פריצת דיסק צווארי

מה זה פריצת דיסק צווארי?

בין חוליות הצוואר, יושב הדיסק הבין חולייתי, העשוי רקמה ג'לטינית גמישה (Nucleus Pulposus)  וגבולותיו סיביים וקשיחים (Annulus Fibrosus). תפקידו העיקרי הוא ספיגת זעזועים והוא מאפשר לצוואר את גמישותו התנועתית. 

במקרים בהם נוצר עומס חוזרני על שרירי ומפרקי הצוואר כמו למשל בעבודה ממושכת מול מחשב, נהיגה ממושכת וכו' יכול להיווצר מצב של כאב בצוואר, תנועה מוגבלת או נוקשות היכולים לחלוף לאחר מספר ימים אך אם הכאב נמשך וישנם סימפטומים נוספים כמו הקרנות שונות לידיים (כאב, שינויים בתחושה או חולשה של היד) , סביר כי ישנו לחץ על עצב ועל שורש העצב Radiculopathy)) וכנראה שמדובר בלחץ שנוצר ע"י הדיסק שפרץ מגבולותיו. הדיסק הבין חולייתי יכול להינזק ולהגיע למצב של בקע או פריצת דיסק במקרים של שחיקה ועומס ממושך וחוזרני על הצוואר או תנועה פתאומית כמו תאונה או נפילה. במצב זה, החומר הג'לטיני הפנימי פורץ את גבולות הסיבים המקיפים אותו ואף יוצא ולוחץ ישירות על עצב שעובר שם במקום. 

סימפטומים של פריצת דיסק צווארי:

כאשר ישנו לחץ ישיר על עצב בעקבות פריצת דיסק, הסימפטומים לא יהיו רק בצוואר אלא יקרינו לאזורים שונים המתאימים למסלול העצב שנלחץ. ההקרנה יכולה להיות לאורך הידיים, השכמות והראש. היא יכולה לבוא לידי ביטוי בתחושה של כאב אך גם של שריפה, נמלול, שינויים בתחושה ואפילו חולשה של היד. בנוסף יתלווה לזה כאב חריף באזור הפריצה בצוואר.

הסיבות וגורמי הסיכון לפריצת דיסק צווארי

2 הסיבות העיקריות לפריצת דיסק הן עומס חוזרני או טראומה פתאומית.

תפקידו של הדיסק הבין חולייתי הוא בלימת הזעזועים ויצירת גמישות תנועתית לעמוד השדרה. עומסים שאנו מפעילים לאורך השנים ותהליכים של שחיקה שהדיסק עובר עם הגיל כמו איבוד הנוזלים והפחתה ביכולתו לבלום זעזועים, גורמים לעלייה בסבירות לפריצת דיסק. מצבים של יציבה לקויה, פעילות גופנית לקויה, ארגנומיה לקויה (עבודה מול מחשב, שימוש לא נכון ותדיר בטלפון וכו'), כל אלו יובילו לעומס ונזק מצטבר שעלול להתבטא בעומס על הדיסק הבין חולייתי ולגרום לעלייה בסיכון לפריצתו.

סיבה נוספת היא פריצת דיסק המתרחשת מטראומה פתאומית כמו תאונת דרכים, מצב בו הצוואר יכול להחבט במהירות ( למשל "צליפת שוט") או לחטוף מכה ישירה. טראומות אחרות כמו נפילות או פציעות ספורט (אומנויות לחימה למשל)  גם הן יכולות לגרום לפריצת דיסק.

טיפול בפריצת דיסק צווארי:

שמרני

טיפולי הפיזיותרפיה הן הטיפול השמרני המומלץ במצבים של פריצת דיסק צווארי עם או בלי רדיקולופתיה (הקרנה). לאחר מספר טיפולים ממוקד ניתן להגיע לחזרה לפעילות יומיומית ללא כאבים ואף לפעילות ספורטיבית מלאה!

