כאבי גב תחתון

מה הוא כאב גב תחתון?

כאב גב תחתון הוא כאב היכול להיות ממוקד לאזור עמוד השדרה בין החלק מתחת לצלעות ועד לקו הישבן. לעיתים הכאב יקרין לאזורים סמוכים כמו האגן, הישבן, הירך, הברך ולעיתים עד לאצבעות כף הרגל. זהו מצב מאוד נפוץ – כ 90% מהאוכלוסיה יסבלו מכאב גב תחתון בשלב כלשהו בחייהם בדרגות חומרה שונות. ניתן לסווג מצב זה לפי משך הכאב:

  • כאב אקוטי/ חריף- נמשך עד שישה שבועות
  • כאב סאב אקוטי/ תת כרוני- בין 6 ל 12 שבועות 
  • כאב כרוני- מעל 12 שבועות (יכול להימשך גם שנים)

אין דרך לדעת מראש מה יהיה משך הכאב אך ב -80% מהמקרים הכאבים יחלפו תוך 6 שבועות. ניתן להקל ולזרז את תהליך היציאה ממעגל הכאב והמגבלה התפקודית ע"י טיפולי פיזיותרפיה. כ 30% מאלו שסבלו מכאבי גב תחתון יפתחו לפחות מקרה נוסף של כאב כזה וחלקם אף יפתחו כאבים כרוניים.

סימפטומים:

  • כאב ממוקד באזור מסויים של עמוד השדרה עם או בלי הקרנות לאזורים סמוכים ואף לרגליים.
  • קושי בתנועות של הגב לכל מיני כיוונים- לעיתים "נתקעים" במנח מסויים ולא מצליחים להתיישר
  • קושי בהליכה, מדרגות, הרמה של משקלים
  • כאב שורף, מנמלל, עוקץ, חד או עמום ומשתנה בעוצמתו

הסיבות לכאבי גב תחתון

כאבי גב תחתון יכולים להיות ספציפיים, כלומר ממקור ידוע (פריצת דיסק, שבר, גידול, היצרות של התעלה וכו') אך רוב המקרים של כאבי גב תחתון הם אינם ספציפיים ואין אנו יודעים ממה הם נובעים (non specific low back pain). חשוב לזכור כי כאבי גב תחתון אינם מעידים באופן ישיר על פגיעה ישירה של רקמה מסויימת ובנוסף לא כל מה שרואים בבדיקות הדימות הוא הסיבה הישירה לכאבים הספציפיים שלכם. במילים אחרות גם אם רואים בלט דיסק למשל ב CT אין זה אומר שהכאב הוא בוודאות ממנו (לדוג' המקרים המנותחים שמסירים בניתוח את הבלט ועדיין נשארים עם הכאבים לאחר הניתוח). עם זאת במקרים ברורים יותר, ניתן לשייך לפגיעה ישירה כמו פריצת דיסק הלוחץ על עצב מסויים ונותן סימנים נוירולוגיים את הסיבה לכאבי הגב.

ישנה חלוקה גסה ל 2 סיבות עיקריות לכאבי גב תחתון. עומס חוזרני ומצטבר על הרקמות והשלד או טראומה פתאומית כמו נפילה, פציעת ספורט וכו'. אורח החייים המודרני הכולל אורח חיים יושבני (עבודה מרובה מול מחשב למשל), העדר פעילות גופנית מספקת, תזונה לקויה המתבטאת בעליה במשקל וסטרס הם הגורמים העיקריים של כאבי הגב התחתון הנובעים מעומס חוזרני. הפגיעה יכולה להיות בכל רקמה הנמצאת באזור (רצועות, דיסק, שרירים, עצבים, מפרקים וסחוסים). במקרים מסויימים וברורים יותר הפגיעה נראת בדימות (CT, MRI) וניתן לשייך אותה ישירות לכאב. במקרים אחרים, במיוחד כשמדובר בפגיעה קטנה, קשה לזהות אותה מאחר והגב הוא מבנה מאוד מורכב. ישנן גם מחלות מסויימות הפוגעות באופן ישיר בעמוד השדרה ויוצרות כאבי גב תחתון אך עליהן נרחיב במאמרים אחרים.

טיפול בכאבי גב תחתון:

טיפול שמרני

טיפולי פיזיותרפיה הן לרוב הטיפולים המוצלחים ביותר בכאבי גב תחתון. הטיפול הוא אינדיבידואלי מאוד ויכול להראות מאוד שונה ממטופל למטופל. שיטות הטיפול כוללות הפחתת כאבים באמצעים שונים (אלקטרותרפיה, עיסויים, תרמותרפיה, טיפול מנואלי/ ידני, טייפינג ועוד), שחרור שרירים נוקשים ע"י דיקור יבש, עיסוי או תרגילים רפואיים, ייעוץ ארגונומי לסביבת העבודה להפחתת העומסים והקניית הרגלי עבודה נכונים ועוד. מטיפול לטיפול, הכאב פוחת, טווח התנועה וכוח השרירים משתפר והתפקוד חוזר. 

טיפול ניתוחי

במקרים שהטיפול השמרני אינו יעיל והכאב והמגבלה ממשיכים או שיש סימפטומים נוירולוגיים המעידים על לחץ קשה על עצבים, הברירה הנותרת היא ביצוע ניתוח. ישנם ניתוחים שונים בעמוד השדרה: שאיבת/צריבת דיסק, קיבוע חוליות, חיתוך ופתיחת חוליות ועוד.

