תסמונת הרצועה האיליוטיביאלית - ITB syndrom

מה זה תסמונת הרצועה האיליוטיביאלית?

תסמונת הרצועה האיליוטיביאלית היא פציעה נפוצה מאוד בקרב רצים בעיקר ורוכבי אופניים והיא סיבה שכיחה מאוד לכאבים באזור החיצוני צידי של הברך.

ה ITB- illio tibial band הינה סוג של רצועה ארוכה  עשויה רקמת חיבור ונמצאת בצידה החיצוני של הירך לכל אורכה ונאחזת מתחת לברך בעצם הטיביה בחלקה החיצוני. זוהי אינה רצועה רגילה מאחר והיא אינה נאחזת ב 2 עצמות בקצוות שלה אלא בחלקה העליון היא בעצם המשך של השרירים- tensor fascia lata ו gluteus maximus. התאוריה הקלאסית אומרת שישנה מן "צביטה" של הרצועה אל מול עצם הירך בחלקה התחתון בזמן כיפוף ויישור הברך (בטווח מעלות סופי- בין יישור הברך ל 30 המעלות הראשונות של הכיפוף) לכן פציעה זו נפוצה מאוד בקרב רצים ומורגשת בעיקר בשלב בו הרגל פוגשת את הקרקע (heel strike) ובזויות בהן הרגל בין יישור מלא למעלות הראשונות של הכיפוף. לכן פציעה זו נפוצה יותר אצל רצים מאשר רוכבי אופניים שנמצאים בזויות כיפוף משמעותיות יותר כשהם מדוושים. לעומת זאת, התאוריות החדשות שוללות את הישנה מאחר וגילו כי לרצועה תנועה מוגבלת ובעצם מה שנוצר הוא לא חיכוך אלא לחץ על אותו איזור (בחלקה התחתון של עצם הירך) שמכיל רקמת שומן עם המון עצבים ובורסה (שקית נוזלים) שיכולה להפוך לדלקתית כשמגרים אותה. רקמת השומן כמו גם הבורסה נלחצות, מגורות ומעוררות כאבים.

סימפטומים נפוצים בתסמונת הרצועה האיליוטיביאלית

התסמינים המופיעים בתסמונת הרצועה האיליוטיביאלית יכולים להיות חריפים או קלים, תלוי בעומס המופעל על המקום והאם הבעיה ממושכת או שרק התחילה. המאפיין הבולט ביותר הוא כאב בצד הברך בחלקה החיצוני. לעיתים הכאב יעלה גבוה יותר לאורך הירך ולאורך הרצועה כולה. הרצועה לרוב תהיה נוקשה ומתוחה במישוש שלה ולעיתים אף נראה נפיחות/עיבוי של האזור החיצוני של הברך. אם הבעיה "בתחילת דרכה" הכאב יורגש רק בהעמסה על האזור כמו בזמן ריצה (דיי בהתחלה) ובמידה וממשיכים עם הריצות הכאב יחמיר ואף יופיע בפעילות יומיומית כמו עליית וירידת מדרגות, הליכה ואפילו מנוחה כך שלא מומלץ להזניח את הבעיה ובטח לא להמשיך להעמיס ולהחמירה אלא לטפל ולפתור אותה.

מהן הסיבות המובילות לתסמונת הרצועה האיליוטיביאלית?

יכולות להיות מספר סיבות להופעת הבעיה, 

פנימיות- שקשורות לגוף כמו למשל ביומכאניקה לקויה הנובעת מאיזון שרירי לא תקין, מחח או רפיון יתר של השרירים הרלוונטיים, יציבה ומבנה אנטומי כמו למשל רגלי O, כף רגל שטוחה, בעיית גמישות בגפה התחתונה ועוד.

חיצוניות- שימוש יתר ע"י עומסים גבוהים מידי של אימונים/ תדירות גבוהה מידי של אימונים, ריצה במשטחים משתנים למשל ריצה בירידה מגבירה עומס על האזור, הנעלה לא מתאימה/ישנה מידי, וכו'.

ולעיתים זו סיבה חיצונית ופנימית גם יחד ולכן חשוב לבצע הערכה מדוייקת של הבעיה על מנת לפתור אותה מן השורש.

טיפול:

הטיפול ברוב המקרים הוא שמרני וכולל מצד אחד טיפול מקומי ברצועה- הפחתת כאבים, שיפור הגמישות והפחתת התהליך הדלקתי בה ומצד שני בשינוי והתאמת תוכנית האימון.

  1. טיפול בגורמים הפנימיים- איזון מחודש של מערכת השרירים באזור- חיזוק השרירים החלשים אל מול שחרור השרירים בעלי המתח הגבוה, הגמשת הרצועה ותיקוני יציבה בהתאם למה שנמצא בבדיקה של המטופל. שיטות הטיפול מגוונות ומותאמות באופן אישי ומדוייק למטופל- שימוש במכשור רפואי כמו אולטרסאונד ומכשירי זרמים, עיסויים וטכניקות ידניות לשחרור הרצועה, דיקור מערבי/יבש, טייפינג/קיניזיוטייפינג ותרגילים רפואיים שונים.
  2. טיפול בגורמים החיצוניים- שינויים בעומסי האימון-הורדה של האימונים המעוררים כאב בשלב ראשוני וחזרה הדרגתית ומבוקרת לאימון. בניית תוכנית אימון מותאמת אישית לחזרה לפעילות, שינויים בציוד- שינוי הנעלה, שינוי זויות באופניים (אם המושב גבוה/נמוך מידי) מה שיוצר עומס על האזור וכו'.

