מתיחה בשריר התאומים

מתיחה בשריר היא בין פציעות הספורט השכיחות ביותר אם בספורט המקצועני ואם בחובב. לרוב, מדובר בספורט הכולל כוח מתפרץ פתאומי, שינויי כיוון וקפיצה כמו למשל ריצה, כדורגל, רוגבי וכו'.

מה זה מתיחה בשריר התאומים?

שריר התאומים – הגסטרוקנמיאוס (gastrocnemius) נמצא באחורי השוק, הוא מחולק ל 2 ראשים זהים ומכאן שמו התאומים. מתחתיו ישנו שריר נוסף- הסולאוס (soleus) ולשניהם גיד משותף- גיד אכילס. שריר ההתאומים אחראי על תנועות כפיפת הברך ועל כפיפה כפית של הקרסול- תנועת "פוינט" או למשל עמידה על אצבעות. כאשר השריר נמתח באופן מהיר וללא הכנה מספקת של חימום הוא עלול להימתח יתר על המידה וסיבי השריר ינזקו.

אפשר לסווג את הפציעה ל 3:

דרגה 1- מתיחה קלה- מתיחה וקרעים קטנים של מס מועט של סיבי שריר- תהיה תחושת כאב ונוקשות של השריר שיחלפו לאחר מס ימים של מנוחה.

דרגה 2- מתיחה בינונית- קרעים נרחבים יותר בשריר שיבואו לידי ביטוי בכאב חזק, נפיחות והגבלה תנועתית בהליכה ובעמידה. ברוב המקרים גם נראה ירידה משמעותית בכוח השריר. מצב זה ימשך בין שבועיים לשלוש לפחות.

דרגה 3- מתיחה קשה – קרעים מעל 75% מסיבי השריר ועד לקרע מלא. במצב זה יהיה כאב חריף ולא תהיה יכולת לכווץ את השריר או להמשיך פעילות וזמן ההחלמה יהיה ממושך ואף יכול להגיע למס חודשים.

סימפטומים

הסימפטומים יהיו תלויים לרוב בדרגת החומרה של המתיחה. בדרגות מתיחה חלשות בינוניות יורגש כאב באזור השוק בזמן הפעילות, תחושה שהשריר מתכווץ חזק ונוקשות שלו. במתיחה חזקה יותר, דרגות 2 ו 3 הכאב יהיה משמעותי יותר ויופיע גם בחוסר יכולת ללכת באופן תקין (אפילו יתכן ותצטרכו קביים), תהיה צליעה, נפיחות ונוקשות חזקה של השריר שנכנס למן כיווץ "הגנתי" בלתי רצוני.

עוד סימן מובהק למתיחה חזקה בשריר היא התחושה של כאב חד ופתאומי "כאילו זרקו עלי אבן/ סכין" ואז תגיע הגבלה תנועתית משמעותית הנובעת מהכאב. לעיתים נראה גם שטף דם מקומי שיופיע לאחר מספר ימים באזור הקרע מאחר וכלי הדם הקטנים באזור נפגעו.

מהן הסיבות למתיחה בשריר התאומים?

לרוב לא מדובר בטראומה פתאומית אלא בפעילות ספורטיבית שהמתאמן רגיל אליה באופן שוטף כמו רכיבת אופניים, ריצה, משחק כדורגל וכו'. הסיבות לכך יכולות להיות:

  1. עייפות שריר הגורמת לחוסר דיוק ואיזון בזמן הפעלת השריר
  2. חוסר איזון של השריר אל מול שרירים אחרים
  3. אי הקפדה על חימום לפני פעילות גופנית
  4. פציעה קודמת או הצטברות של מיקרוטראומות באזור השריר

טיפול במתיחה בשריר התאומים:

פציעה בדרגה קלה אינה מחייבת טיפול פיזיותרפי ולרוב מספיקה מנוחה של מס ימים וטיפול ביתי של קירור ע"י קרח (כל שעתיים למשך 10 דקות ולא ישירות על העור) , הרמת הרגל להורדת הנפיחות וחבישת המקום. לאחר מס ימים, יש לחזור ולהניע את השריר בהדרגה על מנת להחזיר תנועתיות במקום ולהתחיל לחזור לפעילות. יש להימנע לחלוטין מביצוע מתיחות מאחר וזה רק יחמיר את הסימפטומים. במידה ולאחר מספר ימים המצב אינו משתפר ועדיין המגבלה קשה (קושי ללכת וצליעה), כנראה שאתם צריכים פיזיותרפיה.

לעיתים, אפילו פציעה קלה יכולה שלא להחלים בצורה טובה אם הטיפול אינו מספיק או אם החזרה לפעילות איננה הדרגתית. מצב כזה עלול לגרום לפציעות חוזרות חריפות יותר ואף להפוך לבעיה כרונית שחוזרת על עצמה. הדבר נובע מאזור ההצטלקות בשריר (באזור הקרע) שאינו מטופל כראוי. הצלקת גורמת לירידה באלסטיות השריר באזורים שנפגעו והופכת לאזור "בעייתי" שמועד לפציעות חוזרות.

