מתיחה וכאבים במפשעה

מה זה מתיחה במפשעה?

אזור המפשעה מכיל מבנים אנטומים רבים כמו שרירים (קבוצת מקרבי הירך), עצבים, כלי דם גדולים וקטנים, קישריות לימפה ועוד. כאשר ישנו כאב במפשעה יש לעשות אבחנה מבדלת בין המקרים השונים שיכולים לעורר כאב במקום זה מאחר וכאבים באזור המפשעה יכולים לנבוע ממספר סיבות, לעיתים כאב מסוג זה יהיה מוקרן כך שהמקור לכאב בכלל לא במפשעה (למשל בעיה במפרק הירך) או כאב שסיבתו במפשעה ישירות כמו מתיחה של השרירים המקרבים של הירך.

יש כמובן לשלול מקרים כמו הרניה מפשעתית או גידול ולכן האבחנה המבדלת חשובה מאוד. מטופלים שסבלו בעבר מפציעות במפשעה נמצאים בדרגת סיכון גבוהה לפציעה חוזרת ולכן ישנה חשיבות גבוהה לשיקום נכון ומלא.

קבוצת מקרבי הירך הנמצאים בחלקה הפנימי של הירך הם הקבוצה הנפגעת במקרה של מתיחה אקוטית-פתאומית. השריר אינו מספיק להגיב לתנועה המהירה שבוצעה ונמתח יתר על המידה עד למצב בו סיבים שלו וכלי דם קטנים באזור, נקרעים. המתיחה יכולה להיות בשריר עצמו, בצומת גיד-שריר (הכי נפוץ) או בנקודת החיבור שלו לאגן.

סימפטומים:

במצב של מתיחה במפשעה יהיו כאבים באזור המפשעה והירך הפנימית בה נמצאים השרירים המקרבים של הירך. בחלק מהמקרים תהיה תחושה מקדימה של נוקשות שרירית וירידה בביצועים הספורטיביים.

הכאב יוחרף במתיחה של הירך (פישוק) ובתנועת קירוב הרגליים (הצמדה שלהם) ותהיה רגישות במישוש האזור. בימים הראשונים יהיה כאב חריף שכל נסיון להמשיך את הפעילות יחריף אותו עוד יותר. לעיתים גם נראב נפיחות מקומית ושטפי דם שיופיע לאחר מספר ימים שיעידו על קריעה של כלי דם קטנים באזור.

הסיבות למתיחה במפשעה:

ישנם מקרים של עומס מצטבר ממושך וישנם מקרים של טראומה פתאומית.

במקרים של עומס מצטבר יכולים להיות מספר גורמים:

  1. חוסר איזון שרירי בין מקרבי הירך למרחיקים או חולשה של אחד מהם- יובילו לעבודת שרירים לא מסונכרנת ועומס גבוהה מידי ללא איזון בין מקרבים ומרחיקים של ירך כך שלאורך זמן השרירים יתחילו לתת אותות של עייפות, כאב ואף דלקת.
  2. בעיה במפרק הירך- בעיות מסויימות במפרק הירך יכולות להקרין כאב למפשעה כמו OA ושחיקת סחוס בירך, שינוים ניווניים וכו'.
  3. העמסה חוזרנית ולא הדרגתית בספורט או שינוי גדול מידי בתוכנית אימונים- מוביל להחלשות ורגישות של האזור לפציעות.

במקרה של עומס חד וממוקד- פציעות ספורט- מתיחה במפשעה:

  1. שינוי מהיר של כיוון (למשל בכדורגל) גורם למתיחה מהירה וחזקה מידי של השריר בדרגות שונות- עם או ללא קרעים של סיבי שריר או גיד. יש לבדוק אם נוצרו שטפי דם, נפיחות והגבלה בתנועה.
  2. במקרה כזה יש לתשאל על מנגנון הפציעה, האם היה רעש של קליל או תחושת "פופ" שמשהו יוצא מהמקום, האם היו שינויים בתוכנית האימונים או פציעות קודמות באזור שמגבירים את הסיכוי לקרע.

טיפול למתיחה במפשעה:

כשמדובר בכאב הנובע מפציעה טראומתית של מתיחה במפשעה הטיפול הינו שמרני ותלוי באזור הפציעה ואם היא אקוטית או כרונית. פציעה בסיבי השריר/צומת גיד-שריר השיקום אינטנסיבי יותר וההחלמה קצרה יותר כ- 6 שבועות אילו אם מדובר בקרעים בגיד עצמו ובפציעה כרונית, השיקום יהיה עד כחצי שנה ויתחיל דווקא בהורדת עומסים.

שיקום פיזיותרפי של המקום יכלול טכניקות להפחתת כאבים כמו זרמים חשמליים ואולטרסאונד, טיפולים ידניים ועיסוי, דיקור מערבי, קיניזיוטייפינג ותוכנית תרגילים רפואיים הכוללים בין השאר חיזוק מקומי של שרירי הירך ותרגילים לשרירי הבטן האלכסוניים (הקשורים באופן ישיר לייצוב האגן ומקרבי הירך).

לסיכום, מתיחה וכאבים במפשעה הינם שכיחים מאוד והחשיבות לאבחון נכון היא גדולה מאחר ומשם נגזר הטיפול המתאים ביותר ועם התוצאה הטובה ביותר- אם זה לחזור לספורט או לבצע כל פעולה יומיומית ללא כאבים.

