מה זה קרע בלברום?

מפרק הירך בנוי כמבנה של מכתש ועלי, הלברום הוא סחוס הנמצא על גבי המכתש (האצטבולום שהוא חלק מעצם האגן) ותפקידו להעמיק אותו ולייצר התאמה טובה יותר אל מול העלי (עצם הפמור של הירך). תפקיד נוסף הוא ליצור מצב של פיזור העומסים במפרק והיציבות שלו. אפשר לומר בעצם שהלברום הוא המקביל של  המניסקוס בברך. במצב שיש קרע בלברום ישנה סכנה לשחיקה של הסחוס בעצם הירך מצב הגורם לכאבים והגבלה תנועתית.

ממה זה קורה?

קרע בלברום יכול להיגרם ממקרה יחידני של חבלה/טראומה חדה ופתאומית או עומס חוזרני על האזור כמו בספורט (טניסף כדורגל, כדורסל וכו). עומס חוזרני זה יוצר מיקרוטראומות וקרעים בלברום. מבנה אגן רחב גם הוא יכול להיות גורם תורם לבעיה מאחר והזוית הנוצרת במפרק הירך באגן רחב גורמת לעומס גדול יותר על הלברום (נשים יותר מגברים).

טיפול

ישנן 2 גישות אפשריות:

הגישה השמרנית– טיפולי פיזיותרפיה יעילים מאוד ברוב המקרים וניתן להגיע לתוצאה של חזרה לפעילות ספורטיבית מלאה וללא כאבים. הטיפולים מתרכזים במספר תחומים ושיטות טיפול כמו הפחתת כאבים, חיזוק ושיפור השליטה השרירית של השרירים הסובבים את הירך והאגן, עבודה על טווחי תנועה במפרק הירך וברקמה הרכה הסובבת. משך הטיפול הינו מספר חודשים אך הוא תלוי בגורמים נוספים כמו גיל, רמת פעילות לפני הפציעה, סיבת הקרע וכו’. אם בוצע שיקום שמרני למשך חצי שנה ללא הקלה בסימפטומים ובמידה ונראה ב MRI גם נזק לסחוס, ישקל הטיפול הניתוחי.

הגישה הניתוחית– ניתוח מסוג זה יהיה בגישה זעירה-פולשנית (ארתרוסקופיה) בה יוצרים 2-3 פתחים קטנים דרכם מוחדרים הכלים. בניתוח עצמו ישנה העדפה לשמר את הלברום ככל הניתן מאחר וזהו מבנה חשוב מאוד במפרק הירך. במידה וניתן יתפרו את הלברום למקומו הטבעי וכמו כן ניתן לשייף את העצם במידה ויש בליטה הגורמת לפגיעה בלברום. במקרים שלא ניתן לתפור את הלברום המנתח ישחזר אותו כפי שעושים בניתוח רצועה צולבת מגוף המטופל או מתורם. לאחר הניתוח יש לבצע שיקום פיזיותרפי על מנת לאפשר החלמה טובה ומלאה של האזור וכן להחזיר את המטופל לפעילות גופנית ולספורט.

שאלות ותשובות:

  1. איך מאבחנים קרע בלברום? האבחון אינו פשוט ולרוב לוקח קצת זמן עד שמאבחנים קרע בלברום מאחר והסימפטומים לעיתים מבלבלים. שימוש ב MRI או MRI עם חומר ניגודי יאתרו את הקרע וכן גם בדיקות ידניות כמו- מבחן פבר FABER , SLR ומבחן צביטה (impingement test) שמבוצעות ע”י אורטופד/פיזיותרפיסט יחד עם הסימפטומים יאבחנו את הקרע.
  2. מה מרגישים כשיש קרע בלברום?

הסימפטומים יכולים להשתנות ותלויים במידת הנזק ואזורו. יכולים להיות רק חלק מהסיפטומים או כולם יחד והם: קושי בישיבה ממושכת, קושי ביציאה וכניסה לרכב, קושי במדרגות, כאבים במפשעה, בישבן ובמקרים מסויימים בברך. יופיעו כאבים באזור מפרק הירך ולעיתים יהיו גם קליקים באזור או תחושה של חוסר יציבות במפרק. הכאב יוגבר בכל העמסה על המפרק ובעיקר בביצוע פעילות גופנית.

לסיכום, קרע בלברום ברוב המקרים יגיב טוב לטיפול שמרני של פיזיותרפיה וניתן לפתור את המגבלה והכאבים באופן מלא. עדיף לנסות ולבצע שיקום שמרני ולנסות להימנע מניתוח ומכל הסיבוכים שעלולים להיות ממנו כמו גם לשמור אותו לאופציה אחרונה אם השיקום השמרני נכשל. קרע בלברום היא פציעה שכיחה ולא נעימה אך ניתן לעבור אותה ולחזור לפעילות ללא כאבים. יש לכם עוד שאלות? מוזמנים לצלצל אלי לייעוץ.