קרע ברצועה צולבת קידמית

מה זה קרע ברצועה הצולבת הקידמית?

קרע ברצועה היא אחת מפציעות הספורט הנפוצות. המפורסמת ביותר היא ככל הנראה קרע ברצועה הצולבת הקידמית ובה נתמקד. כמובן שישנן רצועות אחרות שעלולות להיקרע כמו למשל: קרע ברצועת הכתף, קרע ברצועות אחרות בברך (ברצועה הצידיות MCL/LCL ובצולבת באחורית PCL), במרפק וכו.

תפקיד הרצועות במפרק הברך הוא ייצוב של המפרק לכל מיני כיוונים. כל רצועה והכיוון שהיא אחראית עליו- הרצועה הצולבת הקידמית אחראית על הייצוב הקידמי של הברך ומונעת החלקה קידמית של עצם הטיביה הנמצאת בשוק. כדי שיווצר קרע ברצועה הצולבת הקידמית (ובעצם בכל רצועה) צריכה להיווצר מתיחה חזקה שלה.

ישנם מקרים בהם מתרחשת רק מתיחה ברצועה בברך ולוא דווקא קרע. ישנן דרגות שונות של מתיחה ולעיתים במתיחה חזקה ישנם גם קרעים קטנים אך זהו מצב שאינו דומה לקרע מלא כלל וכלל.

מהו ההבדל? במתיחה של רצועה 2 חלקי הרצועה נותרים מחוברים ואילו בקרע יש נתק מוחלט באחיזה! ובמצב של קרע יש לעיתים צורך בניתוח שחזור (לא בכל המקרים- לעיתים מחליטים על טיפול שמרני בלבד).

איך קורעים את הרצועה הצולבת הקידמית?

קרע בצולבת הקידמית מתרחש כאשר נוצר מצב של האטה של הרגל, יישור יתר או סיבוב מהיר ופתאומי של הברך ולרוב מערב כוח בכיוון פנים הברך (Valgus). ברוב המקרים מנגנון הפגיעה אינו מערב מגע ישיר. במצב של קרע בברצועה הצולבת, יש כאב חד, תחושת "פקיעה" או מן "קליק" חזק של משהו בברך, חוסר יכולת לדרוך ולשאת משקל על הרגל ונפיחות גדולה ודיי מיידית שמתפתחת. תתווסף לכך תחושה של חוסר יציבות דיי משמעותית בברך בהליכה, במדרגות ובשינויי כיוון.

אז איך יודעים שאכן הרצועה נקרעה? ישנן בדיקות גופניות ומבחנים קליניים שמבצעים שנותנים תוצאה דיי מהימנה כמו "לחמן" (Lachman) או "מגירה קידמית" (anterior drawer) בנוסף להדמיות כמו MRI ואולטרסאונד. ברגע שיודעים מהו גודל הנזק אפשר להחליט על אופן הטיפול.

האם חייבים ניתוח? ממש לא. אך יש לקחת בחשבון את גורמי הסיכון הנלווים להחלטה שכזו. הרצועה הצולבת הקידמית אחראית על היציבות של הברך ובעיקר מגבילה את התנועה קדימה של עצם הטיביה. כאשר הרצועה קרועה, המניסקוסים ובעיקר הקרן האחורית של המניסקוס הפנימי לוקחים את תפקידה יחד עם שריר הירך האחורי- המסטרינג (hamstring) ושריר הסולאוס (soleus). בגלל שזהו לא התפקיד האמיתי של המניסקוס, ישנה סבירות של 50% לקרעים במניסקוס (בקרעים חריפים של הצולבת). בחלק מהמקרים לקרעים אין משמעות קלינית ואין צורך בתיקונם אך בחלקם כן ונדרשת התערבות ניתוחית ועל המטופל לדעת זאת טרם החלטתו לבצע או לא לבצע ניתוח.

טיפול שמרני

הטיפול השמרני בקרע ברצועה הצולבת הקידמית עוסק במספר רבדים שיש לתת עליהם את הדעת. טיפול זה כולל תוכנית פיזיותרפיה מלאה הכוללת בשלבים הראשוניים הפחתת כאב ונפיחות, החזרת טווחי התנועה וכוח שריר בהדרגה, תרגול עבודה פרופריוספטיבית (עבודה על מרכיב התחושה של הברך במרחב שנפגע כתוצאה מהפציעה) ובשלבים מתקדמים יותר חזרה לפעילות ספורטיבית ותרגול פונקציות ברמה גבוהה.

טיפול שמרני מתאים ורצוי גם למועמדים לניתוח מאחר ומחקרים רבים מציינים כי כאשר המטופל מגיע לניתוח לאחר שעבר טיפול שמרני פיזיותרפי, דבר המשפר משמעותית את תהליך השיקום ומקצר את זמן ההחלמה מאחר והמטופל מגיע במצב טוב יותר של השרירים והמפרק לניתוח. כיום אין העדפה ברורה לביצוע ניתוח שחזור הרצועה הצולבת ויותר ויותר מטופלים בוחרים בשיטה השמרנית המובילה לאותן תוצאות בפחות זמן מהניתוח ומאפשרת חזרה מלאה לפעילות ספורטיבית.

טיפול ניתוחי

אחר שהוחלט על ניתוח, יש להתייעץ עם האורטופד המנתח לגבי הגישה הניתוחים וסוג השתל. ישנן כמה אפשרויות:

  1. שתל עצמי- שימוש בחלק מגיד הארבע ראשי (quadriceps) או גיד מקבוצת ה hamstring והוא ה Semitendinosus וגם משריר ה-Gracilis. כמובן שגם אזורים אלו נדרשים לשיקום בעקבות כך ובאחוזים מסויימים גם גורמים לחולשה באזורים אלו ומועדות לפגיעות בעתיד.
  2. שתל של תורם ( Allograft)- שתל כזה מקצר את זמן ההחלמה מהניתוח ואין פגיעה באזור התורם.