כל שלב בטיפול בנוי על קודמו ויש להתקדם לפי השלבים השונים . משך הטיפול יהיה בין חודש לחודשיים בממוצע. 

שילוב של גלי הלם בטיפול

גלי הלם יכולים לזרז את התהליך הטיפולי מאחר והם מעודדים ריפוי של תהליכים דלקתיים ברקמות רכות כמו במקרה זה, מזרימים המון דם לאזור בזמן הטיפול ומעודדים צמיחה של כלי דם חדשים. כמו כן, גלי ההלם יכולים לעזור לפתוח trigger points בשרירים (אלו אזורים מאוד תפוסים בשרירים היוצרים כאב ואף מקרינים כאב לאזורים מרוחקים).

השילוב שאני עושה של טיפול בגלי הלם יחד עם פיזיותרפיה (מותאמת אישית) לטיפול בתסמונת הרצועה האיליוטיביאלית מזרז את החלמת המקום ופותר את הבעיה מן השורש. הניסיון שלי בפציעות ספורט מראה כי ניתן לחזור לפעילות מלאה של אימונים לאחר הטיפולים ללא כל מגבלה או כאב. 

אל תתנו לבעיה זו לעצור אתכם לבצע כל דבר שתחפצו! אם זו הריצה הקבועה שלכם או כל פעילות שכרגע מוגבלת בגלל הכאבים כי יש לכך פתרון מוכח מחקרית ועם תוצאות בשטח של מאות מטופלים.

רוצים להתייעץ לגבי המקרה שלכם? צלצלו עכשיו לייעוץ ללא התחייבות עם פיזיותרפיסטית מוסמכת ותהיו צעד אחד קדימה אל עבר הפתרון לחיים מלאי פעילות ללא כאבים.
053-4916670 שירי צ'רבוננקו אילוז

טיפולי פיזיותרפיה המתאימים לטיפול בתסמונת הרצועה האיליוטיביאלית:

טיפול בגלי הלם

שימוש במכשיר טיפולי עוצמתי המיועד לזרז תהליכי ריפוי בבעיות אורטופדיות נפוצות בגופנו.

טיפול בדיקור יבש

טיפול באמצעות מחטים המוחדרות לנקודות טריגר לשחרור שרירים תפוסים והפחתת כאבים.

טיפול בטייפינג וקיניזיוטייפינג

טיפול המבוסס על חבישות באמצעות “מדבקות” המונחות על הגוף להגדלת טווחי תנועה ועוד.

טיפול באלקטרותרפיה

שימוש במכשירים שונים המפיקים זרמים חשמליים לצורך ריפוי והפחתת כאבים.

טיפולים מנואליים

טיפולים ידניים כמו עיסוי של רקמה רכה (שריר, גיד, פסיה), מתיחות של שרירים, מניפולציות ועוד.

ארגונומיה

שיפור סביבתו היומיומית של המטופל למזעור הנזקים משימוש בחפצים שאינם מותאמים לגוף האדם.

תרגילים רפואיים

תרגילים בדרגות קושי שונות, המותאמים ספציפי לבעיה, ליכולת המטופל ומשתנים על פי התקדמותו.

קבעו תור לטיפול בגלי הלם

פיזיותרפיה בשילוב גלי הלם יפתרו את הבעיה ויחזירו אתכם לפעילות מלאה תוך מספר טיפולים בודדים. רוצים לשמוע עוד? צלצלו עכשיו והתחילו בפתרון של הבעיה: 053-4916670

שאלות ותשובות

שאלות ותשובות בנושא תסמונת הרצועה האיליוטיביאלית:

בשלב ראשוני ותלוי כמובן בחומרת הבעיה, יש להפחית עומסים בצורה משמעותית באזור על מנת לאפשר החלמה של הרקמות המגורות שמעוררות את הכאבים. הפסקת ריצה לתקופה קצרה או אפילו שינוי במשטחי הריצה (לא בעליות או ירידות או שטח) יקלו על הריפוי של המקום. כך שגם אם מפסיקים או מפחיתים, זהו מצב זמני לחלוטין.

אם מטפלים בבעיה כמו שצריך אין סיבה שהיא תחזור! יש להבין מה מקור הבעיה (חולשת שרירים/ חוסר איזון שרירי/ אימונים לא נכונים וכו') ולפי זה לטפל. כך שניתן לחזור לרוץ בחופשיות ולשמור על שגרת אימונים נכונה והעמסה נכונה על האזור.

עדיין לא מצאת תשובה לשאלה שלך בעמוד הטיפול?
אשמח לקבל את שאלתך בטופס:

    מוצרים לרכישה

    מוצרים שיכולים לעניין אותך הקשורים לתסמונת הרצועה האיליוטיביאלית

    מאמרים ומידע נוסף על תסמונת הרצועה האיליוטיביאלית

    חלוקת אזורי הכאב

    בחרו באיזור המתאים לאיזור הכאב שלכם וצפו בכל סוגי הטיפולים המוצעים.