לסיכום, כאבי גב תחתון הם מצב שכיח באוכלוסיה, חלקם יעברו מעצמם וחלקם ישארו ויובילו למגבלה קשה וכאב כרוני. טיפולי פיזיותרפיה מותאימים אישית יפחיתו כאבים, ישפרו את טווחי התנועה, יחזקו את השרירים וישפרו את התפקוד היומיומי והספורטיבי הנפגע מכאבי הגב. ניתן לפתור המון מקרים של כאבי גב תחתון במספר טיפולים ובהדרכה צמודה איך לשנות את הכאב והמגבלה ותפקוד מלא ואיכות חיים.

סובלים מכאבי גב תחתון ורוצים להתייעץ? צלצלו עוד היום לייעוץ ללא התחייבות עם פיזיותרפיסטית מוסמכת ותתחילו להתקדם אל עבר הפתרון ולחזור לחיים פעילים.
053-4916670 שירי צ'רבוננקו אילוז

טיפולי פיזיותרפיה המתאימים לטיפול בכאבי גב תחתון:

טיפול בדיקור יבש

טיפול באמצעות מחטים המוחדרות לנקודות טריגר לשחרור שרירים תפוסים והפחתת כאבים.

טיפול בטייפינג וקיניזיוטייפינג

טיפול המבוסס על חבישות באמצעות “מדבקות” המונחות על הגוף להגדלת טווחי תנועה ועוד.

טיפול באלקטרותרפיה

שימוש במכשירים שונים המפיקים זרמים חשמליים לצורך ריפוי והפחתת כאבים.

טיפולים מנואליים

טיפולים ידניים כמו עיסוי של רקמה רכה (שריר, גיד, פסיה), מתיחות של שרירים, מניפולציות ועוד.

ארגונומיה

שיפור סביבתו היומיומית של המטופל למזעור הנזקים משימוש בחפצים שאינם מותאמים לגוף האדם.

תרגילים רפואיים

תרגילים בדרגות קושי שונות, המותאמים ספציפי לבעיה, ליכולת המטופל ומשתנים על פי התקדמותו.

קבעו תור לטיפולי פיזיותרפיה

לקבלת ייעוץ מפיזיותרפיסטית מוסמכת על הבעיה שלכם, התקשרו עוד היום:
שירי: 053-4916670

שאלות ותשובות

שאלות ותשובות בנושא כאבי גב תחתון:

ממש לא! תנועה מתונה למרות הכאב דווקא תפחית אותו ואילו שכיבה במיטה תחמיר את המצב. הליכה או שחייה יכולים להקל מאוד. כמובן שהכאב אמור להיות סביר בזמן הפעילות ויש להימנע מפעילות מאומצת או נשיאת משקלים כבדים.

  • ניתן לבצע תרגילי תנועתיות קלים בשכיבה על הגב, לצאת להליכה או שחייה. 
  • חימום המקום עם כרית חימום או בקבוק חם לרוב יקל על הכאב. 
  • ניתן לשים כרית בין הברכיים בזמן שינה על הצד או מתחת לברכיים בשינה על הגב- מפחית את העומס. 
  • מריחה של משחות עיסוי שונות- וולטרן, טראומיל וכו'.
  • להשתמש במשככי כאבים במידת הצורך
  •  ניתן להשכיר מכשיר זרמים חשמליים (טנס) מ"יד שרה" או לרכוש דרך כללית מושלם במחיר מוזל

עדיין לא מצאת תשובה לשאלה שלך בעמוד הטיפול?
אשמח לקבל את שאלתך בטופס:

    לקוחות כותבים

    מטופלים מספרים על חווית הטיפול שעברו בקליניקה:

    כשהגעתי לשירי סבלתי כאבים חזקים בקרסול שמאל והתקשתי בהליכה. לאחר טיפול בגלי הלם במשך כשלושה חודשים ברצף הכל נעלם אני הולך רגיל ובלי קשיים. הטיפול היה מסור רציני עם הרבה תשומת לב. לאחר שנה וחצי היא טיפלה בגב בעקבות נפילה ושבר בחוליה וגם פה קבלתי טיפול מסור. היא ממש מצוינת, טיפול אישי, מומלצת חבל על הזמן.

    דוד שבירו, שיקום לאחר שבר בחוליה

    נתפס לי הגב התחתון באופן קשה שעבר לכאבים נוראיים בעצמות האגן. שירי המקסימה תוך 3 טיפולים העמידה אותי על הרגליים וחזרתי לשגרת חיים מלאה! מקצועית מאוד! ממליצה בחום!

    ליזה, כאבי גב בהריון

    אני הגעתי עם כאבים בגב ורגלים וקיבלתי טיפול מקצועי מהמפגש הראשון הכי מקצועית שיש עם הרבה סבלנות וידיים טובות. מומלץ בחום

    דוד בקר

    טיפול בכאבים והקרנות לרגל באמצעות דיקור יבש ופיזיותרפיה

    טיפול בכאבי גב תחתון עם הקרנה לרגל

    טיפול בגלי הלם ופיזיותרפיה לכאבי גב תחתון עם הקרנה לרגל

    מוצרים לרכישה

    מוצרים שיכולים לעניין אותך הקשורים לכאבי גב תחתון

    מאמרים ומידע נוסף על כאבי גב תחתון

    חלוקת אזורי הכאב

    בחרו באיזור המתאים לאיזור הכאב שלכם וצפו בכל סוגי הטיפולים המוצעים.