טיפולי פיזיותרפיה בפריצת דיסק צווארי יכללו טכניקות שונות להפחתת כאבים כמו אלקטרותרפיה, תרמותרפיה (חום/קור), טיפולים מנואליים (ידניים), עיסויים ועוד. כמו כן, הטיפולים יכללו תנועתיות התחלתית של טווחי תנועה בצוואר והפעלה של השרירים בדרגת קושי עולה ככל שמתקדמים ושחרור שרירים באמצעים שונים כמו דיקור יבש למשל. מטרת הטיפול היא הפחתת כל הסימפטומים הנלווים לפריצה כמו: הכאב המקומי בצוואר וביד/יים, כל שינוי תחושתי כמו שריפה, נמלול כמו גם חולשה של השרירים.

ניתוחי

במקרים קשים בהם המטופל אינו מגיב לטיפול שמרני בכלל והסימנים הנוירולוגיים ממשיכים להתדרדר (חולשת גפיים, רפלקסים ירודים ובעיות בתחושה) יש לשקול ניתוח. בניתוח מסירים את חלק הדיסק אשר לוחץ על העצבים שנפגעו ומשחררים את הלחץ מהם. זהו ניתוח הדורש זהירות יתרה ועל כן ישנו שילוב של מומחים מתחום האורטופדיה והנוירוכירורגיה.

לסיכום, פריצת דיסק צווארי הינה מצב שכיח באוכלוסייה. זהו מצב היוצר מגבלה והפרעה תפקודית קשה שאפשר לפתור עם מספר טיפולי פיזיותרפיה ממוקדים לבעיה ובכך לחזור לתפקוד מלא.

רוצים להתייעץ לגבי מצבכם? צלצלו עוד היום לייעוץ ללא התחייבות עם פיזיותרפיסטית מוסמכת ותהיו צעד אחד קדימה לפתרון הבעיה.
053-4916670 שירי צ'רבוננקו אילוז

טיפולי פיזיותרפיה המתאימים לטיפול בפריצת דיסק צווארי:

טיפול בדיקור יבש

טיפול באמצעות מחטים המוחדרות לנקודות טריגר לשחרור שרירים תפוסים והפחתת כאבים.

טיפול בטייפינג וקיניזיוטייפינג

טיפול המבוסס על חבישות באמצעות “מדבקות” המונחות על הגוף להגדלת טווחי תנועה ועוד.

טיפול באלקטרותרפיה

שימוש במכשירים שונים המפיקים זרמים חשמליים לצורך ריפוי והפחתת כאבים.

טיפולים מנואליים

טיפולים ידניים כמו עיסוי של רקמה רכה (שריר, גיד, פסיה), מתיחות של שרירים, מניפולציות ועוד.

ארגונומיה

שיפור סביבתו היומיומית של המטופל למזעור הנזקים משימוש בחפצים שאינם מותאמים לגוף האדם.

תרגילים רפואיים

תרגילים בדרגות קושי שונות, המותאמים ספציפי לבעיה, ליכולת המטופל ומשתנים על פי התקדמותו.

קבעו תור לטיפולי פיזיותרפיה

לקבלת ייעוץ מפיזיותרפיסטית מוסמכת על הבעיה שלכם, התקשרו עוד היום:
שירי: 053-4916670

שאלות ותשובות

שאלות ותשובות בנושא פריצת דיסק צווארי:

עדיין לא מצאת תשובה לשאלה שלך בעמוד הטיפול?
אשמח לקבל את שאלתך בטופס:

    תרגילים שיכולים לעזור…

    תוכלו להעזר בתרגילים שיפחיתו את הכאבים בפריצת דיסק צווארי.
    *אין לבצע תרגילים ללא חוות דעת מקצועית

    תרגילים לכאבים בצוואר:

    מוצרים לרכישה

    מוצרים שיכולים לעניין אותך הקשורים לפריצת דיסק צווארי

    מאמרים ומידע נוסף על פריצת דיסק צווארי

    חלוקת אזורי הכאב

    בחרו באיזור המתאים לאיזור הכאב שלכם וצפו בכל סוגי הטיפולים המוצעים.