפריש בזיעה כמות רבה של מגנזיום. קיימים מספר מאכלים שמומלץ לצרוך אותם לאחר הפעילות כדוגמת גרעינים שונים, טחינה גולמית, קמח מלא ועוד – מאכלים שיכולים לאזן חזרה את רמת המגנזיום בגוף.

לסיכום, פעילות גופנית מבוקרת מומלצת לרוב בני האדם. בכל מקרה של כאבים במהלך או לאחר הפעילות הגופנית, יש להתייחס לכאב ולהבין מהיכן הוא נובע. במקרים מסוימים יש להתייעץ עם רופא המתאים.