הניסיון שלי לאורך השנים בטיפול במתיחה במפשעה מראה כי עם טיפול ממוקד ניתן לפתור את הבעיה לצמיתות ומן השורש גם כאשר אתם עוסקים בספורט בעצימות גבוהה. יש לי את כל הכלים לתת לכם להגיע לתוצאה הכי טובה שלכם אז אל תזניחו את הטיפול מאחר ופציעות אלו נוטות לחזור!

יש לכם שאלות? לא בטוחים שיש לכם מתיחה במפשעה או אבחנה אחרת? צלצלו עוד היום לייעוץ ללא התחייבות עם פיזיותרפיסטית מוסמכת ותהיו צעד אחד אל עבר הפתרון של הבעיה כדי שתוכלו לחזור לחיים פעילים ללא כאבים במהרה. צלצלו 053-4916670 שירי צ'רבוננקו אילוז

טיפולי פיזיותרפיה המתאימים לטיפול במתיחה וכאבים במפשעה:

טיפול בגלי הלם

שימוש במכשיר טיפולי עוצמתי המיועד לזרז תהליכי ריפוי בבעיות אורטופדיות נפוצות בגופנו.

טיפול בדיקור יבש

טיפול באמצעות מחטים המוחדרות לנקודות טריגר לשחרור שרירים תפוסים והפחתת כאבים.

טיפול בטייפינג וקיניזיוטייפינג

טיפול המבוסס על חבישות באמצעות “מדבקות” המונחות על הגוף להגדלת טווחי תנועה ועוד.

טיפול באלקטרותרפיה

שימוש במכשירים שונים המפיקים זרמים חשמליים לצורך ריפוי והפחתת כאבים.

טיפולים מנואליים

טיפולים ידניים כמו עיסוי של רקמה רכה (שריר, גיד, פסיה), מתיחות של שרירים, מניפולציות ועוד.

ארגונומיה

שיפור סביבתו היומיומית של המטופל למזעור הנזקים משימוש בחפצים שאינם מותאמים לגוף האדם.

תרגילים רפואיים

תרגילים בדרגות קושי שונות, המותאמים ספציפי לבעיה, ליכולת המטופל ומשתנים על פי התקדמותו.

קבעו תור לטיפול בגלי הלם

פיזיותרפיה בשילוב גלי הלם יפתרו את הבעיה ויחזירו אתכם לפעילות מלאה תוך מספר טיפולים בודדים. רוצים לשמוע עוד? צלצלו עכשיו והתחילו בפתרון של הבעיה: 053-4916670

שאלות ותשובות

שאלות ותשובות בנושא מתיחה וכאבים במפשעה:

האבחון חשוב מאוד! לכן יש ללכת רק לאנשי מקצוע מוסמכים על מנת לאבחן נכון את הבעיה. אם היתה תנועה פתאומית, תחושה של כאב חד ומקומי באזור המפשעה, שטף דם מקומי, נפיחות וכאב בתנועת הירך כנראה שמדובר במתיחה של קבוצה השרירים המקרבים בירך כלומר מתיחה במפשעה. במקרים שמדובר בכאב שמתפתח לאורך זמן או שמופיע רק באימונים מסויימים יש להבין אם מדובר בדלקת בגידים או משהו אחר ולכן חייבים לעשות אבחנה מבדלת אצל פיזיותרפיסט/אורטופד.

על מנת להגיע להחלמה מלאה ולהימנע מפציעות חוזרות יש לבצע את השיקום המלא ולדבוק בתוכנית האימונים. לרוב מדובר במספר טיפולים בודדים צמודים יחסית והמשך העבודה יהיה על המטופל בבית עם תוכנית אימון ותרגול פשוטה ומעקב של פיזיותרפיסט לאורך כל התהליך עם התאמות להתקדמות המטופל. ישנה חשיבות גבוהה להגיע לשיקום מלא מאחר והסיכוי לפציעה חוזרת באותו האזור הוא גבוה ולכן אין קיצורי דרך! לגוף שלנו יש קצב החלמה טבעי ואין להאיץ בו כי הדבר גורם לפציעות והחלמה חלקית ולתוצאות פחות טובות.

עדיין לא מצאת תשובה לשאלה שלך בעמוד הטיפול?
אשמח לקבל את שאלתך בטופס:

    לקוחות כותבים

    שירי, לא יודע באיזה עולם זה הגיוני שאת דוקרת אותי ואני שולח לך בסוף שוקולדים ☺

    אבל כמו שהבטחתי, שבוע שעבר חזרתי לרוץ ספרינטים מלאים! אז משהו קטן בשבילך כאות הערכה לטיפול המקצועי והמסור.

    ובעיקר שיתן לי לגיטימציה להמשיך להתייעץ איתך בהודעות ☺

    באמת תודה ענקית

    נסי להב

    מוצרים לרכישה

    מוצרים שיכולים לעניין אותך הקשורים למתיחה וכאבים במפשעה

    מאמרים ומידע נוסף על מתיחה וכאבים במפשעה

    • כאבים ומתיחה במפשעה

    כאבים ומתיחה במפשעה

    מה זה? אזור המפשעה מכיל מבנים אנטומיים רבים כמו שרירים (קבוצת מקרבי הירך), עצבים, כלי דם גדולים וקטנים, קישוריות לימפה ועוד. כאשר ישנו כאב במפשעה יש לעשות אבחנה מבדלת בין המקרים [...]

    חלוקת אזורי הכאב

    בחרו באיזור המתאים לאיזור הכאב שלכם וצפו בכל סוגי הטיפולים המוצעים.