בדרגות פציעה חמורות יותר, יש לבצע שיקום פיזיותרפי וחזרה זהירה ומושכלת לפעילות. הטיפול הפיזיותרפי יכלול טכניקות להפחתת כאבים, תרגילים להשבת טווח התנועה התקין, חיזוק של השרירים הרלוונטיים, הכוונה והדרכה לחזרה נכונה לספורט ולמניעה עתידית של הבעיה. טכניקות הטיפול יכללו טיפולים ידניים, עיסויים, אלקטרותרפיה (זרמים, US וכו'), גלי הלם, תרמותרפיה ושימוש באביזרי כושר שונים על מנת לתרגל את השריר ולהכינו לחזרה לספורט.

לאורך השנים, טיפלתי בהמון מקרים של מתיחה בשריר התאומים ועם טיפול נכון אפשר לחזור לפעילות מלאה ולהימנע מפציעות חוזרות במקום. תהליך השיקום הינו מדורג ותלוי במידת הפציעה ואני מלווה אתכם לאורך כל התהליך עד שתחזרו לגמרי לעצמכם! הטכניקות הרבות שהתמקצעתי בהן לאורך השנים נותנות לי את הכלים לעשות זאת בצורה הטובה והמהירה ביותר כדי שתחזרו לספורט שאתם כ"כ אוהבים.

אז אם לאחר מספר ימים אתם עדיין לא מחלימים, אל תהססו ופנו לטיפול כך שתוכלו לצאת מהמצב הזה במהירות!

יש לכם עוד שאלות? מוזמנים לצלצל לייעוץ!
053-4916670 שירי צ'רבוננקו אילוז

טיפולי פיזיותרפיה המתאימים לטיפול במתיחה בשריר התאומים:

טיפול בדיקור יבש

טיפול באמצעות מחטים המוחדרות לנקודות טריגר לשחרור שרירים תפוסים והפחתת כאבים.

טיפול בטייפינג וקיניזיוטייפינג

טיפול המבוסס על חבישות באמצעות “מדבקות” המונחות על הגוף להגדלת טווחי תנועה ועוד.

טיפול באלקטרותרפיה

שימוש במכשירים שונים המפיקים זרמים חשמליים לצורך ריפוי והפחתת כאבים.

טיפולים מנואליים

טיפולים ידניים כמו עיסוי של רקמה רכה (שריר, גיד, פסיה), מתיחות של שרירים, מניפולציות ועוד.

ארגונומיה

שיפור סביבתו היומיומית של המטופל למזעור הנזקים משימוש בחפצים שאינם מותאמים לגוף האדם.

תרגילים רפואיים

תרגילים בדרגות קושי שונות, המותאמים ספציפי לבעיה, ליכולת המטופל ומשתנים על פי התקדמותו.

קבעו תור לטיפולי פיזיותרפיה

לקבלת ייעוץ מפיזיותרפיסטית מוסמכת על הבעיה שלכם, התקשרו עוד היום:
שירי: 053-4916670

שאלות ותשובות

שאלות ותשובות בנושא מתיחה בשריר התאומים:

במידה ומדובר בפציעה בדרגה קלה שחולפת תוך מספר ימים ניתן לחזור בהדרגה לפעילות הספורטיבית שאתם עוסקים בה. יש לקחת בחשבון שהפציעה כנראה התרחשה כי משהו באימונים שלכם לא מאוזן- חימום שאינו מספק או חולשת שרירים יכולים לגרום לפציעה חוזרת ולכן יש להוסיף מרכיבים אלו לאימונים שלכם ובמידת הצורך להתייעץ עם איש מקצוע להכוונה. אם מדובר בפציעה בדרגה חמורה יותר ואתם בתהליך טיפול, אני אדריך אתכם בדיוק איך ומתי לחזור ואילו מרכיבים חסרים לכם באימונים על מנת שהפציעה לא תתרחש שוב. אך מה שבטוח, אל תפסיקו את הפעילות שלכם!

שריר "תפוס" או בשמו המקצועי תהליך שנקרא DOMS- delayed onset muscle soreness הוא מצב שיש כאבים בשרירים וזהו תהליך שמתרחש למשל אצל מתאמנים חדשים שמתחילים פעילות גופנית לאחר שלא עסקו בה זמן מה או לא עסקו בה בכלל או אצל מתאמנים ותיקים ששינו משהו בשגרת האימונים, כמו למשל אימון מסוג חדש בעצימות גבוהה ממה שהם רגילים אליה. מצב זה יורגש לאחר כיום-יומיים מזמן האימון בצורה משמעותית ויחלוף מעצמו. לעומת זאת, מתיחה תורגש בזמן ביצוע הפעילות ותגרום לחוסר יכולת להמשיך בפעילות או ככאב חזק ופתאומי שעוצר את היכולת להמשיך ולהתאמן ומצב כזה דורש הפסקה מיידית של הפעילות.

עדיין לא מצאת תשובה לשאלה שלך בעמוד הטיפול?
אשמח לקבל את שאלתך בטופס:

    מוצרים לרכישה

    מוצרים שיכולים לעניין אותך הקשורים למתיחה בשריר התאומים

    מאמרים ומידע נוסף על מתיחה בשריר התאומים

    חלוקת אזורי הכאב

    בחרו באיזור המתאים לאיזור הכאב שלכם וצפו בכל סוגי הטיפולים המוצעים.