לסיכום, קרע של הרצועה הצולבת הקידמית הוא מצב שכיח בפציעות ספורט שונות וניתן לשקם את הברך במספר חודשים (תלוי אם היה ניתוח או לא). הפיזיותרפיה הממוקדת מפחיתה כאבים, מחזירה את טווחי התנועה ופעילות השרירים התקינה כך שהברך חוזרת לתפקוד מלא.

רוצים לשאול עוד שאלות על השיקום של הרצועה הצולבת?
צלצלו עוד היום לייעוץ ללא התחייבות עם פיזיותרפיסטית מוסמכת. צלצלו 053-4916670 שירי צ'רבוננקו אילוז.

טיפולי פיזיותרפיה המתאימים לטיפול בקרע ברצועה צולבת קידמית:

טיפול בדיקור יבש

טיפול באמצעות מחטים המוחדרות לנקודות טריגר לשחרור שרירים תפוסים והפחתת כאבים.

טיפול בטייפינג וקיניזיוטייפינג

טיפול המבוסס על חבישות באמצעות “מדבקות” המונחות על הגוף להגדלת טווחי תנועה ועוד.

טיפול באלקטרותרפיה

שימוש במכשירים שונים המפיקים זרמים חשמליים לצורך ריפוי והפחתת כאבים.

טיפולים מנואליים

טיפולים ידניים כמו עיסוי של רקמה רכה (שריר, גיד, פסיה), מתיחות של שרירים, מניפולציות ועוד.

ארגונומיה

שיפור סביבתו היומיומית של המטופל למזעור הנזקים משימוש בחפצים שאינם מותאמים לגוף האדם.

תרגילים רפואיים

תרגילים בדרגות קושי שונות, המותאמים ספציפי לבעיה, ליכולת המטופל ומשתנים על פי התקדמותו.

קבעו תור לטיפולי פיזיותרפיה

לקבלת ייעוץ מפיזיותרפיסטית מוסמכת על הבעיה שלכם, התקשרו עוד היום:
שירי: 053-4916670

שאלות ותשובות

שאלות ותשובות בנושא קרע ברצועה צולבת קידמית:

המחקרים תומכים בשתי הגישות הטיפוליות, גם שמרני וגם ניתוחי אך בכל זאת ישנו הבדל. במטופלים מבוגרים יותר או אלו החיים אורח חיים עם פעילות ספורטיבית מתונה או שאינה דורשת שינויי כיוון כמו כדורגל, כדורסל וכו' למשל ריצה, שחיה או רכיבה על אופניים- הם המועמדים קלאסיים לטיפול שמרני. לעומתם, אלו העוסקים בענפי ספורט הכוללים קפיצות או היוצרים כוחות גזירה על המפרק כמו כדורגל , כדורסל וכו', הם המועמדים לניתוח.עם זאת, המחקרים החדשים היום תומכים בשיקום שמרני גם לאלו העוסקים בספורט חובבני ומקצועני כאחד מאחר ולא נמצאו הבדלים משמעותיים בתפקוד או בסיכון לפציעה חוזרת אל מול אלו שעברו ניתוח.  כמובן שאפשר לבחור בכל אחת מהאופציות אך יש לקבל מידע מלא על התוצאות והסיכונים בכל בחירה ובכך לקבל את ההחלטה המתאימה ביותר עבורכם.

ב 2 המקרים, הטיפול לאחר ניתוח השחזור או הטיפול השמרני הוא לפי פרוטוקול מסודר אשר מביא בחשבון את קצב התקדמות ההחלמה הטבעית של הגוף ולוקח בחשבון את סוגי העומסים המותרים בכל שבוע. בדר"כ מדובר בטיפול של פעמיים בשבוע ובשאר הימים המטופל מתרגל בבית על פי הנחיות הפיזיותרפיסט. סך כל השיקום אורך מספר חודשים (עד 8) והמטרה הסופית היא לחזור לפעילות לפני הפציעה. הפיזיותרפיסט מלווה את תהליך השיקום מתחילתו ועד סופו, מייעץ ותומך בכל שלב ועד לשיקום מלא.

אם גם אתם קרעתם את הרצועה הצולבת הקידמית שלכם ואתם עומדים בפני ההחלטה אם לנתח או לבצע טיפול שמרני אל תשברו את הראש. צלצלו עכשיו ואשמח לייעץ לכם כך שתוכלו לקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבורכם כשיש לכם את כל המידע שאתם צריכים.

עדיין לא מצאת תשובה לשאלה שלך בעמוד הטיפול?
אשמח לקבל את שאלתך בטופס:

    לקוחות כותבים

    תרגילים שיכולים לעזור…

    דוגמאות לתרגילים שהם חלק מהשיקום של קרע ברצועה צולבת קידמית:

    *אין לבצע תרגילים ללא חוות דעת מקצועית

    שיקום לאחר ניתוח שחזור רצועה צולבת ותפירת מניסקוס:

    שיקום שמרני:

    שיקום לאחר ניתוח שחזור:

    מוצרים לרכישה

    מוצרים שיכולים לעניין אותך הקשורים לקרע ברצועה צולבת קידמית

    מאמרים ומידע נוסף על קרע ברצועה צולבת קידמית

    חלוקת אזורי הכאב

    בחרו באיזור המתאים לאיזור הכאב שלכם וצפו בכל סוגי הטיפולים המוצעים.