קרע בלברום בכתף

קרע בלברום הוא תופעה שכיחה, יחסית, בקרב ספורטאים רבים, מקצוענים וגם חובבנים. הלברום הינה הרקמה הסחוסית של הכתף, כשרקע בה עשוי להיווצר מסיבות שונות, ובעיקר בשל עומס יתר במפרק הכתף.

ביצועים חוזרים ונשנים של אותה פעילות, הכוללים פעולות בטווחי תנועה קיצוניים, לרבות תנועות שהן מעל לגובה הראש מובילים לקריעה באזור, אליה נלווים כאבים מקומיים חזקים.

הסיבות לקרע בלברום בכתף:

מפרק הכתף בנוי כמעין “מכתש ועלי” ולכן נחשב למפרק כדורי. הוא מסוגל להגיע לטווח תנועה גדולים מאד ולכל הכיוונים, מה שמאפשר לכתף עצמה לבצע תנועות שונות, שבחלקן גם מורכבות מאד. יחד עם זאת, הגמישות הרבה ויכולת התנועה הזו הופכת את המפרק עצמו לפחות יציב. הוא חשוף, בהשוואה למפרקים אחרים, לפציעות ספורט רבות יותר וגם ללא מעט נזקים, בין אם מדובר בקרע מלא של הלברום ובין זהו קרע חלקי.

קרע חלקי יכול להיגרם בשל עומס יתר על המרפק עצמו או בעקבות טראומה. פציעות ספורט או אפילו נפילה קלה ישירות על הפנים, כשהידיים מושטות קדימה, יכולים להוביל לפריקת הכתף, לשבר של ראש העצם וגם לקרע הלברום. עומס יתר הוא סיבה נוספת לכך, ובמיוחד כשהוא מלווה בתנועות הכוללות טווחים קיצוניים מאד.

תנועות שהן מאומצות יותר וכוללות הרמת היד מעל לראש (כפי שקורה במשחקי כדור לרוב) יכולות להוביל לגרימת נזק רב בלברום, המתבטא בקרע. התופעה שכיחה מאד בקרב שחקני כדור עף, כדור יד, כדורסל וגם הטלת רומח. בהשוואה לאוכלוסייה שאיננה עוסקת בספורט, 40 אחוז מהסובלים מקרע בלברום הם שחקני כדור יד.

סימפטומים של קרע בלברום בכתף

לקרע בלברום נלוות תחושת כאב כללית באזור הכתף, המחמירה עם התנועה עצמה. הדבר קורה בעיקר כשמדובר בתנועות הנעשות מעל הראש, שאליהן עשויים להיות נלווים גם רעשים קלים, המגיעים מכיוון המפרק. הסובלים מקרע בלברום יחושו מוגבלות רבה בתנועה וגם חוסר יציבות בכתף עצמה.

אבחון של קרע בלברום בכתף

אבחון הקרע בלברום מאתגר מאד. בדיקות דימות, המבוצעות לאחר התייחסות לתסמיני המטופל, לא תמיד חד משמעיות ולא תמיד יכולות לקבוע שאכן מדובר בקרע. הדבר נובע בשל מיקומה העמוק יחסית של רקמת הלברום והקושי באיתור הכאב המגיע ישירות ממנה. ולכן, מסתמך האבחון על פרמטרים נוספים, כמו ההיסטוריה הרפואית של המטופל, אופן התנהלותו וגם בדיקה גופנית יסודית.

התייחסות להיסטוריה של המטופל עוזר לגלות מתי התחיל הכאב, באילו נסיבות, מתי הוא מחמיר ומתי עוצמתו פוחתת. במהלך בדיקה גופנית שמבצע הרופא אפשר לזהות היכן ממוקם הכאב, מהן מגבלות התנועה ועוד. פרמטרים אלה מאפשרים לרופא לשלול תסמונות אחרות, כמו למשל פריצת דיסק צווארית, בוסיטיס, תסמונת הצביטה ועוד. גם תצפית על החולה, המבצע תנועות כתף שונות היא חלק מהאבחון וכן מישוש רקמות הכתף.

דרכי טיפול ושיקום של קרע בלברום בכתף

על פי מחקרים שנעשו בנושא, נמצא כי הטיפול השמרני הוא הטיפול הנכון ביותר במקרים של קרע בלברום. טיפול שמרני עוזר להפחית את הדלקת המקומית ואת הכאבים הנלווים לכך. הוא עוזר לשפר את טווח התנועה, הן של הכתף והן של מפרקים סמוכים.

טיפול ממוקד בדלקת עצמה, כמו למשל טיפול בלייזר ותרגילים מיוחדים לכתף עוזר להחזיר למטופל את טווח התנועה שלו ולהתמודד עם הכאבים הרבים. במקרים חמורים יותר שבהם טיפולים כאלה אינם עוזרים, ייתכן ויאלץ המטופל לעבור הליך כירורגי לצורך תיקון הלברום. לאחר הניתוח, וכחלק מתהליך ההחלמה, יידרש המטופל לבצע תרגילים איזומטריים ותרגילים דינמיים, כדי שיוכל, בהדרגה, לחזור לפעילות הספורטיבית שאותה הוא מבצע.

טיפולי פיזיותרפיה המתאימים לטיפול בקרע בלברום בכתף:

טיפול בדיקור יבש

טיפול באמצעות מחטים המוחדרות לנקודות טריגר לשחרור שרירים תפוסים והפחתת כאבים.

טיפול בטייפינג וקיניזיוטייפינג

טיפול המבוסס על חבישות באמצעות “מדבקות” המונחות על הגוף להגדלת טווחי תנועה ועוד.

טיפול באלקטרותרפיה

שימוש במכשירים שונים המפיקים זרמים חשמליים לצורך ריפוי והפחתת כאבים.

טיפולים מנואליים

טיפולים ידניים כמו עיסוי של רקמה רכה (שריר, גיד, פסיה), מתיחות של שרירים, מניפולציות ועוד.

ארגונומיה

שיפור סביבתו היומיומית של המטופל למזעור הנזקים משימוש בחפצים שאינם מותאמים לגוף האדם.

תרגילים רפואיים

תרגילים בדרגות קושי שונות, המותאמים ספציפי לבעיה, ליכולת המטופל ומשתנים על פי התקדמותו.

קבעו תור לטיפולי פיזיותרפיה

לקבלת ייעוץ מפיזיותרפיסטית מוסמכת על הבעיה שלכם, התקשרו עוד היום:
שירי: 053-4916670

שאלות ותשובות

שאלות ותשובות בנושא קרע בלברום בכתף:

עדיין לא מצאת תשובה לשאלה שלך בעמוד הטיפול?
אשמח לקבל את שאלתך בטופס:

    מוצרים לרכישה

    מוצרים שיכולים לעניין אותך הקשורים לקרע בלברום בכתף

    מאמרים ומידע נוסף על קרע בלברום בכתף

    • דלקת גידים בכתף: סיבות ודרכי טיפול

    דלקת גידים בכתף: סיבות ודרכי טיפול

    הפתרון לכאבים ולהסתיידות בכתפיים – שילוב של טיפול בגלי הלם ותרגילים לחיזוק חגורת הכתפיים: בעיות וכאבים בכתפיים הינה בעיה נפוצה באוכלוסייה, החל מספורטאים מקצוענים/חובבנים העוסקים בפעילות חוזרנית של הכתפיים ועד [...]

    חלוקת אזורי הכאב

    בחרו באיזור המתאים לאיזור הכאב שלכם וצפו בכל סוגי הטיפולים המוצעים.