כאב ברך צידי - קרע חלקי או מלא ברצועות הצידיות MCL -LCL

כאבים בצד הברך יכולים לנבוע ממספר סיבות שונות.

לפני הכל, קצת אנטומיה וסקירה של המבנים שיכולים ליצור בעיות בצד הברך ולגרום לכאבים:

מפרק הברך בנוי ממספר עצמות: עצם הירך הפמור (femur) ,2 עצמות השוק הטיביה והפיבולה  (tibia, fibula)

ועצם הפיקה (patella) . בין העצמות ישנן רצועות השומרות על יציבות המפרק לכל הכיוונים- הרצועות הצולבות ( ACL/PCL ) ששומרות על יציבות קידמית ואחורית של מפרק הברך והרצועות הצידיות ( MCL/LCL) ששומרות על היציבות הצידית במפרק הברך. השרירים עוטפים את כל המבנים האלו וכמובן שישנם מבנים נוספים באזור כמו מניסקוסים, בורסות, כריות שומן, קופסית המפרק וכו'.

כאב צידי בברך יכול לנבוע מטראומה כמו תאונה נפילה, התקלה או תנועה פתאומית בספורט או לחלופין מפגיעה ממושכת ועומסים מצטברים על האזור שגורמים לשחיקה והחלשות של הרצועה למשל באוכלוסייה מבוגרת.

מה זה קרע ברצועה הצידית?

קרע חלקי או מלא של הרצועות הצידיות לרוב מתרחש בטראומה לברך כאשר ישנו כוח גדול ופתאומי המופעל על החלק הפנימי או החיצוני של הברך- כוח הדוחף את הברך פנימה יפגע ברצועה הפנימית (MCL-medial collateral ligament) וכוח הדוחף את הברך החוצה יפגע ברצועה החיצונית (LCL-lateral collateral ligament). בשני המקרים יתכן ומבנים נוספים יפגעו כמו הרצועה הצולבת או המניסקוס אך לא בהכרח מאחר וזה תלוי במנגנון הפציעה והכוחות המופעלים.

הסיבות לקרע ברצועה הצידית?

קרע ברצועה הצידית ברוב המקרים יהיה כתוצאה מטראומה של נפילה, פציעת ספורט, תאונה או כל כוח המופעל בזווית מסויימת על הרצועה. הכוח המופעל על הברך במהלך התנועה ימתח את הרצועה מעבר ליכולתה ויגרום לקרע של הסיבים שלה וכלי דם קטנים באזור. מתיחה חזקה מאוד אף תגרום לקרע מלא של הרצועה. מקרים כאלו נפוצים בספורט כמו כדורסל, כדורגל, סקי וכו'.

סיבה נוספת לקרע ברצועה הצידית הוא במקרים של שחיקה של האזור לאורך שנים (נניח בקרב קשישים) . נפילה במצב כזה תוביל לקרע ברצועה שכבר עברה תהליך שחיקתי שהחליש אותה.

סיווג הפציעה לפי מידת הנזק:

דרגה 1- מתיחה קלה- חלק קטן מסיבי הרצועה נפגעים

דרגה 2 – מתיחה חזקה/קרע – קרע משמעותי של סיבי הרצועה אך עדיין חלקם מחוברים וללא פגיעה

דרגה 3- קרע מלא- 2 חלקי הרצועה ללא מגע ויש חופש במפרק

טיפול בקרע ברצועה הצידית

שמרני

טיפולי פיזיותרפיה מותאמים אישית לשיקום הברך מהשלב הראשוני של הפציעה ועד לשלבים אחרונים של חזרה לספורט או לתפקוד גבוה. הטיפולים כוללים: הפחתת כאבים, עבודה על החזרת טווחי התנועה וכוח השרירים שאבד באמצעות תרגילים שונים, טכניקות ידניות/מנואליות ושימוש במכשור רפואי (מכשירי זרמים חשמליים, אולטרסאונד וכו') טייפיניג, דיקור יבש וכו'. במקרים שיש פגיעה משמעותית ברצועה ובתפקוד ואף פגיעה במבנים נוספים בברך כמו המניסקוסים או הרצועות הצולבות המטופל יהיה מועמד לניתוח לשחזור הרצועה. במקרים כאלו, טיפולי פייזותרפיה כהכנה לניתוח יקצרו את זמן השיקום ויקלו עליו משמעותית.

