מרבית האנשים אינם יודעים מהי בדיוק פיזיותרפיה ומה בדיוק עושים שם אלא אם כן הם חוו בעצמם פציעה או ניתוח שחייבו אותם לעבור טיפולים מסוג זה. רוב האוכלוסייה חושבת שפיזיותרפיה עוסקת בעיקר בעיסויים מסוגים שונים. אך לא כך הדבר! פיזיותרפיה היא תורה שלמה של טיפולים אשר ממשיכה להתפתח כל הזמן בעקבות מחקרים אשר מקדמים אותה ושיטות חדשות שנכנסות לשימוש. היא עוסקת בהבנה עמוקה של תנועה נורמאלית ובמציאת הדרך הטובה ביותר לשקם את השרירים, העצמות והמפרקים.

הנה עשרה דברים שאולי לא ידעתם על פיזיותרפיה:

  1. נתחיל בשם: פיזיו – גוף; תרפיה – טיפול/ריפוי; וביחד: ריפויו של הגוף. הפיזיותרפיה כוללת בתוכה טיפולים שונים שנועדו לשקם את הגוף לאחר פציעות חד פעמיות או לטפל בנזקים שנגרמים ממצבים מתמשכים (כרוניים) שגורמים לשחקיה בעצמות, במפרקים ובשרירים.
  2. מטרות הטיפול הפיזיותרפי הן הפחתת הכאבים, שיפור טווחי תנועה וכוח שריר, החזרת פונקציה או פעילות קודמת שנפגעה והגעה לתוצאה של תנועה נורמאלית ללא כאבים.
  3. לפני כל תחילת טיפול, הפיזיותרפיסט יערוך ראיון ויאסוף פרטים על מצבכם (אנמנזה) וינתח את מצבכם. לאחר מכן, תיערך בדיקה פיזיקאלית מקיפה של כל האזורים הרלוונטיים לפגיעה או לתלונה הקיימת. לבסוף, תיבנה תוכנית הטיפול על סמך איסוף הנתונים והבדיקה שנערכה כך שהטיפול מותאם באופן אישי וייחודי לכל מטופל.
  4. שיטות הטיפול השונות יכולות להיות ידניות הנעשות על ידי הפיזיותרפיסט/ית ו/או מבוססות על מכשור רפואי מתקדם. אימון השרירים על ידי תרגילים רפואיים הוא כמעט תמיד חלק בלתי נפרד מהטיפול אך כמובן שישנן גישות שונות לטיפול.
  5. הפיזיותרפיה מטפלת בכולם – החל מפגים ועד לקשישים. תמצאו פיזיותרפיסטים כמעט בכל המחלקות בבתי החולים, בבתי אבות, בבתי ספר מיוחדים, בקופות החולים, בקבוצות הספורט השונות, בחברות הייטק ועוד ועוד.
  6. מתי ואיך מגיעים? בעבר היה צורך בהפניה מרופא על מנת להגיע לפיזיותרפיה אך כבר לא! כיום ניתן לפנות לקליניקות פרטיות ישירות וללא צורך בהמתנה לתור כמו בקופות החולים.
  7. קופת חולים או פרטי? יש הבדל בין טיפול פיזיותרפי פרטי לטיפול שמקבלים בקופות החולים (כמו בכל מקרה של ציבורי מול פרטי):
  • קופות החולים מגבילות את זמן הטיפולים; טיפול פרטי תמיד יהיה ארוך יותר.
  • לעיתים הקופה אף מגבילה את סוג הטיפולים. למשל: עדיין אין טיפול בגלי הלם בקופות החולים. הדבר משפיע לעיתים על מצבם של מטופלים מאחר ולא ניתן להם הטיפול לו הם זקוקים מההתחלה ומצבם מורע ומוכרע מכך.
  • בטיפול פרטי המטפל נמצא ביחידות עם המטופל ואילו בקופות החולים לעיתים מטפלים בכמה חולים במקביל.
  1. ישנם התמחויות מסוימות שפיזיותרפיסטים עוסקים בהם. למשל: שיקום רצפת אגן או שיקום פה ולסת. טיפול בצלקות וכוויות, טיפול בסחרחורות וטיפול גלי הלם.
  2. פיזיותרפיה היא תחום מורכב ועשיר הנבנה לאורך השנים וממשיך כל הזמן להתפתח ולהתקדם על ידי מחקרים וחידושים.
  3. טיפולי הפיזיותרפיה כוללים בין היתר:
  • שימוש במכשור מתקדם כמו זרמים שונים של חשמל, אולטרסאונד, גלי הלם, טיפול בגלים קצרים ועוד.
  • שיטות טיפול ידניות שפותחו בגישות טיפוליות שונות כמו שיטת מאליגן ו-fascial manipulation .
  • שימוש בעזרים חיצוניים כמו טייפינג/ קיניזיו טייפינג (סרט הדבקה המונח על הגוף בשיטה המשפיעה על השרירים), דיקור יבש/ דיקור מערבי (שיטת דיקור עמוק של השרירים על מנת להרפותם).
  • הדרכה לאימון גופני /לימוד תנועה נורמאלית וייעוצים לגבי ארגונומיה – סידור סביבת העבודה/הבית להתאמה אופטימאלית לגוף ולמניעה של פציעות.
  • הפיזיותרפיסט מתעסק גם בפן הפסיכולוגי של הפציעה מאחר והגוף והנפש מושפעים מאוד אחד מהשני. לכן, הטיפול הוא אינו באיבר הפגוע אלא באדם כמכלול.

אז אל תסבלו או תהססו. אם יש לכם כאבים גופניים פנו לטיפול פיזיותרפי וכך תמנעו את החמרת הבעיה.