ניתוח החלפת מפרק ברך

מה זה ניתוח החלפת מפרק הברך ומדוע עושים אותו?

מפרק הברך נתון לעומסים גדולים במהלך חיינו בפעולות יומיומיות פשוטות כמו עלייה או ירידה במדרגות או כמו בהליכה ובריצה. הברך נושאת את כל משקל גופנו ובנויה באופן שסופג את הזעזועים מהפעולות השונות שאנו מבצעים. כך למשל, הסחוסים המצפים את העצמות בתוך המפרק והמניסקוסים של הברך עוזרים לספוג זעזועים אלו. לאורך השנים הסחוס נשחק, מצב הגורם לעיתים לכאבים ולמגבלה יומיומית קשה בפעולות בסיסיות כמו הליכה, עליית וירידת מדרגות ואף כאבים במנוחה. כ 80% מהאוכלוסייה המבוגרת (מעל 65) יסבלו משחיקה ברמה מסויימת בסחוס ו15% מהם יסבלו מתסמינים שונים של כאבים ומגבלה תנועתית.

ישנן טיפולים שונים המוצעים למצבים מסוג זה כמו פיזיותרפיה, תרופות נוגדות דלקת, זריקות סטרואידים וכו'. במידה ומוצו כל אפשרויות הטיפול השמרניות והמטופל עדיין כאוב ומוגבל, אז ישקל ביצוע ניתוח החלפת מפרק ברך על מנת להשיב למטופל את איכות חייו.

בזמן הניתוח, המנתח מסיר את חלקי העצם והסחוס הפגועים ומחליף אותם במפרק מלאכותי עשוי פלסטיק ומתכת. השרירים הסובבים את הברך תומכים במפרק החדש ובזמן השיקום נחזק אותם על מנת להחזיר את המנותח למצבו התפקודי ביותר.

ניתוח החלפת מפרק ברך נחשב לניתוח מוצלח שלרוב מפחית את הכאבים, משפר את טווחי התנועה ומאפשר עלייה באיכות החיים של המנותח. הצלחת הניתוח תלויה במספר גורמים משמעותיים: טווח התנועה בברך לפני הניתוח, רמת הפעילות של המנותח לפני הניתוח והיענותו להנחיות השיקום הפיזיותרפי לאחריו.

גם המפרק המלאכותי נתון לעומסים ולשחיקה ולרוב מחזיק כ 15 שנה.

מה עושים לפני ניתוח החלפת מפרק הברך ולאחריו?

טיפול פיזיותרפי מקדים לניתוח ישפר את התהליך השיקומי לאחר הניתוח, יזרז אותו ויקל על התקדמות המטופל באופן משמעותי. השרירים יהיו חזקים יותר טרום הניתוח ולכן החזרה שלהם לתפקוד תהיה מהירה יותר. כך גם לגבי עבודה על טווחי התנועה בברך וביצוע פונקציות שונות כמו הליכה ומדרגות המשפיעות לטובה על תהליך השיקום לאחר הניתוח.

טיפול לאחר ניתוח החלפת מפרק הברך:

הטיפול לאחר הניתוח מתחיל ממש מיד לאחר הניתוח! תהליך השיקום כולו אורך כמספר שבועות עד חודשים והצלחתו תלויה בשיתוף הפעולה המלא של המטופל בטיפולי הפיזיותרפיה.

השיקום מתחיל בהפחתת כאבים והתהליכים הדלקתיים, הפחתת הנפיחות שנוצרת לאחר הניתוח (ע"י שימוש בקומפרסים של קרח- 10 דק' בכל פעם), שיפור טווחי התנועה ותרגול הליכה (בהתחלה עם הליכון, אח"כ מקל ובסוף הליכה ללא אביזרים ובדרגות קושי עולות). תרגילים לחיזוק השרירים יתחילו מייד אך באופן הדרגתי ומפוקח. כאבים בתקופת השיקום הם דבר שכיח ויש להעזר בתרופות לשיכוך כאבים בהתייעצות עם הרופא המטפל.

בשלב הבא של השיקום התרגול ממשיך בחיזוק השרירים בדרגות קושי עולות על מנת לחזור לפעילות יומיומית תקינה ככל הניתן. שיתוף הפעולה של המטופל בזמן השיקום ישפיע על התקדמותו, על כאביו ועל הצלחת תוצאות הניתוח. לאחר מספר חודשים של שיקום מטופל שתרגל על פי ההנחיות של הפיזיותרפיסט יהיה במצב טוב יותר משמעותית מבחינת כאבים, נפיחות , טווחי תנועה וכוח שריר הבאים לידי ביטוי בתפקוד היומיומי שלו לעומת מטופל שלא תרגל.

לסיכום, ניתוח להחלפת מפרק הברך הוא ניתוח מוצלח מאוד שמטרתו לשפר את איכות החיים של המנותח אך עם זאת הוא דורש שיתוף פעולה מלא מהמטופל בכל שלבי השיקום על מנת להגיע לתוצאות מקסימליות ולתפקוד מירבי. חשוב להגיע לפיזיותרפיסט מנוסה שיביא אתכם ליעדים שלכם!

מתלבטים היכן לבצע את השיקום לאחר הניתוח? צלצלו עוד היום לייעוץ עם פיזיותרפיסטית מוסמכת ללא התחייבות ואשמח לענות לכם על כל השאלות שלכם.
053-4916670 שירי צ'רבוננקו אילוז.

טיפולי פיזיותרפיה המתאימים לניתוח החלפת מפרק ברך:

טיפול בדיקור יבש

טיפול באמצעות מחטים המוחדרות לנקודות טריגר לשחרור שרירים תפוסים והפחתת כאבים.

טיפול בטייפינג וקיניזיוטייפינג

טיפול המבוסס על חבישות באמצעות “מדבקות” המונחות על הגוף להגדלת טווחי תנועה ועוד.

טיפול באלקטרותרפיה

שימוש במכשירים שונים המפיקים זרמים חשמליים לצורך ריפוי והפחתת כאבים.

טיפולים מנואליים

טיפולים ידניים כמו עיסוי של רקמה רכה (שריר, גיד, פסיה), מתיחות של שרירים, מניפולציות ועוד.

ארגונומיה

שיפור סביבתו היומיומית של המטופל למזעור הנזקים משימוש בחפצים שאינם מותאמים לגוף האדם.

תרגילים רפואיים

תרגילים בדרגות קושי שונות, המותאמים ספציפי לבעיה, ליכולת המטופל ומשתנים על פי התקדמותו.

קבעו תור לטיפולי פיזיותרפיה

לקבלת ייעוץ מפיזיותרפיסטית מוסמכת על הבעיה שלכם, התקשרו עוד היום:
שירי: 053-4916670

שאלות ותשובות

שאלות ותשובות בנושא ניתוח החלפת מפרק ברך:

בכל ניתוח ישנו סיכון מסויים. השכיחות לסיכונים וסיבוכים בניתוח להחלפת מפרק הברך היא קטנה יחסית. הסיכונים העלולים להתרחש הם זיהומים, דלקת ריאות והיווצרות של קרישי דם.

עדיין לא מצאת תשובה לשאלה שלך בעמוד הטיפול?
אשמח לקבל את שאלתך בטופס:

    מוצרים לרכישה

    מוצרים שיכולים לעניין אותך הקשורים לניתוח החלפת מפרק ברך

    מאמרים ומידע נוסף על ניתוח החלפת מפרק ברך

    חלוקת אזורי הכאב

    בחרו באיזור המתאים לאיזור הכאב שלכם וצפו בכל סוגי הטיפולים המוצעים.