קרעתם את הרצועה הצידית? אל דאגה, השיקום הוא תהליך אבל בסופו תוכלו לחזור לפעילות שאהובה עליכם עם ליווי צמוד לכל אורכו והכוונה מדוייקת מה לעשות ואיך כך שבסופו שוב תרגישו בטחון בברך ובגופכם.

יש לכם עוד שאלות? צלצלו עכשיו לייעוץ ללא התחייבות עם פיזיותרפיסטית מוסמכת .

 053-4916670  שירי צ'רבוננקו אילוז

טיפולי פיזיותרפיה המתאימים לטיפול בכאב ברך צידי:

טיפול בדיקור יבש

טיפול באמצעות מחטים המוחדרות לנקודות טריגר לשחרור שרירים תפוסים והפחתת כאבים.

טיפול בטייפינג וקיניזיוטייפינג

טיפול המבוסס על חבישות באמצעות “מדבקות” המונחות על הגוף להגדלת טווחי תנועה ועוד.

טיפול באלקטרותרפיה

שימוש במכשירים שונים המפיקים זרמים חשמליים לצורך ריפוי והפחתת כאבים.

טיפולים מנואליים

טיפולים ידניים כמו עיסוי של רקמה רכה (שריר, גיד, פסיה), מתיחות של שרירים, מניפולציות ועוד.

ארגונומיה

שיפור סביבתו היומיומית של המטופל למזעור הנזקים משימוש בחפצים שאינם מותאמים לגוף האדם.

תרגילים רפואיים

תרגילים בדרגות קושי שונות, המותאמים ספציפי לבעיה, ליכולת המטופל ומשתנים על פי התקדמותו.

קבעו תור לטיפולי פיזיותרפיה

לקבלת ייעוץ מפיזיותרפיסטית מוסמכת על הבעיה שלכם, התקשרו עוד היום:
שירי: 053-4916670

שאלות ותשובות

שאלות ותשובות בנושא כאב ברך צידי:

כאב חד, חזק ופתאומי, לעיתים יהיה רעש של הקרע או תחושת pop”" שמשהו משתחרר. בחלק מהמקרים תהיה חוסר יכולת לדרוך כמו שצריך על הרגל או להזיז אותה באופן מלא (ליישר או לכופף) , נפיחות שמופיעה סביב הברך לאחר ובמהלך 24 שעות מהפציעה וכאב במישוש האזור של הרצועה.

יש להפסיק פעילות, לשים קרח על האזור (10 דק כל פעם) , להרים את הרגל להורדת הנפיחות (מעל גובה הלב בשכיבה) ולקחת משככי כאבים במידת הצורך.

לאחר מכן יש לגשת לבדיקה רפואית של אורטופד/פיזיותרפיסט לצורך בדיקה קלינית ולגשת להדמייה כמו רנטגן- לשלול שברים ו MRI על מנת לאמוד את מידת הנזק ולקבל טיפול בהתאם. לרוב מתחילים בבדיקת US לאבחון ראשוני מאחר ובדיקה זו זמינה יותר.

עדיין לא מצאת תשובה לשאלה שלך בעמוד הטיפול?
אשמח לקבל את שאלתך בטופס:

    מוצרים לרכישה

    מוצרים שיכולים לעניין אותך הקשורים לכאב ברך צידי

    מאמרים ומידע נוסף על כאב ברך צידי

    חלוקת אזורי הכאב

    בחרו באיזור המתאים לאיזור הכאב שלכם וצפו בכל סוגי הטיפולים המוצעים.